بازار فروش پرندگان فریدونکنار کل استان مازندران را درگیر کرده است

    کد خبر :171992

یک کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه در بازار فروش پرندگان در فریدونکنار تنها پرنده‌های مناطق فریدونکنار، ازباران و سرخه حصار فروخته نمی‌شود، گفت: این بازار فروش کل استان مازندران را درگیر کرده است.

به گزارش ایسنا محمدعلی الله قلی در نشست خبری «به کشتار نه بگوییم» با اشاره به اینکه در منطقه فریدونکنار از تیراندازی خودداری می‌شود بنابراین پرنده احساس ترس نمی‌کند تصریح کرد: به گفته معاونت سازمان حفاظت محیط زیست ۸۰ درصد تالاب‌های کشور تبدیل به بیابان و کانون ریزگرد شده‌اند و زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر در این مناطق از بین رفته است و این وضعیت سبب می‌شود که فریدونکنار، ازباران و سرخرود مرکز مهاجرت انواع پرندگان شوند.

وی افزود: اینکه تعداد پرندگان مهاجر در فریدونکنار زیاد است به معنای مناسب بودن وضعیت این پرندگان نیست. ما در سال‌های اخیر جمعیت‌هایی از پرندگان مهاجر را در فریدونکنار داریم که مناسب زیستگاه آن منطقه نیستند. به طور مثال برای گونه فلامینگو در منطقه فریدونکنار غذایی وجود ندارد ولی این پرنده به این منطقه مهاجرت می‌کند چرا که زیستگاه آن از بین رفته است.

الله‌قلی با بیان اینکه در کنار جاده اصلی فریدونکنار بازاری وجود دارد که روزی چند هزار پرنده را عرضه می‌کند، گفت: این بازار هیچ وقت به وسیله پرنده‌های مناطق فریدونکنار، ازباران و سرخرود پر نمی‌شود و همین بازار انگیزه و رقابتی را در منطقه ایجاد کرده است. هر جایی در استان که محل پرندگان است دام نصب شود، پرنده‌ها شکار شوند و شکارچیان پرنده در همان لحظه پول را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در این بازار ۲۵ تخته برای فروش پرندگان وجود دارد، تصریح کرد: انواع پرنده‌های حلال گوشت و حرام گوشت در این منطقه به فروش می‌رسند. بازار فریدونکنار تمام استان مازندران را درگیر کرده است. در این بازار روزی چند صد میلیون تومان پول جابجا می‌شود و برخی وانت‌ها باری از پرنده را برای رستوران‌ها می‌برند. متاسفانه اسم این بازار را گذاشته‌اند بازار فقرا در حالی‌که با این حجم از گردش پول در آن بازار چطور می‌توان این لقب را به بازار داد.

این کارشناس محیط زیست افزود: در منشور محیط زیست که ابلاغیه مقام معظم رهبری است، اشاره شده که برداشت از انفال ملی غیرقانونی است. این پرندگان مهاجر چیزی جز انفال ملی نیست و شکار و فروش آن‌ها تجاوز به حق و حقوق مردم است.

الله قلی با بیان اینکه بازار فریدونکنار نسل‌های مختلفی را درگیر کرده است، گفت: متاسفانه پسری که با پدر خود به دامگاه‌ها برده می‌شود و روزانه شاهد سربریدن چندین پرنده است از نظر روحی نمی‌تواند در آینده سالم باشد و در ذهن او چیزی جز خشونت نهادینه نمی‌شود.

وی افزود: هزینه اجاره دامگاه‌های فصلی، ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان است و این هیچ نشانی از معیشت فقیرانه ندارد. در منطقه فریدونکنار ما با شکار و صید مواجه نیستیم بلکه با یک نسل کشی و گوشت فروشی طرف هستیم.

الله قلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در منطقه فریدونکنار سنتی در زمینه شکار پرندگان وجود داشته است که خیلی هم در حال حاضر به آن استناد می‌شود. به طور مثال نماینده مجلس فریدونکنار و فرماندار این بخش از شکار و صید پرندگان در این منطقه دفاع و به ریشه تاریخی صید پرندگان در این منطقه که معیشت مردم بوده استناد می‌کنند.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک روش سنتی و قانونی برای شکار پرندگان در فریدونکنار وجود داشته که به روش «دوماچال» معروف است. روش اصلی صید پرندگان در فریدونکنار (کرس) ۱۶ سال پیش در دامگاه ازباران که یکی از پنج دامگاه منطقه است، ابداع شد و از آن دامگاه به سایر دامگاه‌های دیگر تسری پیدا و روش‌های سنتی صید و شکار پرندگان را منسوخ کرد.

الله قلی با بیان اینکه تنها دامگاهی که در حال حاضر از این روش برای صید و شکار پرندگان استفاده می‌کند، دامگاه فریدونکنار است، گفت: روش‌های دیگر صید، استفاده از تورهای هوایی و شب دام‌هاست که چهار نوع مختلف دارند. یک نوع از آنها مخصوص صید چنگر است که داخل آب‌بندها گذاشته می‌شود و یک نوع دیگر صید، تور مخصوص صید مرغابی است همچنین از تورهای بزرگ که مخصوص صید غازهاست می‌توان برای صید قوها نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از روش دام هوایی از ابتدا توسط قانون منع شده است، گفت: به مرور زمان استفاده از روش‌های جدید مانند یخچال‌های صندوقی و اسپیکرهای شارژی که صدای پرندگان را پخش می‌کرد وارد سیستم صید شد همچنین روش پخش دانه که یکی از روش‌های موثر در صید و شکار پرندگان است در منطقه فریدونکنار رایج شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید