افزایش مناطق آزاد، کشور را به آبکش تبدیل می‌کند

    کد خبر :171359

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، با بیان اینکه افزایش مناطق آزاد، کشور را به آبکش تبدیل می‌کند، گفت: نباید دوباره حفره‌هایی برای دور زدن قانون، ایجاد کرد.

مجیدرضا حریری در خصوص عملکرد مناطق آزاد گفت: هیچ کدام از اهداف اولیه در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد، در صحنه عمل تحقق پیدا نکرده است.

وی با اشاره به دو منطقه آزاد غیرفعال و نیز بلااستفاده ماندن تعدادی از مناطق ویژه اقتصادی فعلی، افزود: با وجود انحراف از اهداف اولیه مناطق آزاد، آنچه که در شرایط کنونی شاهد آن هستیم، متاسفانه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

حریری خاطرنشان کرد: تقریبا کسی به جز خود دست اندرکاران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، از عملکرد این روزهای مناطق آزاد خرسند نیستند.

عضو اتاق بازرگانی ایران، نبود زیرساخت در ایجاد مناطق آزاد را آفتی برای این مناطق دانست و گفت: بدون توجه به وجود زیرساخت‌های منطقه‌ای نظیر جاده، آب، برق، تاسیسات و دیگر شرایط مورد نیاز، تنها بیابانی را مشخص می‌کنیم و سپس فنسی را دور آن می‌کشیم و در نهایت نام آن را منطقه آزاد یا ویژه می‌گذاریم. همانند همان اتفاقی که در ماکو، ارس، سرخس و اروند رخ داد؛ یعنی همان مناطقی که هیچ گونه آبادانی ندارند.

حریری در ادامه با اشاره به زمین فروشی‌ها در مناطق آزاد اذعان کرد: به مدیران تعیین شده برای مناطق آزاد گفته می‌شود برای منطقه تحت مدیریت خود، پول تهیه کنید. مدیران این مناطق نیز برای سر پا نگه داشتن منطقه تحت مدیریت خود؛ راحت‌ترین راه‌های ممکن یعنی زمین فروشی و تبدیل منطقه خود به دروازه ورودکالاهای وارداتی را انتخاب می‌کنند.

نداشتن استراتژی توسعه برای کشور سبب ایجاد مناطق آزاد شده است

عضو اتاق بازرگانی ایران با انتقاد نسبت به نبود استراتژی مشخص برای توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: زمانی که استراتژی معینی برای اقتصاد نداریم؛ چطور می‌توان برای اجزای این پیکره نامتوازن تصمیم‌گیری کرد؛ پس با همین دست فرمان نهایتا اینطور می‌شود که دقیق نمی‌دانیم برای چه منطقه آزاد یا منطقه ویژه تاسیس می‌کنیم.

وی در واکنش به افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در نبود استراتژی مشخص برای توسعه، هر چقدر اقدامی انجام نشود، به نفع اقتصاد کشور است.

تصور غلط مقامات محلی از مناطق آزاد

حریری با بیان اینکه بر روی مناطق آزاد جدید مطالعات اقتصادی دقیقی انجام نشده و عمدتا براساس اصرار مقامات محلی پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: به واقع مقامات محلی یعنی استانداری، امام جمعه یا نمایندگان مجلس این مناطق با تصور غلطی که دارند فکر می‌کنند با ایجاد منطقه آزاد در شهرشان، تولید اشتغال صورت می‌گیرد.

در گفتگو با  مهر عضو اتاق بازرگانی در پایان با اشاره به اینکه افزایش مناطق آزاد کشور را به آب‌کش تبدیل می‌کند، بیان داشت: با وجود عملکرد نامطلوب این مناطق چرا باید مجددا حفره‌هایی برای دور زدن قانون ایجاد شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید