چه کسی پشت پرده جانشینی«فاروق الشرع» به جای بشار اسد است؟

    کد خبر :172437

هر چه به پایان جنگ در سوریه نزدیک تر می شویم، گمانه زنی ها در مورد توافقات و مذاکرات سیاسی برای حل و فصل بحران که عمده ترین بازیگر آن روسیه است، بیشتر می شود. یکی از موضوعات مهم در فرایند مذاکرات سیاسی، سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

به گزارش تابناک؛ ایران و روسیه تاکنون با همکاری یکدیگر بشار اسد را در قدرت حفظ کرده اند، ولی برخی ناظران بر این باورند که در این مرحله ممکن است میان ایران و روسیه در مورد سرنوشت اسد اختلافاتی بروز کند.

در همین زمینه، اين روزها و در آستانه پايان جنگ داخلي سوريه، بار ديگر نام اين سياستمدار كهنه‌كار سوري بر سر زبان‌ها افتاد و از او به‌ عنوان يكي از چهره‌هاي كليدي دوران پس از جنگ ياد مي‌شود، به گونه ای که یک مقام آمریکایی ادعا کرد که روسیه برای انتصاب فاروق الشرع، معاون سابق رئیس‌جمهوری سوریه به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور تلاش می‌کند.

النشره گزارش داد، یک مقام آمریکایی که به هماهنگی با طرف روسی در سوریه می‌پردازد، به روزنامه الریاض عربستان گفت: روسیه تلاش می‌کند تا فاروق الشرع، معاون سابق رئیس‌جمهوری سوریه را که یک سنی اهل استان درعاست، به ریاست کنفرانس سوچی انتخاب کند تا بعد از پایان جنگ به عنوان رئیس‌جمهور موقت تعیین شود.

پايگاه عربي المدن نیز در گزارش خود به نقل از يك منبع آگاه نوشته: نام فاروق‌الشرع در جريان نشست سوچي به‌ عنوان گزينه اصلي رياست دولت انتقالي در سوريه تا زمان برگزاري انتخابات مطرح خواهد شد.

به گفته منابع، توافق میان طرف روسی و آمریکایی شامل دادن حکومت تقریبا خودگردان به کردها در مناطق شمال شرق با این تضمین است که بیشتر نیروهای «سوریه دموکراتیک» در منطقه عربی از نیروهای عرب سنی باشند. هدف از این اقدام این است که شمال شرق سوریه و جنوب آن به مناطق تحت نفوذ آمریکا در مقابله با ایران تبدیل شود.

تاکنون مقامات روسی به این خبر و ادعای مقام آمریکایی واکنشی نشان نداند. با این حال، برخی منابع آگاه بر این باورند که ترکیه با توجه به ارتباط خوبی که با فاروق الشرع دارد، بازیگری است که تلاش دارد روسیه را قانع کند تا او را به عنوان جانشین موقت بشار اسد در دوران انتقالی معرفی کند.

گفتنی است، ترکیه بارها تلاش کرده تا الشرع را به عنوان جانشین مناسبی برای بشار اسد در دوره انتقالی معرفی کند. به طوری که در سال 91 احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه پیشین ترکیه پیشنهاد کرد فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه، جانشین بشار اسد رئیس جمهور شود تا بتواند در رأس دولت انتقالی، جنگ داخلی فعلی در سوریه را متوقف کند.

وی در آن زمان گفته بود: مخالفان به پذیرش الشرع برای رهبری سوریه در آینده نزدیک هستند.

اوغلو در مصاحبه تلویزیونی خود در آن موقع، الشرع را «مردی عاقل و با وجدان » توصیف کرد، در کشتارهای سوریه مشارکت نداشته و هیچ کس به اندازه او حکومت سوریه را به خوبی نمی شناسد.

فاروق الشرع کیست؟

سياستمدار 78ساله اهل سنت سوريه تا پيش از آغاز بحران داخلي اين كشور در عالي‌ترين مناصب حكومتي از جمله وزارت خارجه و معاونت رئيس‌جمهور مشغول به فعاليت بوده است. فاروق‌الشرع از جمله مقامات دولتي بود كه از ابتداي بحران شش ساله اين كشور مواضع نرم‌تري نسبت به مخالفان دولت از خود نشان مي‌داد.

او که اکنون در فرانسه اقامت دارد، در اواخر سال 2011 بدون اطلاع رئيس‌جمهور سوريه به‌ منظور شركت در مراسم ختم وليعهد عربستان به رياض سفر كرد و گفته مي‌شود، پيشنهادي را از سوي پادشاه عربستان براي اسد منتقل كرد و بعد از اين اقدام به ‌تدريج از صحنه سياسي و رسانه‌هاي سوريه دور شد.

او با ويژگي ميانه‌روي در ميان بخش عمده‌اي از گروه‌هاي سياسي سوريه شناخته مي‌شود و از اين منظر، شانس بالايي براي موفقيت در چنين مرحله دشواري خواهد داشت. پايگاه سوري سرايا هفته گذشته با انتشار تصاويري مدعي شد، فاروق‌الشرع با حضور در كاخ رياست‌جمهوري سوريه با بشار اسد پشت درهاي بسته مذاكره كرده است.

ذکر این مهم لازم است، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه (۲۰۱۴) که به پیروزی قاطع بشار اسد برای سومین دوره پیاپی منتج شد، غیبت نام الشرع در بین اسامی وزرای پیشنهادی برای دولت جدید، از خبرسازترین رویدادها بود. وی در مراسم تحلیف بشار اسد در مجلس سوریه نیز غایب بود. سیاستمداران، اختلاف نظرهای پیش‌آمده بین وی و اسد، از زمان شروع گفت وگوهای صلح بین دولت و مخالفان سوریه در سال ۲۰۱۱ را منشأ جدایی تدریجی وی با اسد می‌دانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید