آمارسازی برای زیر سئوال بردن دستاوردهای دولت یازدهم در صنعت پتروشیمی

    کد خبر :17241

منتقدان که چندی پیش ادعای عجیب و غیر واقعی ایجاد 600 هزار شغل به ازای تولید یک میلیون تن محصول پتروشیمی را مطرح کرده بودند، این بار تلاش می کنند با آمار سازی، اقدامات دولت یازدهم برای افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور را که در راستای کاهش خام فروشی بوده، زیر سوال ببرند.صنعت پتروشیمی در دوران تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه گروه ها و جناح های سیاسی بوده است. در ابتدا یکی از نامزدهای انتخابات، ادعای عجیب و غیر واقعی ایجاد 600 هزار شغل به ازای تولید یک میلیون تن محصول پتروشیمی را مطرح کرد که با واکنش شدید کارشناسان و متخصصان این صنعت روبرو شد به طوری که احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، آن را یک دروغ شاخدار و غیرواقعی خواند.
سپس یکی از رسانه های وابسته به منتقدان با عنوان با انتشار گزارشی با عنوان «آمارسازی رئیس و معاون اول درباره افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی/ 4 میلیون تن را از کجا آورده اید؟» در 24 اردیبهشت ماه تلاش کرد با آمارسازی، میزان ظرفیت سازی برای تولید محصولات پتروشیمی را زیر سوال ببرد و آن را کمتر از رقم واقعی نشان دهد.
در پاسخ به این ادعا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با انتشار گزارشی اقدام به شفاف سازی کرد.
در این گزارش آمده است: پس از شروع به کار دولت یازدهم تعداد هشت طرح پتروشیمی با مجموع ظرفیت 2.9 میلیون تن (شامل یوتیلیتی متمرکز فجر2، پلی اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام، پلی اتیلن سنگین/سبک خطی پتروشیمی لرستان، اسیدسولفوریک پتروشیمی ارومیه، پلی اتیلن سنگین/سبک خطی پتروشیمی مهاباد، آمونیاک و اوره شهدای مرودشت، PBR/SBRتخت جمشید و فاز 2 ایزوسیانات های پتروشیمی کارون) تا پایان سال 1395 به بهره برداری رسیده و افتتاح شدند.
بر اساس این گزارش، از آغاز سال 1396 نیز پنج طرح پلی اتیلن سبک پتروشیمی کردستان، اتیلن گلایکول های پتروشیمی مروارید، فاز 2 پتروشیمی کاویان، پلی استایرن تخت جمشید پارس عسلویه و پلی استایرن انتخاب که همگی در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده اند، با مجموع ظرفیت 2.3 میلیون تن در سال افتتاح شدند. در واقع از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 13 طرح با ظرفیت 5.2 میلیون تن وارد مدار تولید شده اند.
همچنین، تا پایان دولت تدبیر و امید و در نیمه اول سال 1396، طرح های متانول کاوه و فاز 3 پتروشیمی پردیس مجموعه با ظرفیت 4.1 میلیون تن در سال به بهره برداری خواهند رسید.
پتروشیمی متانول کاوه در حال راه اندازی است، پتروشیمی پردیس در آخرین مراحل راه اندازی قرار دارد که به دلیل آنکه به صورت کامل آمده تولید پایدار نبود، در سفر 27 فروردین رئیس جمهوری به منطقه عسلویه، از افتتاح آن صرفنظر شد.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده است که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، سه طرح متانول مرجان، فاز اول پتروشیمی بوشهر و فاز اول پتروکیمیای ابن سینا به ظرفیت 5.8 میلیون تن نیز تا پایان سال 1396 به تولید خواهند رسید.
بر اساس این گزارش، مجموع بیش از 15 میلیون تن ظرفیت سازی در دولت یازدهم کاملاً قابل دفاع بوده و رئیس جمهوری تنها به اعلام 9 میلیون تن ظرفیت ایجاد شده تا پایان کار دولت یازدهم اکتفا کرده است.
به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا پایان سال 1396 با بهره برداری از 6 طرح جدید به 72 میلیون تن و ارزش کل فروش خالص این محصولات نیز به 17 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
پیش بینی می شود، مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی در سال جاری به مرز 59 میلیون تن برسد و ارزش کل فروش خالص نیز از مرز 17 میلیارد دلار عبور کند که 67 درصد آن متعلق به صادرات و 33 درصد سهم فروش داخلی خواهد بود.
آمار رسمی نشان می دهد مجموع تولید صنعت پتروشیمی طی سالهای 1392 تا پایان 1395 با راه اندازی طرح های جدید و بهبود روند تامین خوراک با رشد 25 درصدی معادل 10 میلیون تن افزایش یافته است.
همچنین در سال 1392، میزان صادرات 12.8 میلیون تن بوده که در پایان سال 1395 به 20.4 میلیون تن افزایش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید