عجایب “رضا ضراب”؛ از نفوذ بالا در ایران و ترکیه تا اتهام تجاوز

    کد خبر :172397

انتشار اخبار عجیب از دادگاه های مربوط به رضا ضراب در آمریکا روند پرونده او را بسیار پیچیده کرده است. او چندی پیش در دادگاه حاضر شد و اعترافاتی ارائه کرد که روابط ترکیه و آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داد، پس از آن اعترافات اخبار متفاوت پیرامون او منتشر می شود.

به گزارش فرارو، آخرین گزارش ها و اخبار حاکی از آن است که بازرس سابق پلیس ترکیه در دادگاهی که به پرونده ضراب رسیدگی می کند از نفوذ این تاجر ایرانی-ترک در میان مقام های ترکیه صحبت کرده است.

حسین کرکماز که در سال ۲۰۱۶ از ترس تلافی جویی دولت ترکیه از این کشور خارج شد، روز سه شنبه در دادگاه فدرال در منهتن نیویورک که مهمت هاکان آتیلا، از مدیران “هالک بانک” ترکیه را محاکمه می کند، شهادت داد.

هالک بانک ترکیه متهم است که در جریان تحریم های ایران با رضا ضراب در جهت پولشویی و دور زدن تحریم ها همکاری کرده است.

کرکماز گفت که تحقیق درباره ضراب را در سال ۲۰۱۲ به ظن قاچاق طلا و پولشویی شروع کرد.

براساس این گزارش او به هیات منصفه گفت که تحقیقات بعدا به مقام های دولتی از جمله رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه، ظفر چالایان وزیر دارایی وقت و سلیمان اصلان مدیرکل وقت هالک بانک کشیده شد.

به گزارش رویترز حسین کرکماز شهادت داد که جستجوی خانه سلیمان اصلان در دسامبر ۲۰۱۳ به کشف جعبه های پول نقد که به گفته او رشوه هایی بود که رضا ضراب پرداخته بود منجر شد.

او گفت بعد از این جستجوها به واحد دیگری منتقل شد. حسین کرکماز گفت نفوذ رضا ضراب در میان مقام های ترکیه به حدی بود که توانست ترتیب به تبعید فرستادن رئیس پلیسی را بدهد که دل خوشی از او نداشت

اعترافات ضراب وضعیت را پیچیده کرد
اوایل آذر ماه رضا ضراب با دادستان های آمریکایی برای همکاری در پرونده دور زدن تحریم های ایران به توافق رسید. او تصمیم گرفت به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شود و علیه متهمان پرونده اعتراف کند.

پس از آن در هشتم آذر ماه ضراب به دادگاه رفت. ضراب در دادگاه گفت که برای تسهیل معامله طلا با ایران، بیش از ۵۰ میلیون یورو به محمدظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه رشوه پرداخته است.

به گفته برخی خبرنگاران حاضر در جریان محاکمه ضراب ارتباط با محمود احمدی نٰژاد، رئیس جمهوری پیشین را پذیرفته است.

دادستانی نیویورک پیشتر اعلام کرده بود رضا ضراب در نامه‌ای به احمدی‌نژاد، خدمات خود را برای پولشویی و دور زدن تحریم‌ها به او عرضه کرده و با رئیس وقت بانک مرکزی ایران نیز ملاقات کرده بود.

اما محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی وقت ایران این ادعای ضراب را رد کرده است.

گفته می شود ضراب کار خود برای دور زدن تحریم های ایران را از سال 90 آغاز کرده است. او که تاجر طلا و ارز بود با استفاده از طلا، برای ایران “پولشویی” می‌کرد، یعنی رد پول‌ها را با مبادله‌های مکرر گم می‌کرد تا مبداء و مقصد پول قابل ردگیری نباشد.

براساس گزارش ها او برای آغاز کار به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت نامه نوشته و گفته بود که مشتاق است که به کشور محبوبش، ایران، کمک کند.

ضراب همچنین گفت: “نخست وزیر وقت، رجب طیب اردوغان، و وزیر دارایی دستور آغاز این معامله (با ایران) را دادند.”

او در حالی این ادعا را علیه رئیس جمهور ترکیه مطرح کرد که رجب طیب اردوغان تخطی ترکیه از تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد. یک سخنگوی دولت ترکیه هم این پرونده را “توطئه‌ای” علیه ترکیه توصیف کرد.

رضا ضراب همچنین برای نخستین بار از «زیرات بانک» و «واقف بانک» به‌عنوان دو موسسه پولی درگیر در کمک به تهران برای دور زدن تحریم‌ها نام برد. اما واقف بانک ترکیه می‌گوید هرگز هیچ گونه پیوندی با ادعاهای مطرح شده در دادگاه رضا ضراب در آمریکا در مورد دور زدن تحریم‌های ایران نداشته است.

پس از این ادعاهای ضراب در دادگاه آمریکا دادستانی استانبول دستور توقیف اموال رضا ضراب و خانواده او را در راستای تحقیق قضایی در مورد این تاجر طلا صادر کرد. رضا ضراب از سوی دادستانی استانبول به «جاسوسی» متهم شد. قرار است علاوه بر دارایی های رضا ضراب اموال ۲۲ فرد دیگر از جمله دختر او نیز توقیف شود.

در همین حال بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: «پرونده رسیدگی به اتهامات هالک بانک ترکیه در آمریکا سیاسی است و امیدوارم رضا ضراب به اشتباه شهادت دروغ در ابن پرونده پی برده و از این مسیر نادرست بازگردد.»

تهدید به مرگ ضراب یا تجاوز او؟
حالا در این بین حاشیه های شگفت انگیز دیگری هم مطرح شده است. ضراب 19آذر ماه مدعی شد که به یک هم سلولی او دستور داده شده بود با چاقو او را بکشد.

او خطاب به هیات منصفه تاکید کرد: «داشتم جانم را از دست می دادم. او گفت شنیده بود که من همکاری می کنم و به این خاطر قصد کشتن من را دارد.» او پس از این تهدید از زندان بروکلین به یک مرکز اف بی آی در منطقه ای نامعلوم منتقل شد.

رضا ضراب ۳۴ ساله در دادگاه خود گفت اگر او تصمیم به همکاری با دادستان ها نگرفته بود مورد تهدید قرار نمی گرفت.

یکی از دادستان ها از او پرسید: «ولی آیا شما تصمیم گرفتید در هر صورت به عنوان شاهد حاضر شوید؟» ضراب پاسخ داد: «من این جا هستم. بله جناب.»

ادعای ضراب با ادعای دیگری همزمان شده است. هفته پیش رسانه ها گزارش دادند یک مرد هم سلولی ضراب مدعی شده، او به این مرد تجاوز کرده است. به گزارش یورونیوز، مرد ۶۲ ساله تبعه ساحل عاج به نام فوزی جابر که از نوامبر ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ در زندان فدرال منهتن با ضراب هم‌سلول بود، با ارائه شکایت به دادگاه نیویورک گفته رضا ضراب او را مورد آزار جنسی و تجاوز قرار داده است.

به گفته این مرد که فردی «حساس» و «دارای مشکلات گوناگون جسمی» توصیف شده، ضراب آزارهای خود را از پائیز سال ۲۰۱۶ آغاز کرده و سلول مشترک را به «اتاق شکنجه» تبدیل کرده است. رضا ضراب از ماه مارس سال جاری میلادی به سلول دیگری منتقل شد.

روبرتو آنلی، وکیل رضا ضراب، در واکنش به اعلام این شکایت گفت: «این اتهام‌های نادرست و مفتضحانه از جایی سرچشمه می‌گیرد که پشیزی اعتبار ندارد.»

از سوی دیگر الکسی شاکت، وکیل فوزی جابر در پاسخ به این پرسش که چرا اتهام تجاوز به موکلش تاکنون مطرح نشده بود و پس از اعترافات رضا ضراب اعلام شده، گفت که او به تازگی وکیل فرد شاکی شده و بلافاصله شکایت را به جریان انداخته است.

وکیل شاکی علاوه بر این، اتهام‌های دیگری را نیز متوجه رضا ضراب کرده است. به گفته او، حتی اگر مسئولان زندان اتهام تجاوز و آزار جنسی موکلش به دست ضراب را تأیید نکنند، «حقیقت عوض نمی‌شود». شاکت می‌گوید ضراب اعتراف کرده که به نگهبانان زندان رشوه داده تا در مدت حبس برایش تلفن و نوشیدنی الکلی ببرند.

ضراب چگونه در ایران مشهور شد
رضا ضراب متولد سال 1362 در تبریز است (برخی منابع می گویند او متولد باکو است)، او فرزند حاج حسین ضراب تاجر قدیمی بازار امیر تبریز است. رضا ضراب تابعیت ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه را داراست.

نام ضراب نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در رابطه با تحریم‌های بین المللی علیه ایران مطرح شد؛ زمانی که همراه با برخی دیگر از متهمان پرونده مالی افراد نزدیک به دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت ترکیه برای مدتی بازداشت و سپس آزاد شد.

ضراب در سال ۲۰۱۲ و در جریان توقیف یک محموله طلا که قرار بود به ایران منتقل شود، توسط پلیس بازجویی شد.

در آن زمان سلیمان اصلان (رئیس بانک خلق)، مصطفی دمیر (شهردار منطقه فاتح استانبول و عضو حزب حاکم عدالت و توسعه)، پسر معمر گولر (وزیر کشور که نیروی پلیس هم زیر نظر او اداره می شود)، پسر ظفر چاغلایان (وزیر اقتصاد) و پسر اردوغان بیرقدار (وزیر محیط زیست و شهرسازی) از جمله کسانی بودند که در رابطه با این پرونده بازداشت شدند.

او در ترکیه بازداشت شد، متهم به پرداخت میلیون‌ها دلار رشوه به نزدیکان دولت ترکیه بود، اما می‌گفت که معاملات شمش طلا ترکیه با ایران توانسته میلیاردها دلار کسری بودجه ترکیه را جبران کند و همچنین کمک کرده تا با تبدیل پول حاصل از فروش نفت و گاز به شمش طلا و انتقال آن به ایران به اقتصاد ایران کمک کند.

این یکی از اتهالمات رضا ضراب بود او در سال 2012 با اتهامات دیگری در حوزه مسکن و همچنین ساخت هتل در بافت تاریخی روبه رو شده بود. اتهاماتی که هیچ گاه دادگاهی برای آن تشکیل نشد.

نام رضا ضراب با پرونده بابک زنجانی مفسد اقتصادی مشهور که محکوم به اعدام شده است، گره خورده است. در سالهای گذشته رسانه های می گفتند که رضا ضراب شریک تجاری بابک زنجانی بوده است.

گفته می شد ضراب در سال 2012 نزدیک به هزار کیلوگرم طلا به یکی از شرکت های بابک زنجانی فروخته است. همچنین اخباری درباره پرداخت بیش از 5میلیون لیر از سوی یکی از شرکت های رضا ضراب به شرکتی وابسته به بابک زنجانی منتشر شده بود.

با این حال زنجانی اعلام کرده بود که فقط چند دقیقه او را دیده و معامله یا همکاری با او نداشته است.

ضراب از جهتی دیگر نیز در رسانه های ایران شهرت فراوانی دارد. همسر او ابروگوندش است، خواننده مشهور موسیقی پاپ در ترکیه. ضراب در سال 2010 با ابرو ازدواج کرد. ابرو گوندش پس از ازدواج سفری به ایران داشت و تصاویری از حضور او در کرج منتشر شد. حتی در آن زمان اخباری از دیدار گوندش با اسفندیار رحیم مشایی، دست راست محمود احمدی نژاد منتشر شد که در همان زمان تکذیب گردید.

اخبار حاکی از این است که حاصل ازدواج “اِبرو” و “ضراب” یک دختر است. دختری با نام “آلارا، که اکنون گفته می شود اموال او نیز توقیف شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید