دریای خزر هندوانه نیست که به پنچ قسمت مساوی تقسیم شود/ سهم 20 درصدی از کجا آمده؟

    کد خبر :172360

معاون آسیا و اقیانوسیه پیشین وزارت خارجه گفت: وضعیت ایران در دریای خزر خوب است و برخی القائات در جامعه هزینه‌بر است.

به گزارش انتخاب، ابراهیم رحیم‌پور روز سه‌شنبه در حاشیه سمینار، افراط گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که در مورد سخنانش درباره سهم ایران در دریای خزر، سوءبرداشت‌هایی شده است گفت: گویا برخی مصاحبه را دقیق نخواندند یا این‌که مصاحبه را تکه تکه خواندند. من گفتم ۵۰ درصد یا ۲۰ درصد، یک ضابطه مشخص عرفی، قانونی یا بین‌المللی ندارد.

رحیم‌پور با انتقاد از برخی سوءبرداشت‌ها و انتشار آن در فضای رسانه‌ اظهار کرد: وضعیت ایران در دریای خزر خوب است و این گونه القاعات در جامعه هزینه‌بر است.

معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع پیشین وزارت امور خارجه گفت: 50 درصد دریا در قسمت شمال بین روسیه و قزاقستان تقسیم‌بندی انجام شده است و این مساله هم دست ما نیست. در بخش دیگر که ایران، ترکمنستان و آذربایجان قرار دارند حدود 50 تا 50 و چند درصد کشورهایی با اندازه سواحل مختلف وجود دارند که ایران کمترین ساحل را دارد و جزیره‌ای هم نداشته و مقعر است.

وی ادامه داد: همه مباحث فنی است. این مباحث قانونمندی خود را دارد و القائاتی که در جامعه پخش شده است هزینه‌بر است. این‌که بخواهیم مطلبی غیر فنی را برای مردم عنوان کرده و بعد بخواهیم از آن دفاع کنیم که چرا این طور شد، از نظر من چنین رویکردی درست نیست.

رحیم‌پور با تاکید بر این‌که نزاعی که در قسمت جنوب و خلیج فارس داریم، در بخش خزری وجود ندارد، گفت: ما از حقوق خود دفاع می‌کنیم. اما نباید با همان فرهنگ به دریای خزر نگاه کرد. ما در خزر از هر جهت وضعیت خوبی داریم، با کشورها روابط خوبی داشته و باید طوری جلو برویم که هم خیلی تنش‌زا نباشد و همچنین به سمت این برویم که عدالت و انصاف رعایت شود و با استفاده از مدل‌های مشابه در دنیا این کار را به سرانجام برسانیم.

به گزارش ایسنا، معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع پیشین وزارت امور خارجه با انتقاد از برخی فضاسازی‌ها در خصوص وضعیت ایران در دریای خزر گفت: برخی‌ها حرف‌های تند، تنش‌زا و منفی می‌زنند و طوری می‌گویند که انگار چهار کشور دیگر می‌خواهند حق ایران را ضایع کنند، این طور نیست. برای همین است که 21 سال مذاکره می‌کنیم. می‌توانستیم در عرض شش ماه موضوع را تمام کنیم. مشخص است که نظرات یکسان نیست. در عین حال در حال رایزنی هستیم.

وی تاکید کرد: سوال من این بود که 20 درصد روی چه حسابی مشخص شده است؟ مثل این است که یک هندوانه را به صورت مساوی بین پنج بچه تقسیم کنیم. من نگفتم که 25درصد، 18 درصد یا رقمی دیگر. کجا من چنین حرفی زدم؟ نکته این است که سهم ما در دریای خزر یک هندوانه یا خربزه نیست که به صورت مساوی بین پنج بچه تقسیم شود. حرف من این است.

رحیم‌پور با اشاره به مصاحبه‌اش با “ایسنا” گفت: در این مصاحبه گفتم که ما در مورد تهدید حدود که اصل اساسی است که افکار عمومی به آن دقت دارند، یعنی منابع کف دریا و زیر کف دریا (بستر و زیر بستر) تصمیمی نگرفته‌ایم. قرار بر این است و علاقه کشورها بر این است که کنوانسیون در اجلاس سران امضا شود. ما هم حرفی نداریم ولی بدون تهدید حدود و بدون تقسیم اصل داستان. یک سری از صحبت‌ها همان‌طور که آقای ظریف و سخنگو گفتند در حال چکش‌کاری است. در داخل کشور هم با توجه به این‌که موضوع باید در سطح رهبری مورد تایید قرار گیرد، گفت‌وگوها در جریان است و بعد از نتیجه‌گیری نهایی، نتیجه را به طرف‌های دیگر اعلام می‌کنیم و بعد متون باید به شش زبان تدوین شده و پس از تایید همه کشورها در جلسه سران تصویب شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع پیشین وزارت امور خارجه با انتقاد به برداشت‌های نادرستی که برخی رسانه‌ها از مصاحبه‌اش با ایسنا گفت: برخی تیترها برای روزنامه‌ها خوب است، اما خود آن تیترها نباید منحرف کننده افکار عمومی باشد. بنا بر این نکته‌ای که در مصاحبه من جلب توجه کرد که البته از قصد هم این کار را کردم، این بود که گفتم بیست درصد از کجا آمده است؟ با هیچ منطقی نمی‌خواند ولی در رابطه با اینکه زیر 20 درصد است یا بالای 25 درصد است، چیزی نگفتم و نمی‌توانم بگویم، زیرا ساز و کار خاص خود را دارد.

رحیم‌پور گفت: هنوز ما در مورد تقسیم به خصوص با دو همسایه خود به تفاهم نرسیده‌ایم و اختلاف‌نظر داریم و نظرمان یکسان نیست.

وی در خصوص اجلاس آتی کشورهای عضو خزر خاطرنشان کرد: قرار است جلسه پنجاهم در تهران و در سطح معاونان یا نمایندگان ویژه پنج کشور برگزار شود. از قبل هم قرار بود تهران برگزار شود ولی جلسه وزرا پیش آمد و تصمیم‌گیری در سطح وزرا لازم بود. حالا برای برخی از کارهای فنی و برخی نکات خاصی که وجود دارد، احتمالا جلسه پنجاهم را خواهیم داشت و بعد مقدمات کارهایی که مربوط به جلسه سران است، انجام خواهد شد.

رحیم‌پور: حدس من این است که اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر اواخر بهار آینده در آستارا برگزار می‌شود
معاون پیشین ظریف تصریح کرد: تاریخ جلسه پنجاهم هنوز مشخص نیست ولی قاعدتا باید قبل از عید در تهران برگزار شود. هم‌چنین تاریخ جلسه سران هنوز دقیق مشخص نشده است ولی حدس من این است که اواخر بهار سال آینده در آستارا خواهد بود. در آستارا قاعدتا جلسه گروه کاری، بعد وزرای خارجه و بعد سران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ما 12 موافقت‌نامه در دست بررسی و تفاهم داریم که قاعدتا از این 12 تا چندتایی آماده می‌شود و در جلسه سران امضا می‌شود. مقامات اصلی ما توجهات و نگرانی‌هایی دارند که حق هم هست. به همین دلیل ما هنوز هیچ قول و قراری نگذاشته‌ایم و در آستارا هم چیزی امضا نخواهد شد. کنوانسیون منهای این موضوع به امضا خواهد رسید. به نظر می‌رسد اگر مصاحبه قبلی من یا توضیحات فعلی‌ام مطالعه شود، کافی خواهد بود. متاسفانه برخی‌ها روی اطلاعات غلط صحبت می‌کنند و برخی‌ها سعی دارند همان فضای خلیج فارس را به دریای خزر منتقل کنند.

رحیم‌پور ادامه داد: ما دو همسایه خوب زمینی در دریای خزر داریم و دو همسایه آبی یعنی چهار همسایه‌ای که ضوابط و تفاهم‌های خوبی با هم داریم. رئیس‌جمهور ما با هر چهار کشور ملاقات‌های بسیاری کرده است. با دو کشور حدود 10 بار و دو کشور دیگر حدود 5 بار دیدار داشته است و این روابط اصلا با عربستان، بحرین و برخی از کشورهای سمت خلیج فارس قابل مقایسه نیست. دولت فعلی طوری حرکت نمی‌کند که مردم احساس کنند ما با همه قهر هستیم و با همه مشکل داشته و همه می‌خواهند حق ما را بخورند یا سرزمین‌مان را غصب کنند.

وی گفت: ما در جنگ تحمیلی مشخص شد که کشور یک سانت از منافع و خاکش را به این راحتی تقدیم کسی نخواهد کرد. البته به نظر من هیچ کدام از چهار کشور دیگر هم چنین نیتی ندارند و نباید افکار عمومی خودمان را به سمت تنش و شعارهای غیرواقعی سوق دهیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع پیشین وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نشست استانبول گفت: آقای اردوغان رئیس نشست کنفرانس اسلامی است و طبیعتا او جلسه فوق‌العاده کنفرانس اسلامی را گذاشت که من نمی‌دانم چند کشور در آن شرکت می‌کنند اما با آقای روحانی صحبت کردم و او سریعا پذیرفت. این موضوع برای ما و مردم ما مهم است. خوشبختانه آقای اردوغان مواضع‌شان نسبت به قبل بهتر شده است و حرکات خوبی را نسبت به اشتباه آقای ترامپ داشتند.

وی با اشاره به مواضع گرفته شده در قبال اظهارات ترامپ در خصوص پایتختی قدس گفت: اردوغان با مواضعی که گرفت وحدت اسلامی را به نمایش گذاشت و ما هم در همین مسیر مشتاقانه در جلسه استانبول شرکت می‌کنیم. به نظر می‌رسد که اجماع خوبی در کشورهای اسلامی و عربی در این خصوص انجام شده است. این‌که چقدر برای برخی از کشورها نمایشی، قلبی یا عملیاتی است، متفاوت است.

رحیم‌پور خاطرنشان کرد: قاعدتا همه کشورها همراه با افکار عمومی داخلی باید موضع بگیرند و گرفتند. حتی کسانی که ما تردید داریم که واقعا پشت پرده هم با اسرائیل و آمریکا هستند یا نیستند هم موضع گیری کردند.

وی با اظهار خرسندی از موضع‌گیری دولت‌ها و ملت‌های اسلامی در قبال پایتخت اعلام کردن قدس از سوی ترامپ گفت: کشورهای مترقی اروپایی و اسلامی همگی در این خصوص موضع گیری کردند و ما در عرصه رسانه‌ای کشور یا دولتی را ندیدیم که در این خصوص اظهار رضایت کرده باشد. خوشبختانه با توجه به موضع‌گیری‌های انجام شده می‌توانم بگویم که اجماع خوبی هم در کشورهای اسلامی و هم در کشورهای اروپایی و به طور کلی کل جهان انجام شد.

رحیم‌پور گفت:. تعداد دیدارهایی که اخیرا آقای روحانی و اردوغان داشته‌اند، زیاد است و ما این امر را به فال نیک می‌گیریم. در خصوص مسائل سوریه هم مواضع نسبت به گذشته تا حدی بهتر شده است. همین‌طور در خصوص اقلیم. در خصوص مساله اسرائیل تفاوت‌هایی بود اما با این عدو (ترامپ) که سبب خیر شده است، ما نزدیکی‌هایمان بیش‌تر هم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید