اعتراض عراقی ها به حضور خبرنگار طرفدار داعش در جشن پیروزی بر داعش

    کد خبر :171415

حضور مجری زن شبکه خبری العربیه عربستان سعودی در بغداد در جریان جشن های پیروزی عراق بر داعش، اعتراض و انزجار عمومی را در این کشور بر انگیخته است.

خانم ‘سهیل القیسی’ که در سنوات گذشته از داعش درعراق به عنوان عشایر انقلابی یاد و الحشد الشعبی را گروه شبه نظامی فرقه ای خطاب می کرد، اخیرا در قالب فعالان رسانه ای عرب برای حضور در جشنواره حمایت بین المللی رسانه ها از پیروزی عراق بر داعش در بغداد حضور یافت.
او که اصالتا عراقی است، در طول سال های اخیر با تاسی از سیاست خبری شبکه سعودی العربیه، از عناصر تروریستی داعش به عنوان انقلابی ها یاد می کرد و در عین حال به الحشد الشعبی که مهمترین نیروی مبارزه با داعش در عراق به شمار می رفت، برخلاف مصوبه پارلمان و حکم نخست وزیری عراق، اتهام گروه شبه نظامی فرقه گرای خارج از قانون می زد.
مشکل فقط در حضور القیسی در بغداد و قدم زدن در خیابان های پایتخت عراق نبود، بلکه معرفی او به عنوان مجری جشنواره بین المللی حمایت رسانه ها از پیروزی عراق بر داعش، باعث خشم و انزجار عمومی در عراق شده است.
برخی با پخش تصاویر خبرنگاران جنگی زن عراقی در صفحات شبکه های اجتماعی که در سه سال گذشته، شانه به شانه نیروهای مسلح عراق این عملیات ها را پوشش می دادند، نوشته اند که این زنان باید الگوی زنان خبرنگار عراقی شناخته شوند و نه امثال القیسی که تبدیل به بوق سعودی ها برای توهین به عراق و مردم عراق شده بود.
برخی نیز با پخش تصویر شهیده ‘رنا العجیلی’ که در آخرین عملیات نیروهای عراق در منطقه ‘القائم’ در غرب الانبار در جوار مرزهای عراق با سوریه در 16 نوامبر 2017 (25 آبان 96) به شهادت رسید، او را شایسته این تقدیر دانستند.
بازپخش تصاویر خبرنگاران جنگی زن امثال ‘روا الشمری’، ‘ابتهال الغزی’ یا ‘سمیره مواقی دادی’ که در 13 فوریه 2017 (25 بهمن ماه 95) در محور تلعفر به شدت مجروح شد را بیش از سهیل القیسی شایسته این تقدیر دانستند.
سمیره مواقی دادی در اصل خبرنگار اهل الجزایر بود که وقتی جانفشانی نیروهای عراق را از نزدیک در مبارزه با داعش دید، تصمیم گرفت که برای همیشه در عراق باقی مانده و دیگر به الجزایر باز نگردد و در نهایت به دلیل حضور مستمر در صحنه های درگیری، به شدت در نزدیکی تلعفر در غرب استان نینوا در شمال عراق زخمی شد.
واکنش ها در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر و مجموعه های خبری در تلگرام و واتساپ و وایبر تنها محدود به خبرنگاران و فعالان اجتماعی عراق نشده بلکه حتی برخی از نمایندگان پارلمان عراق نیز نسبت به آن واکنش نشان داده اند.
‘مشعان الجبوری’ نماینده پارلمان از استان سنی نشین صلاح الدین نسبت به انتخاب خانم القیسی برای حضور بر روی سکوی سالن مرکزی جشنواره پیروزی بر داعش را باعث تاسف دانسته و از القیسی به عنوان دشمن عراقی ها در طول جنگ با داعش یاد کرده است.
وی در صفحه شخصی در توئیتر نوشته است که خانم القیسی در طول حضور خود در العربیه همواره تایید کننده سیاست این شبکه سعودی علیه عراق بود و از داعش به عنوان انقلابی یاد می کرد و به نیروهای الحشد الشعبی برچسب گروه شبه نظامی می زد.
‘عبدالله التمیمی’ یکی از فعالان شبکه اجتماعی نیز نوشته است : ‘آیا صحیح است شهیدان زنده تیم خبرنگاران جنگی امثال ‘علی جواد’، ‘علاء العیدان’ و ‘مرتضی حمید’ که از روز اول همپای نیروهای عراق در میادین جنگی بودند، امروز در جشن پیروزی بر داعش فراموش شوند و در عوض امثال سهیل القیسی مورد تقدیر قرار گیرند!؟’
تعداد کمی از کاربران نیز به دفاع از القیسی برخاسته و مسئله استعفای او را از شبکه العربیه در دفاع از عراق پیش کشیده اند.
سهیل القیسی در 8 نوامبر2014 (17 آبان 93) یعنی چهار ماه بعد از حمله داعش به عراق، به ادعای فعالیت رسانه ای جانبدارانه شبکه خبری العربیه علیه عراق، از این شبکه استعفا کرد و سپس به شبکه ‘ام بی سی’ انتقال یافت.
شبکه العربیه یکی از شبکه های زیر مجموعه گروه رسانه ای بزرگ ‘ام بی سی’ است که در اختیار عربستان سعودی است و مقر آن در کشور امارات متحده عربی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید