شرط حضور شرکت های خارجی در ایران آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی است

    کد خبر :17257

نائب رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: آنچه دولت و شرکت های ایرانی در شرایط پسابرجام به عنوان شرط حضور شرکت های خارجی در ایران قرار داده اند، می تواند تضمین کننده ارتقای بهره وری در کشور باشد.«حسن فروزان فرد» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره تاثیر برجام بر ارتقای بهره وری در کشور افزود: موارد مورد تاکید در مراوده ها و همکاری های تجاری دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت های داخلی با خارجی ها در ورود فناوری های پیشرفته و «های تک»، آموزش و توانمند سازی نیروی انسانی و سرمایه گذاری بوده و هست.
به گفته این مقام مسوول، همچنین تلاش شده تا آنچه در ایران تولید می شود با رویکرد صادرات محور باشد؛ موضوعی که در قرارداد اخیر پژو و ایران رعایت شده و 30 درصد تولید خودرو با تضمین صادرات است.
وی خاطرنشان کرد: در صورت استفاده صحیح از ارتباط های بین المللی می توان از ظرفیت های مدیریتی خارجی ها و سرمایه گذاری های آنان بهره مند شویم؛ در حالی که اگر فقط به واردات فناوری بسنده کنیم، شاید موفق نشویم.
فروزان فرد به عنوان نمونه با اشاره به صنعت خودروی کشور، یادآوری کرد: بهره وری این صنعت از زمان دولتی شدن آن افت کرد، به طوری که شاهد استخدام نیرو چند برابر ظرفیت واقعی در آنها بودیم.
وی ادامه داد: با اعمال تحریم ها و فشارهای اقتصادی و به دنبال آن قطع ارتباطات بین المللی و سایر مشکلات، خطوط تولید و فناوری این صنایع به صورت منطقی رشد نیافت.
نائب رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران گفت: از جمله آنها قرارداد خط تولید خودروی ال- 90 بود، به طوری که ناهنجاری های اقتصادی ایران سبب شد تا قیمت تمام شده آن تناسبی با محصول تولید شده نداشته باشد و بازار صادراتی خود را از دست بدهد.
وی ابراز امیدواری کرد قراردادهای مناسب منعقد شده در دولت یازدهم با دخیل کردن سرمایه گذاری خارجی، زمینه را برای بهبود و ارتقای بهره وری صنعت خودروسازی فراهم کند.
فروزان فرد خاطرنشان کرد: در صورتی که دستیابی به تولید خودروی ملی هم محقق نشود، می توان با تولید خودروهای خارجی در کشور (بجای واردات آنها) قسمتی از ارزش افزوده ایجاد شده توسط خارجی ها در این صنعت را کسب کرد.

** رشد 6 صدم درصدی بهره وری ایران در طول 45 سال
در همین پیوند، «فرشید شکرخدایی» دبیر جشنواره ملی بهره وری ایران به ایرنا گفت: وضعیت بهره وری کشور تابعی از تولید ناخالص ملی و سرمایه ها و نیروی انسانی آن است.
به گفته وی، به نظر می رسد با خروج کشور از رشد اقتصادی منفی در ادوار گذشته، افزایش بهره وری را شاهد باشیم، اما در خوشبینانه ترین حالت به سال های پیش از وضع تحریم ها باز می گردد.
شکرخدایی با اشاره به تغییر تنها 6 صدم درصدی شاخص بهره وری کل اقتصاد در سال 1395 در مقایسه با سال 1340، تصریح کرد: بهره وری حلقه مفقوده اقتصاد ایران است و توسعه یافتگی اقتصادی هر کشور به رشد بهره وری شان بستگی دارد.
به گزارش ایرنا، به همت جشنواره ملی بهره وری و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره وری در سال 1396 برگزار می شود.
جشنواره ملی بهره وری در راستای کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه در حوزه بهره وری و لزوم بهره گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم‌انداز 20 ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی، هر ساله برگزار می شود و در یکم خرداد ماه امسال، هشتمین دوره برگزاری آن به پایان می‌رسد و نهمین دوره آن به طور رسمی آغاز خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید