کاهش۲.۵میلیون تنی ترانزیت از مسیر ایران

    کد خبر :17118

معاون وزیر راه از کاهش ۲.۵میلیون تنی حجم ترانزیت عبوری از ایران در سال ۹۵ خبر داد و گفت:علت این کاهش، وضع مقررات مبارزه با قاچاق کالا از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

مهرداد تقی زاده، معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت:با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص توسعه پروازهای مستقیم ایرلاین های ایرانی اقداماتی انجام داده ایم که از مهم ترین نتایج آن، افزایش خطوط پروازی مستقیم خارجی «مسافت بلند» به خصوص به مقاصد اروپایی است. چراکه پروازهای کانکشنی و نشست و برخاستی متعدد، هم هزینه بالایی برای کشور و مسافران دارد و هم وقت زیادی از آنها می گیرد. این در حالی است که می توان با مختصر مذاکراتی، این پروازها را مستقیما انجام داد که سازمان هواپیمایی در حال حاضر توفیقات خوبی در این زمینه داشته است.

مسئول معاونت تازه تاسیس حمل و نقل یکی دیگر از ملزومات داشتن پرواز مستقیم به اروپا را در اختیار گرفتن ناوگان مدرن دانست و افزود: در حال حاضر ایران ایر با نوسازی ناوگان خود و ورود سه فروند هواپیمای ایرباس دوربرد به جمع هواپیماهای خود، توانسته در دو هفته اخیر پروازهای مستقیم به اروپا را برقرار کند؛ همین موضوع به افزایش تقاضای سفر انجامیده است.

وی با اشاره به تلاش برخی ایرلاین های مطرح اروپا برای در اختیار گرفتن بازار هوانوردی ایران از طریق افزایش سفرهای مستقیم خود به تهران، اظهار کرد: این در حالی است که بر اساس عرف بین المللی، کشورها در صورتی اجازه ورود هواپیماهای خارجی به بازار گردشگری بین المللی خود را می دهند، که متقابلا آنها نیز اجازه تردد هواپیماهایشان به همان کشورها را صادر کرده باشند؛ اما در سال های گذشته به دلیل اینکه ایرلاین های ایرانی از خرید هواپیماهای نو منع می شدند، امکان برقراری پروازهای مستقیم به مقاصد اروپایی را نداشتند و از سوی دیگر ایران نیز اجازه فعالیت به ایرلاین های آنها را نمی داد؛ درنتیجه مسافران به مقاصد اروپایی، مجبور به استفاده از پروازهای کانکشنی از خطوط پروازی کشورهای همسایه بودند که درآمد خوبی را نصیب ایرلاین های آنها کرده بود.

تقی زاده یکی دیگر از اقدامات زیرساختی در حوزه حمل و نقل هوایی را افزایش وسعت مسیرهای پروازی از آسمان ایران عنوان و خاطرنشان کرد: افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران درآمد ارزی خوبی را نصیب وزارت راه و شهرسازی کرده است.

وی به یکی دیگر از اقدامات معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تمرکز بر افزایش ترانزیت بار از ایران اشاره کرد و گفت: ما به دنبال افزایش ترانزیت بار هم در بخش جاده ای و هم در بخش ریلی هستیم؛ با این حال در سال گذشته درآمد ترانزیتی ایران کاهش داشت که بخشی از آن به خاطر افزایش قیمت سوخت در عراق و اعتصاب کامیونداران این کشور بود و بخش دیگر هم به دلیل مقرراتی است که در داخل مثلا از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب و ابلاغ شد.

کاهش ۲.۵میلیون تنی حجم ترانزیت

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی حجم ترانزیت بار در سال ۹۵ را ۷ و نیم میلیون تن ذکر و تصریح کرد: این حجم بار از طریق ریل و جاده از راه های کشور به مقاصد دیگر کشورها منتقل شده است. متأسفانه بخش عمده ای از این جابه جایی بار، جاده ای است که از ناایمنی بالایی برخوردار است؛ این در حالی است که ترانزیت ریلی بار به دلیل مصرف پایین سوخت و ایمنی بالا بسیار به صرفه تر خواهد بود. علت انتخاب کامیون از سوی کشورهای همسایه برای صادرات یا واردات بارهای خود از مسیر ایران، پایین بودن قیمت سوخت کامیون در کشور ماست؛ حمل و نقل ریلی در کشورهایی که قیمت سوخت در آنها بالاست، رشد خوبی داشته است.

به گفته تقی زاده، حجم ترانزیت بار در سال ۹۴، ۱۰ میلیون تن بوده که علت کاهش آن در سال ۹۵، وضع مقررات مبارزه با قاچاق کالا از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید