درباره ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صبورباشید/پرونده خاوری توسط پلیس اینترپل درحال پیگیری است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۲۶
    کد خبر :171142

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر اخیر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به تهران و هم‌چنین مباحث احتمالی که در جریان این سفر در ارتباط با موضوع نازنین زاغری مطرح شده است، گفت: سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران از قبل پیش‌بینی شده بود و این سفر به دعوت وزیر خارجه ایران صورت گرفته بود.

بهرام قاسمی صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: در این سفر در مورد مجموعه‌ای از مسائل متعدد با موضوعات مختلف گفت‌وگو شد، یکی از موضوعاتی که احتمالا آقای جانسون در این سفر مطرح کردند موضوع خانم زاغری بود.

وی گفت: خانم زاغری دو تابعیتی هستند ولی از نظر ما ایشان ایرانی هستند و از نظر سیستم قضایی ما ایشان محکوم شده‌اند و دوران محکومیت خود را طی می‌کنند. وزیر امور خارجه (ایران) نیز در جریان این گفت‌وگوها اعلام کرد که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه موضوع این خانم را با مقامات ایرانی مطرح می‌کند ولی این یک موضوع قضایی است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در برخی از رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این‌که با مسافران ایرانی در فرودگاه صربستان برخوردهای ناشایست و توهین‌آمیزی صورت گرفته است، اظهار کرد: این موضوع در حال بررسی است.

قاسمی با بیان این‌که این موضوع را با عبارات و بیاناتی که در رسانه‌ها مطرح شده تایید نمی‌کنم، ادامه داد: اصل موضوع در حال بررسی است و با شناختی که از این نوع بازرسی‌ها در فرودگاه‌ها دارم به نظر می‌رسد برخی از تعابیری که در اخبار در این زمینه به کار برده شده اغراق‌آمیز است.

وی تاکید کرد:‌ اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد با برخورد قاطع ایران مواجه می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود در مورد نشست اخیر اتحادیه عرب در ارتباط با اقدام اخیر ترامپ مبنی بر پذیرش قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تلاش این کشور برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به این شهر، گفت: بیانیه اتحادیه عرب از قدرت و قوام لازم برخوردار نبود و درواقع بیانیه‌ای ضعیف بود.

بهرام قاسمی با بیان اینکه این بیانیه در حد موضوع فلسطین و آرمان فلسطین که کشورهای عربی آن را یک مساله عربی می‌دانند نبود، ادامه داد: یک بی‌توجهی و شاید یک سیاست خاص منجر شد که این بیانیه در حد لازم و کافی نباشد. انتظار ما و افکار عمومی جهان اسلام و عرب بیش از این بود.

وی ادامه داد: امیدواریم این تجارب و وضعیت کنونی منطقه و جهان کشورهای این منطقه را به یک واقع‌بینی و اجماع بیشتری هدایت کند چرا که این مسیر و تحولاتی که اخیرا صورت گرفته می‌تواند برای آینده خود این کشورها نیز خطرناک باشد.

به گزارش ایسنا،وی همچنین با بیان اینکه البته برخی از کشورهای اسلامی و عربی در ارتباط با تحولات اخیر موضع جدی‌تری دارند و بر آرمان فلسطین تاکید دارند، ادامه داد: در طی روزهای آینده نشست سران کشورهای اسلامی در ترکیه برگزار می‌شود. ما نیز در عالی‌ترین سطح در آن شرکت می‌کنیم و امیدواریم این نشست منجر شود که اقدامات منسجم‌تری از سوی کشورهای اسلامی و منطقه در این ارتباط انجام شود و ما بتوانیم به یک نقطه مشترک مثبت‌تری در این ارتباط دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین وضعیت پرونده خاوری رییس پیشین بانک ملی و حکمی که اخیرا در مورد او صادر شد، گفت: موضوع وی توسط پلیس اینترپل در حال پیگیری است البته من در جریان آخرین وضعیت پیگیری‌ها نیستم و ترجیح می‌دهم در این خصوص با توجه به اینکه اطلاعات محدودی دارم اظهارنظر نکنم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سفر هیات بحرینی به فلسطین در روزهای اخیر و مصادف شدن آن با فرمان اخیر ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: این سفر نابجا، خطا و در واقع یک اقدام شرم‌آور بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با برگزاری کمیسیون مشترک برجام و ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با توجه به اینکه مجید تخت‌روانچی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از وزارت خارجه به ریاست‌جمهوری رفته است، اظهار کرد: دستور کار کمیسیون مشترک برجام مشخص است و این مذاکرات در ادامه مذاکرات قبلی صورت خواهد گرفت و ما در این جلسه مباحث مورد توجه‌مان را از جمله کارشکنی‌ها و بدعهدی‌هایی که آمریکا در ارتباط با برجام انجام داده و اقداماتی که باید صورت بگیرد مطرح می‌کنیم و اینها از جمله مواردی است که می‌تواند در این کمیسیون مطرح شود.

وی افزود: در حال حاضر در مورد ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران سکوت می‌کنم، شما را دعوت به صبوری می‌کنم تا در چند هفته آینده که ساختار وزارت خارجه به طور کامل مشخص می‌شود و در همین چارچوب تمام ابعاد موضوع هسته‌ای در وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده آن نیز تعیین شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه یک زندانی چینی آمریکایی که دوران محکومیت خود را در زندان‌های ایران می‌گذارند توسط هم‌ سلولی‌اش تهدید شده است، گفت: من در مورد این موضوع اطلاع خاصی ندارم، این یک موضوع قضایی است و باید از دستگاه قضایی پیگیری کنید و عمدتا ما در دستگاه وزارت خارجه درگیر این نوع مسائل نیستیم مگر اینکه موضوع به خاطر نوع اقدام مربوط به وزارت خارجه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران در جریان مذاکرات اخیر اعضای 1+5 با کنگره آمریکا در ارتباط با موضوع برجام قرار گرفته است یا نه؟ اظهار کرد: تصور ما این است که در جریان دقیق مذاکرات و روند رایزنی‌های اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه ایران با اتحادیه اروپا از کانال‌های مختلف و متعدد در ارتباط است و این موضوع را پیگیری می‌کند، گفت: برای نمونه در دو ماه اخیر چندین دیدار بین آقای ظریف و خانم موگرینی بالاترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد. ما از طریق دیگر کانال‌ها نیز مسائل را پیگیری می‌کنیم و تحولات مربوط به برجام همچون گذشته و حتی با دقت بیشتری در این وزارتخانه پیگیری می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت ملوانان ایرانی که توسط دزدان دریایی در سومالی ربوده شده‌اند و همچنین اظهارات اخیر رییس‌جمهور در مورد این پرونده، اظهار کرد: تاکنون تلاش‌های زیادی برای آزادی این هموطنان و پیگیری پرونده آنها انجام شده است. موضوع آنها یک پرونده مفتوح و جدی در مجموعه کشور است و دستور کار یک سازمان و یک ارگان مشخص نیست بلکه تبدیل به یک مساله ملی و کشوری شده است و تمام دستگاه‌ها و نهادهایی که می‌توانند در راستای حل این مشکل نقش‌آفرینی کنند در حال تلاش هستند تا وضعیت این عزیزان هر چه زودتر مشخص شود.

وی با اشاره به وضعیت سومالی و حاکم نبودن یک دولت مستقر در این کشور، ادامه داد: این عزیزان توسط ربایندگان که گروه‌های مافیایی پیچیده هستند ربایش شده‌اند و این کار را دشمن کرده ولی ما همچنان امیدواریم و تلاش داریم که هر چه زودتر وضعیت این عزیزان را مشخص کنیم تا آنها به آغوش خانواده‌های خود برگردند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در مورد هفتمین نشست وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر که هفته گذشته در مسکو با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: هفته گذشته اجلاس وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در روسیه برگزار شد. این اجلاس، اجلاس مهمی بود.

وی با بیان اینکه 21 سال است که از آغاز مذاکرات در مورد رژیم حقوقی دریای خزر می‌گذرد، اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد که تکلیف این کنوانسیون در اجلاس سران که در آستانه قزاقستان برگزار می‌شود مشخص شود البته قبل از آن جلسات فنی و کارشناسی برگزار خواهد شد و ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم در اجلاس آستانه به نقاط مشترک ملموس‌تری دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این کنوانسیون یک کنوانسیون خاص است که در آن تنها اصول اساسی خزر و همچنین تکالیف کشورها در قبال یکدیگر را مشخص کرده است، اظهار کرد: جزئیات تمام موضوعات در کنوانسیون قید نشده است و قرار است در پی رایزنی‌ها و گفت‌وگوها در پروتکل‌های زمینه و جانبی به صورت جداگانه و پیوست به این کنوانسیون ملحق شود.

وی در همین چارچوب در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آقای رحیم‌پور به تازگی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کردند که سهم ایران از دریای خزر 20 درصد نیست و با توجه به اعلام این موضع سهم ایران از دریای خزر به چه میزان است و آیا در این ارتباط تفاهمی حاصل شده است، گفت:‌ من مصاحبه آقای رحیم‌پور را ندیده‌ام و چیز خاصی در مورد بستر و زیربستر نشنیدم. این نیز از موضوعاتی است که در آینده در مورد آن بحث و گفت‌وگو می‌شود و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه چیز روشنی در این زمینه در حال حاضر وجود ندارد، اظهار کرد: همانطور که گفتم تا قبل از اجلاس سران،‌ کمیته‌های تخصصی و کارشناسی تشکیل جلسه می‌دهند و مسائل را پیگیری می‌کنند.

وی در مورد مذاکرات برجامی صورت گرفته بین مقامات ایرانی و وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر اخیر وی به تهران، اظهار کرد: در این سفر آقای جانسون وزیر خارجه انگلیس به صراحت اعلام کردند که دولت انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند است و تمامی تعهدات خود را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: یکی از مسائلی که در جریان این سفر بین مقامات ایرانی و انگلیسی در مورد آن بحث و گفت‌وگو شد بحث برجام است و همانطور که گفتم آنچه که از طرف آقای جانسون مطرح شد پایبندی این کشور به تعهداتش در ارتباط با برجام بود.

قاسمی همچنین در مورد آخرین پیگیری صورت گرفته در ارتباط با علل کشته شدن مرزبانان ایرانی در مرز ایران و ترکیه که هفته گذشته به وقوع پیوست، گفت: شامگاه 13 آذر در نقطه صفر مرزی بین ایران و ترکیه در ناحیه بازرگان این اتفاق رخ داد و متاسفانه در پی این اتفاق پنج تن از هموطنان ما مجروح و شهید شدند.

وی با بیان اینکه در جریان این اتفاق سروان نیروی انتظامی آقای ملک‌زاده به شهادت رسیدند و چهار نفر مجروح شدند، گفت: برخی از مجروحان از نیروهای سازمان آب بودند که برای انجام بازرسی‌های لازم از دیوار مرزی ترکیه در آنجا حضور پیدا کردند. بعد از وقوع این حادثه بلافاصله وزیر امور خارجه ترکیه با آقای ظریف تماس گرفتند و اطمینان دادند که این موضوع را به جد پیگیری می‌کنند. دیگر مقامات ترکیه نیز در تماس با مقامات ایرانی اعلام کردند که ترکیه این موضوع را به جد دنبال خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تصور می‌کنم که بررسی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و شاید در آینده نزدیک بتوانیم نتایج این بررسی‌ها را اعلام کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید