جدیدترین اخبار
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۷ اقتصادی کد خبر :17118

کاهش۲.۵میلیون تنی ترانزیت از مسیر ایران

معاون وزیر راه از کاهش ۲.۵میلیون تنی حجم ترانزیت عبوری از ایران در سال ۹۵ خبر داد و گفت:علت این کاهش، وضع مقررات مبارزه با قاچاق کالا از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

مهرداد تقی زاده، معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت:با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص توسعه پروازهای مستقیم ایرلاین های ایرانی اقداماتی انجام داده ایم که از مهم ترین نتایج آن، افزایش خطوط پروازی مستقیم خارجی «مسافت بلند» به خصوص به مقاصد اروپایی است. چراکه پروازهای کانکشنی و نشست و برخاستی متعدد، هم هزینه بالایی برای کشور و مسافران دارد و هم وقت زیادی از آنها می گیرد. این در حالی است که می توان با مختصر مذاکراتی، این پروازها را مستقیما انجام داد که سازمان هواپیمایی در حال حاضر توفیقات خوبی در این زمینه داشته است.

مسئول معاونت تازه تاسیس حمل و نقل یکی دیگر از ملزومات داشتن پرواز مستقیم به اروپا را در اختیار گرفتن ناوگان مدرن دانست و افزود: در حال حاضر ایران ایر با نوسازی ناوگان خود و ورود سه فروند هواپیمای ایرباس دوربرد به جمع هواپیماهای خود، توانسته در دو هفته اخیر پروازهای مستقیم به اروپا را برقرار کند؛ همین موضوع به افزایش تقاضای سفر انجامیده است.

وی با اشاره به تلاش برخی ایرلاین های مطرح اروپا برای در اختیار گرفتن بازار هوانوردی ایران از طریق افزایش سفرهای مستقیم خود به تهران، اظهار کرد: این در حالی است که بر اساس عرف بین المللی، کشورها در صورتی اجازه ورود هواپیماهای خارجی به بازار گردشگری بین المللی خود را می دهند، که متقابلا آنها نیز اجازه تردد هواپیماهایشان به همان کشورها را صادر کرده باشند؛ اما در سال های گذشته به دلیل اینکه ایرلاین های ایرانی از خرید هواپیماهای نو منع می شدند، امکان برقراری پروازهای مستقیم به مقاصد اروپایی را نداشتند و از سوی دیگر ایران نیز اجازه فعالیت به ایرلاین های آنها را نمی داد؛ درنتیجه مسافران به مقاصد اروپایی، مجبور به استفاده از پروازهای کانکشنی از خطوط پروازی کشورهای همسایه بودند که درآمد خوبی را نصیب ایرلاین های آنها کرده بود.

تقی زاده یکی دیگر از اقدامات زیرساختی در حوزه حمل و نقل هوایی را افزایش وسعت مسیرهای پروازی از آسمان ایران عنوان و خاطرنشان کرد: افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران درآمد ارزی خوبی را نصیب وزارت راه و شهرسازی کرده است.

وی به یکی دیگر از اقدامات معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تمرکز بر افزایش ترانزیت بار از ایران اشاره کرد و گفت: ما به دنبال افزایش ترانزیت بار هم در بخش جاده ای و هم در بخش ریلی هستیم؛ با این حال در سال گذشته درآمد ترانزیتی ایران کاهش داشت که بخشی از آن به خاطر افزایش قیمت سوخت در عراق و اعتصاب کامیونداران این کشور بود و بخش دیگر هم به دلیل مقرراتی است که در داخل مثلا از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب و ابلاغ شد.

کاهش ۲.۵میلیون تنی حجم ترانزیت

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی حجم ترانزیت بار در سال ۹۵ را ۷ و نیم میلیون تن ذکر و تصریح کرد: این حجم بار از طریق ریل و جاده از راه های کشور به مقاصد دیگر کشورها منتقل شده است. متأسفانه بخش عمده ای از این جابه جایی بار، جاده ای است که از ناایمنی بالایی برخوردار است؛ این در حالی است که ترانزیت ریلی بار به دلیل مصرف پایین سوخت و ایمنی بالا بسیار به صرفه تر خواهد بود. علت انتخاب کامیون از سوی کشورهای همسایه برای صادرات یا واردات بارهای خود از مسیر ایران، پایین بودن قیمت سوخت کامیون در کشور ماست؛ حمل و نقل ریلی در کشورهایی که قیمت سوخت در آنها بالاست، رشد خوبی داشته است.

به گفته تقی زاده، حجم ترانزیت بار در سال ۹۴، ۱۰ میلیون تن بوده که علت کاهش آن در سال ۹۵، وضع مقررات مبارزه با قاچاق کالا از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

Ad

روی خط خبر

  • وام‌های بی‌اثر مَسکن/ کاهش ۵۰ درصدی سهم مسکن از کل تسهیلات بانکی
  • فشارهای کاخ سفید نمی‌تواند روابط پارلمانی ایران وعراق راتخریب کند
  • بارش باران در ۵ استان / گرد و غبار در راه تهران و ۶ استان دیگر
  • تدوینگر «مخمصه» مایکل مان درگذشت
  • ریابکوف: آمریکا با تحریم روسیه با آتش بازی می‌کند
  • گزارش خدمات امداد و نجات هلال احمر در تاسوعا و عاشورا
  • از «کریستوفر نولان» تجلیل می‌شود
  • احتمال تولید دوباره «سینما و دوبله»
  • گردنبند همسر شاه بر گردن بازیگر هالیوودی
  • استخدام‌های بی‌ضابطه؛ یادگار قالیباف، چالش افشانی
  • علم‌الهدی: اگر مردم گوسفند شوند، فقط بخورند، بچرند و لذت ببرند، گوشت آنها را هم مستکبری که چوب به دست، بالای سرشان ایستاده، استفاده می‌کند
  • کمیته وزارتی اوپک و غیراوپک از نظر حقوقی حق تصمیم گیری ندارد
  • تلاش دستگاهها برای خروج از دایره شمول قانون «مدیریت خدمات کشوری»
  • روحانی ظلم آمریکا در جنگ اقتصادی و بدعهدی در برجام را تشریح کند
  • هوای تهران در نوسان بین پاک و سالم
  • «رابرت ردفورد» دوباره هواداران خود را غافلگیر کرد
  • پیشنهاد ترامپ به اسپانیا: برای جلوگیری از ورود مهاجران، در امتداد صحرای آفریقا دیوار بکشید
  • رضا رویگری: میرباقری اسکورسیزی ایران است
  • ترافیک در جاده‌های قم و هراز / اعمال محدودیت ترافیکی از بعدازظهر
  • تکرار دوباره داستان مالباختگان سرمایه‌گذاری‌های وسوسه‌انگیز
  • زنگ خطر گردشگری تهران به صدا درآمد
  • سخن از مذاکره، تحریف عاشوراست/ سره از ناسره امسال مشخص خواهد شد
  • اشتباه بزرگ دولت قبلی آمریکا این است که توافق با ایران را تنها به برنامه هسته‌ای اختصاص داد
  • ماهیگیری از آب گل آلود/چالش بازار ارز بهانه دست واردکنندگان داد
  • گرد و غبار آسمان شهر‌های خوزستان را فرا گرفت
  • تشکیل کارگروه بررسی وضعیت زنان در شهرداری
  • ۶۱ میلیارد درآمد گیشه‌ی تابستانه
  • نیکی هیلی: ترامپ هرگونه درخواست روحانی برای دیدار را بررسی می‌کند
  • تاثیر هیئت‌ها در ضعف شعر مذهبی
  • یک هشتم کشت گلخانه‌ای کشور در پیشوا است /پیشوا بیمارستان ندارد