برخورد با زائران ایرانی در فرودگاه بغداد شایسته نام ایران نیست!

    کد خبر :171113

اخیرا بدنبال بستن تعرفه های بالای عوارض خروجیی در فرودگاه نجف، پرواز تمام زائران ایرانی به فرودگاه بغداد، پایتخت عراق منتلق شده است، اما برخوردی که در این فرودگاه با زائران ایرانی انجام می شود، به هیچ عنوان برخورد شایسته ای نیست و بسیاری از زائران از این رفتارها آزرده خاطر هستند.

به گزارش تابناک، در حالی که بخش اعظمی از زائران عتبات عالیات را ایرانیان تشکیل می دهند، اخیرا گزارش هایی در ارتباط با برخورد با زائران ایرانی در فرودگاه پایتخت عراق به گوش می رسد که به هیچ عنوان شایسته ایرانی ها و زائران عتبات عالیات و ائمه معصومین (ع) نیست، موضوعی که نهادهای مسئول باید هرچه زودتر به آن رسیدگی کنند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ششم آذرماه العام کرده بود که «از امروز همه پروازهای فرودگاه نجف اشرف به فرودگاه بغداد منتقل می شود.» علت این اقدام هم افزایش عوارض خدمات فرودگاهی اعلام شد؛ چراکه مسولان فرودگاه نجف اعلام کرده بودند که به ازای هر مسافر باید پنج دلار به عنوان عوارض امنیتی پرداخت شود، ضمن آنکه عوارض گمرکی را از 100 دینار به 150 دینار تغییر دادند و قیمت سوخت را نیز از 98 سنت به یک دلار و 42 سنت افزایش دادند.

از قبل از اربعین حسینی(ع) موضوع قطع پروازها از فرودگاه نجف مطرح بود به همین دلیل هم مذاکراتی برای حل این مشکل با فرودگاه نجف صورت گرفت که گویا به نتیجه خاصی نرسیده بود. لذا برای جلوگیری از گران شدن بلیط و تاثیرگذار شدن این افزایش نرخ ها در قیمت نهایی بلیط مسافران پروازهای زائران ایرانی از فرودگاه نجف به فرودگاه بغداد منتقل شد. در حالی که 85 درصد پروازهای فرودگاه نجف مربوط به زائران ایرانی عتبات عالیات بود.

اکنون 100 درصد پروازهای زائران ایرانی عتبات عالیات به فرودگاه بغداد، پایتخت عراق منتقل شده است، اما تنها بخش مربوط به عدم افزایش قیمت بلیط با شرایط گذشته حفظ شده، در حالی که مشکلات زیادی پیش روی زائران ایرانی قرار گرفته است، از افزایش هزینه های سفر که مربوط به جا به جایی تا فرودگاه بغداد می شود تا برخوردهای نامناسب طرف های عراقی با زائران ایرانی که به هیچ وجه شایسته ایرانیان نیست.

بهتر است مسئولان سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشور به جای تردد از بخش VIP که باعث می شود مشکلات زائران ایرانی عتبات را لمس نکنند، یکبار به همراه خانواده های شان از بخش عمومی و عادی فرودگاه بغداد تردد کنند تا مشکلات زائران ایرانی و همچنین عدم حفظ کرامت انسانی ایرانیان را به وضوح مشاهده کرده و آن را از نزدیک لمس کنند.

از انجام امور مختلفی نظیر اسکن چشم تا بازرسی های چند باره که در مورد مردان باعث در آوردن کفش ها، کمربند و … می شود و همچنین عدم توجه به حق تقدم در صورت حضور شهروندان عراقی در کنار زائران ایرانی و همچنین بازرسی های چند باره بار و خود زائران توسط سگ های آموزش دیده از جمله مسائلی است که باعث هتک حرمت زائران ایرانی در فرودگاه بغداد شده است.

گویا مسئولان سازمان حج و زیارت و دست اندرکاران مربوط به پرواز زائران ایرانی به بغداد بدون انجام هرگونه بررسی نسبت به انتقال پروازها به پایتخت عراق اقدام کرده اند و پس از مشکلاتی هم که پیش پای زائران ایرانی قرار گرفته است یا از آن خبری ندارند که این خود خطا و اشتباه است و یا اینکه خبر دارند و اقدامی نمی کنند که این عذر بدتر از گناه است.

طبیعتا یکی از ارکان حضور فردی با پاسپورت ایرانی در دیگر کشورها حفظ کرامت انسانی و جایگاه اشخاص است که متاسفانه عوامل و مسئولان فرودگاه بغداد هیچگونه توجهی به این موضوع نه تنها ندارند، بلکه برخی برخوردهای آنها را هم می توان طعنه آمیز و تعمدی دانست، لذا باید هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی و مشکلات پیش روی زائران رفع شود.

طبیعتا حضور زائران ایرانی در عراق به صرف زیارت قبور ائمه معصومین (ع) صورت می گیرد و اگر زیارت نجف اشرف، کربلا، کاظمین و سامرا نبود، شاید ایرانی زیادی به این کشور تردد نمی کرد، با توجه به اینکه زائران عراقی در سفر به ایران و به ویژه مشهد الرضا(ع) مورد احترام و اکرام قرار می گیرند، انتظار ایرانیان هم برخورد متقابل است.

سازمان حج و زیارت و نهادهای دست اندرکار هرچه زودتر باید برای رفع این مشکلات قدم های لازم را برداشته و اقدامات لازم را صورت دهند؛ چراکه حفظ کرامت ایرانیان مطابق با سیاست های نظام جمهوری اسلامی، دولت و بنا به خواسته مردم در صدر اقدامات و مطالبات قرار دارد و هر جایی برخورد توهین آمیزی با ایرانیان صورت می گیرد، نهادهای مسئول باید خیلی زود وارد موضوع شده و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید