قبل از اینکه خودروی خود را در عبدل‌آباد و چیتگر بفروشید این گزارش را بخوانید

    کد خبر :172376

کم نسیتند کسانی که تمام پس‌انداز خانوار را به خرید خودرو اختصاص داده و تلاش می‌کنند یک خودروی قابل قبول داشته باشند. اما در برابر خرید خودرو موضوع فروش آن هم یک دغدغه دیگر برای خانواده‌ها شکل می‌دهد. بسیاری از افراد تمایل دارند خودروی خود را با بالاترین قیمت به فروش رساند اما با کمترین قیمت خریداری کنند.

محمد قهرمانی کوشان: داشتن خودرو آن هم از نوع مرغوب یک دغدغه در میان خانواده‌های ایرانی به شمار می‌رود. در این بازار پرهیاهو و پرتقاضا محل‌های مختلفی برای گردهمایی خریداران و فروشندگان خودرو در شهرهای مختلف در نظر گرفته شده است.

به گزارش بازتاب، در حال حاضر بیشتر شهرهای بزرگ و کوچک مناطقی را به عنوان شهر ماشین در اختیار دارند که در این مناطق خرید و فروش خودروها انجام می‌شود. در شهر تهران هم مراکز مهمی مانند شهر ماشین چیتگر، پردیس، عبدل آباد و … فعالان این عرصه را دور هم جمع کرده است.

در این میان دلالی خودرو به یک حرفه و شغل پردرآمد تبدیل شده و متقاضیان بسیاری دارد. پاتوق بیشتر این دلالان شهر ماشین‌ها و مراکز خرید و فروش خودرو است.
بازار مکاره دلالان و کم تخصصی کارشناسان فنی

اتوبان تهران- کرج دقیقا به سمت خروجی چیتگر چند مرد دست در جیب مانند یک شکارچی قهار در کمین نشسته‌اند. گروه‌های سه و چهار نفری تشکیل داده و در انتظار خریداران و فروشندگان خودروهای داخلی و خارجی منتظر ایستاده‌اند.

تا چشم کار می‌کند ماشین‌های رنگارنگ، در طرح‌ها و مدل‌های مختلف کنار هم چیده شده‌اند. مردی میانسال قدم‌های خود را بلندتر بر می‌دارد و می‌گوید: «خانم برای خودتون ماشین می‌خواهید، یک ۲۰۶ دارم که برازنده شماست. شما بشین پشتش، یه دوری باهاش بزن، شک ندارم می‌پسندی.»

هیاهو و همهمه دلالان از یک سو، دود و سر و صدای ماشین‌ها از سوی دیگر فضا را مشوش‌تر کرده است. عبور از لابه‌لای ماشین‌ها و دلال‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد، اما با هر قدم یک دلال، خودرو تازه‌ای را پیشنهاد می‌کند.

چند نفر به عنوان کارشناس فنی در محل حضور دارند. جوان قد بلندی پیش می‌آید و می‌گوید: «اگر قصد خرید دارید حتما از همکاران فنی ما کمک بگیرید. دلالان در این مرکز یک بازار مکاره راه‌اندازی کرده‌اند و ممکن است یک خودرو داخلی ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومانی را حدود ۳ میلیون گران‌تر از قیمت واقعی به شما بفروشند.»

به گفته وی: «این افراد گروهی کار می‌کنند. بیشتر خودروها را خریده‌اند و تظاهر می‌کنند که خودرو متعلق به کس دیگری است و آن‌ها فقط واسطه‌گری را بر عهده دارند. اگر دقت داشته باشید به این موضوع پی خواهید برد.»

«۲۰۶ سفید رنگ مدل ۹۵ تیپ ۵ بدون رنک» این جمله را با ماژیک آبی بر روی یک مقوا نوشته است. سریع به سمت مشتری می‌دود. دستی به سر و روی خود کشیده و می‌گوید: «خانم ۲۰۶ برازنده‌ترین خودرو برای خانم‌هاست.

برای شما تخفیف هم قائلم. ۳۶ میلیون تومان بده و ببر.» سکوت ادامه دار مشتری کافی است تا دوستان دیگر به جرگه نماش اضافه شوند. مرد قد بلندی که به نظر می‌رسد یکی از اعضای گروه باشد می‌گوید: «خانم به خدا مفته بیرون بهت ۳۷ تومن میدن.»

رو به فروشنده کرده و می‌گوید: «نمی‌خوای به خانم تخفیف بدی؟ باهاش ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومن حساب کن.» پسر بسیار جوانی نزدیک می‌آید و می‌گوید: «من سی و پنج و نیم برمی‌دارم.

شما چرا همش به خانم‌ها تخفیف می‌دین؟» گروه نمایش دلالان همچنان قیمت‌ها را بالا و پایین کرده و پیشنهادهای متعددی برای فروش خودرو می‌دهد. پس از توافق بر سر قیمت نوبت به کارشناسان فنی می‌رسد.

محسن نبی‌لو که به گفته خودش بیش از ده سال تجربه فعالیت در شهر ماشین را دارد، می‌گوید: «این کارشناسان چندان هم مسلط به مسائل فنی نیستند بهتر از یک مکانیک آشنا و یا کارشناس فنی مجرب کمک بگیرید.

در اکثر مواقع این کارشناسان توانایی تشخیص رنگ شدن مجدد ماشین، مشکلات موتور و سایر مشکلات فنی خودرو را ندارند. بهترین روش برای تست فنی خودرو حضور یک مکانیک آشنا و قابل اعتماد است.»
نحوه درآمدزایی دلالان

در جنوب تهران همجوار یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پویاترین بازارهای تهران، منطقه‌ای برای مانور فروشندگان و خریداران خودروهای داخلی و خارجی تدارک دیده شده است. بیشتر فعالان این بازار بر روی خودورهای داخلی تمرکز دارند و خبری از خودورهای لوکس و رنگارنگ موجود در شهر ماشین چیتگر نیست.

صدای دلالان بلند است. تعدادی از آن‌ها فرزندان پسر خود را به همراه آورنده‌اند و گاهی تابلوی کاغذی فروش یک خودرو را به دست آن‌ها می‌دهند. پسرک خوشحال و سرمست از حضور در کنار پدر فریاد می‌زند: «پژو پارس دوگانه سوز مدل ۹۳ بدو این ور بازار.» پس از هر فریاد رو به پدر کرده و بلند بلند می‌خندد.

مرد قدکوتاه اما با ابهتی بر سمند سفید رنگی تکیه زده است. خود را آقا مجید معرفی می‌کند و می‌گوید: «از سال ۸۷ در این مرکز فعالیت می‌کنم. بیشتر خودروی داخلی خرید و فروش می‌کنم. سود پراید هم از همه بیشتر است.»

وی در رابطه با نحوه درآمدزایی دلالان می‌گوید: «بستگی به خودروی داخلی و خارجی دارد. بیشتر این دلالان برای نمایشگاه داران کار می‌کنند. هر نمایشگاه قطعا ۵ تا ۶ دلال دارد که در شهر ماشین سرمایه می‌آورند و خرید و فروش می‌کنند.

نمایشگاه‌دار در این میان از کمیسیون خرید و فروش سود می‌برد. به عبارتی از فروشنده که دلال شهر ماشین است و خریدار که مشتری ماشین است سود می‌برد. در ماشین‌های رنج قیمت ۲۰ میلیون تومان هر سری حدود ۲۰۰ هزار تومان از طرفین دریافت می‌کنند.»

به گفته وی: «نمی‌توان برای سود یک دلال رقم دقیق تعیین کرد. تمامی سود به میزان ذکاوت و هوشمندی دلال باز می‌گردد. دلالی را سراغ دارم که ماهیانه نزدیک به ۳۰ میلیون تومان از معاملات ماشین سود می‌کند.

هر چه میزان سرمایه اولیه دلال بیشتر باشد، سود بیشتری را به دست می‌آورد. چون ماشین در کشور ما یک کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید. بعضی افراد ماشین را برای تامین هزینه‌های مختلف به فروش می‌رسانند تا به سرمایه‌ای دست پیدا کنند.

بیشتر این افراد نیاز جدی به پول نقد دارند و باید در کسری از زمان پول تهیه کنند اینجاست که دلالان وارد کار شده و در بیشتر مواقع یک خودور در رنج قیمتی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومانی را حدود دو تا دو نیم میلیون زیر قیمت خریداری کرده و بعد در بازار دو میلیون تومان از قیمت واقعی هم بالاتر می‌فروشند.

به عبارت دیگر ممکن است سود یک دلال از خرید و فروش یک ماشین ۳۰ میلیون تومانی ۳ تا ۴ میلیون تومان باشد.»
چالش‌هایی که کسب و کار دلالان را تهدید می‌کند

دلالانی که در شهر ماشین فعالیت می‌کنند از پرداخت بیمه، مالیات و … معاف هستند. هزینه خاصی هم برای اجاره دفتر پرداخت نمی‌کنند. بیشتر این افراد آخر هفته‌ها در شهر ماشین‌ها و مراکز حراج حضور پیدا می‌کنند و با سه یا چهار معامله ساده سود خود را تامین می‌کنند.

خروجی‌های اشرفی پرترافیک و حوصله‌بر به نظر می‌رسد. خودروهای تک سرنشین در روز جمعه به دنبال یک بازار فعال در مرکز پونک می‌روند.

تفاوت بازار عبدل‌آباد زمین تا آسمان است. بیشتر خودروها متشکل از محصولات خارجی است. پسر جوانی از یک خودروی ۱۰۰ میلیونی پیاده می‌شود. از دور مرد چابک و نسبتا سرحالی او را تحت نظر دارد.

نزدیک پسر جوان نمی‌رود. تا اینکه از کنارش می‌گذرد. آرام می‌گوید: «پسرم این آلبالویی رو چند می‌دی؟» معامله آغاز شده و کمتر از ده دقیقه خریدار ماشین با شکلاتی که از جیب خود بیرون می‌آورد، شیرینی جوش خوردن معامله را صرف می‌کند.

بیشتر از فروشنده خوشحال است اما سعی می‌کند چیزی بروز ندهد. از صحبت با خانم‌ها طفره می‌رود اما هم صحبتی با آقایان را دوست دارد.

با همان لبخندی که بر گوشه لب دارد، می‌گوید: «همه فکر می‌کنند خرید و فروش ماشین برای ما پر سود است در حالی‌که هر کسب‌وکاری مشکلات خاص خود را دارد. شما نمی‌دانید چندین بار بابت سندهای مشکل‌دار خودروها بها داده‌ام و یا خودرویی را به قیمت مناسب خریده اما در فروش آن مشکل داشتم.

حتی در برخی مواقع مشتریان حاضر به پرداخت حق کمیسیون و یا حق و حقوق دفترخانه نمی‌شوند. در بیشتر معاملات چالش‌هایی پس از اتمام قرارداد به وجود می‌آید که برای ما آزاد دهنده است.»

خلال دندانی در دست دارد و دائما آن را به دندان می‌کشد و می‎گوید: «امان از دعواهای بعد از قرارداد. در بعضی مواقع مشتریان ۷۰ یا ۸۰ درصد پول را نقدی می‌دهند و مقرر می‌شود، مابقی را از طریق کارت به کارت و یا واریز به حساب انجام دهند اما برای وصل مبلغ باقی ماننده دردسرهای بزرگی را متحمل می‌شویم همچنین تعدادی از مشتریان هستند که در تحویل سند و ثبت آن کمی تنبلی می‌کنند که این موضوع برای ما دردسر ساز است.»
چرا دلالی سود دارد؟

سجاد مراغه‌ای نمایشگاه داری است که پیش از این کار خرید و فروش خودور در بازار چیتگر را انجام می‌داد. او که دلالی را پر سودتر از نمایشگاه داری می‌داند و می‌گوید: «مهم‌ترین مزیتی که دلالان نسبت به نمایشگاه‌دار این است که نیاز به یک محل جغرافیایی دارد و حتما باید بر روی خط قانونی حرکت کند.

اما دلالان با هر قیمتی و به هر روشی که بخواهند معامله می‌کنند و تقریبا پیگیری قانونی فعالیت آن‌ها کار دشواری است. همچنین این افراد نیاز چندانی به سرمایه اولیه ندارند.

می‌توانند با ۲۰ میلیون یک پراید خریداری کرده و کار خود را آغاز کنند. میزان ریسک آن‌ها در کم‌ترین درجه قرار دارد و هیچ‌وقت در تورمی که در جامعه به وجود می‌آید متضرر نمی‌شوند، بلکه مهم‌ترین گروهی هستند که از محل تورم سود می‌برند.»

به گفته وی: «ماشین به عنوان یک کالا تفاوت‌های بسیاری با مسکن و امثالهم دارد و به همین دلیل بازار خرید و فروش خودرو در اکثر مواقع از رونق قابل قبولی برخوردار است و همین موضوع باعث جلوگیری از خواب سرمایه فعالان این حوزه می‌شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید