یک فعال محیط زیست:

دولت مالک محیط زیست نیست/قوانین زیست‌محیطی بازنگری نشده است

    کد خبر :172063

یک فعال محیط زیست با اشاره به اینکه دولت مالک محیط زیست نیست که برای آن اولویت‌بندی کند، گفت: متاسفانه قوانین زیست محیطی چندین سال است که بازنگری و عوض نشده است.

شهرام مهاجر در نشست خبری «به کشتار پرندگان نه بگوییم» اظهار کرد: زمانی که از محیط زیست صحبت می‌کنیم، از یک تن رنجور می‌گوییم که هرجایی از آن را دست بگذاریم چیزی جز فاجعه نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: یک اشکال نگرشی که در دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی محیط زیست وجود دارد و آن این است که دولت خود را مالک محیط زیست می‌داند به همین دلیل تمام برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهد، از دید اعمال حق مالکیت است و این نگرش از ریشه اشتباه است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه تمام مصیبت‌های زیست محیطی ناشی از این است که حکومت خود را مالک آن می‌داند، تصریح کرد: حکومت تنها امانت‌دار مردم است و این امانت‌ها به تساوی در بین مردم پخش شده است. متاسفانه دید مالکیتی سبب می‌شود که دولت برای خود اولویت‌بندی داشته باشد چراکه خود را پاسخگو و امانت‌دار مردم نمی‌داند.

مهاجر در ادامه گفت: رییس سازمان حفاظت از محیط زیست زمانی که برای خود اولویت‌بندی می‌کند و می‌گوید اولویت من آب است نه یوزپلنگ به دلیل نگرش مالکیتی است که به محیط زیست دارد. به منظور سنجش میزان حساسیت حکومت درباره یک موضوع باید قوانین تصویب شده برای آن موضوع را بررسی کنیم. ابزار کنترل حکومت بر هر مساله‌ای قانون است. برای حفاظت از محیط زیست دو قانون شکار و صید و حفاظت و بهسازی محیط زیست وجود دارد که در سال ۵۳ تصویب شد و آخرین اصلاح آن در سال ۷۱ و ۷۵ بود بنابراین ۲۶ سال است که محیط زیست اصلا اولویت و مهم نبوده است.

وی با بیان اینکه مجازات در نظر گرفته شده در قوانین برای جرایم زیست محیطی بازدارندگی ندارند، اظهار کرد: چطور برای مسائل دیگر که برای دولت منفعت دارد، قانون هرچند وقت یک بار به روز می‌شود؛ مانند جرایم رانندگی ولی در مواردی مانند محیط زیست چندین سال است که قانون اصلاح نشده است.

مهاجر با اشاره به وضعیت شکار و صید و فروش پرندگان در فریدونکنار گفت: نکته مهم در این منطقه این است که حساسیت روی این موضوع وجود ندارد و زمانی که از مسوولان می‌خواهیم به وضعیت آن منطقه رسیدگی کنند می‌پرسند شغل و معیشت جایگزین چه باید باشد؟ این سوالی نیست که من یا فعالان محیط زیست پاسخ دهند.

این فعال محیط زیست افزود: لفظ نسل‌کشی برای پرندگان فریدونکنار کم است، چراکه اتفاقی پلیدتر در آنجا در حال رخ دادن است. در هر موردی که قانون نباشد و چرخش مالی وجود داشته باشد قطعا فساد بزرگی رخ می‌دهد.

مهاجر با تاکید بر اینکه بهترین قانون اگر مجری درستی نداشته باشد، به درد نمی‌خورد، گفت: اجرای قوانین در فریدونکنار تابع شرایط محلی است و تا زمانی که متولی مرکزی اعمال قدرت نکند، نمی‌توان با مساله برخورد کرد.

این فعال محیط زیست در پایان با بیان اینکه مبارزه با مشکلات جامعه به صورت جرایم نقدی بدترین روش است، تصریح کرد: اگر کسی جرم کرده، جرم آن نفر نباید منبع درآمد یک عده شود، بلکه باید مجازات متخلف بیشتر شود. به طور مثال در مورد فریدونکنار شکارچی مورد غیرمجاز را تبعید کنند و به طور مثال تا سه سال اجازه ندهند او به استان مازندران وارد شود.

از نظر مراجع عظام شکار بی‌رویه پرندگان، حرام است

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی با اشاره به اینکه منابع طبیعی فقط از آن مردم یک کشور نیستند، گفت: منابع طبیعی متعلق به کل مردم دنیاست. در مورد پرندگان مهاجر نیز وضعیت به همین گونه است، چراکه ما روی زمینی زندگی می‌کنیم که به هر گونه‌ای که آسیب برسد، کل زمین درگیر می‌شود.

مدیر موسسه فرهنگی بحرالعلوم با بیان اینکه از دیدگاه فقهی کشتار و شکار پرندگان به شکلی که در فریدون‌کنار صورت می‌گیرد حرام است، اظهار کرد: بنده از دفاتر مراجع تقلیدی مانند آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله علوی گرگانی و آیت‌الله مکارم شیرازی حکم شکار پرندگان را استفتا کرده‌ام و نظر این مراجع بزرگ بر حرام بودن این کار است.

طباطبایی در ادامه گفت: آیت‌الله سیستانی در مورد بحث شکار پرندگان گفته‌اند؛ خلاف اینگونه مقررات جایز نیست. به این معنا که برخلاف مقررات جاری در کشور اگر کاری صورت بگیرد، جایز نیست. آیت‌الله علوی گرگانی نیز حفظ گونه‌های مختلف حیوانات و پرندگان در راستای حفظ محیط زیست را وظیفه آحاد مردم و مسوولان دانسته‌اند و گفته‌اند کسانی که اقدام به کسب درآمد از طریق شکار حرفه‌ای و گسترده‌ گونه پرندگان به ویژه گونه‌های نایاب می‌کنند برخلاف منافع ملی و حفظ محیط زیست عمل کرده‌اند که باید با اقدامات قانونی لازم جلوی این نوع کسب درآمد غیرشرعی گرفته شود.

مدیر موسسه فرهنگی بحرالعلوم در مورد نظر آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد صید بی رویه پرندگان گفت: اگر شکار این حیوانات به ضرر افراد جامعه باشد و موجب وهم و تحقیر جامعه اسلامی شود شکار گسترده آنها جایز نیست. همچنین مقام معظم رهبری نیز پیش از این مخالفت خود را با این گونه شکار و صید اعلام کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید