قاسمی: وزارت خارجه با توجه به مسائل انسان‌دوستانه موضوع زاغری را دنبال خواهد کرد

    کد خبر :170842

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید موضوع زاغری در مذاکرات جانسون در تهران مطرح شد و با توجه به مسائل انسان‌دوستانه وزارت خارجه این موضوع را دنبال خواهد کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به ایران و نتایج این سفر گفت: این سفر از پیش تعیین شده و به دعوت رسمی همتای ایرانی بود. طیف وسیعی از موضوعات بود که باید بررسی می‌شد و در این چارچوب انجام شد.

به گفته قاسمی؛ یکی از موضوعاتی که جانسون مطرح کرد زاغری بود که با توجه به اینکه وی محکوم است در سیستم قضایی دوران محکومیت خود را طی می‌کند و وزارت خارجه اعلام کرد با توجه به مسایل انسان‌دوستانه این موضوع را دنبال خواهد کرد اما با توجه به تفکیک قوا در ایران این موضوع باید در این قوه دنبال شود

وی در خصوص گزارش رویترز مبنی بر شلیک موشک یمن به عربستان و ربط آن به ایران گفت: در مورد گزارشی که به یکی از گروه‌های تحقیقاتی سازمان ملل منتصب شده باید گفت که خبرسازی بوده و هیچ سندیتی ندارد. ما از مردم یمن حمایت معنوی می‌کنیم و اتهامات را تکذیب می‌کنیم. هر آنچه در یمن اتفاق می‌افتد به یمن و مقاومت مردم یمن مربوط است.

وی در خصوص اظهارات روحانی درباره یمن که بزودی امن خواهد شد گفت: (این سخنان) اظهار امیدواری برای آرامش یمن بود. وضعیت فعلی یمن بسیار خطرناک است و درگیری‌ها و اختلافات هفته‌های گذشته دردناک بود. باید تاکید کنم که مشکل اساسی یمن تجاوز عربستان است و آرزوی ما این است که این تجاوز هر چه زودتر پایان یابد.

برخی دولت‌های عربی در قضیه بیت‌المقدس به جهان اسلام و فلسطین خیانت کردند

سخنگو درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس گفت: تصمیم آمریکا در این خصوص نسنجیده و ناپخته و خطرناک است و نیاز به اجماع جهان اسلام دارد که متأسفانه با اختلافاتی که در جهان عرب وجود دارد این فرصت را به آمریکا می‌دهد. برخی دولت‌های عربی در این قضیه در جریان بودند که این یک خیانت بزرگ به جهان اسلام و فلسطین است. اما در نهایت متضرر دولت امریکا خواهد بود. ایران با توجه به نگاه به فلسطین و آرمان آن تلاش‌های خود را دارد . طی این هفته در اجلاس استانبول در عالی‌ترین سطح حضور داریم و با طرفهای دیگر در جهان اسلام گفتگو و مذاکره خواهیم داشت.

مشکلات بانکی همچنان وجود دارند/ مشکلات بانکی در رابطه با بانک‌های بزرگ است

قاسمی درباره تحریم‌های بانکی و گفتگو با جانسون در این باره گفت: رفع تحریم‌ها صورت گرفته ولی مشکلات بانکی را داریم. در صدد برداشتن این موانع هستیم. بانک مرکزی باید این موانع را دنبال و حل کند و ما نیز در کنار آن هستیم. بانک‌های کوچک و متوسط مشکلی ندارند و مشکلات با بانک‌های بزرگ است. امیدواریم سایر کشورهای اروپایی در این مسیر قدمهای جدیتری بردارند.

تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس باعث یکصدا شدن بسیاری از کشورها شد

سخنگو درباره همزمانی سفر جانسون به ایران و اعلام انتقال سفارت آمریکا گفت این سفر از قبل تعیین شده بود و این همزمانی قابل تفسیر خاصی نیست. تصمیم ترامپ باعث یک یکصدا شدن بسیاری از کشورها در نقاط مختلف دنیا شد و مواضع اتحادیه اروپا نیز مشخص بود.

انگلیس نیات خود را گفت و طرف ایرانی مشکلات خود را

سخنگو در خصوص اهداف اقتصادی سفر جانسون به ایران گفت: یکی از موضوعات و محورهای مذاکرات جانسون مسایل دوجانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی بود که در دیدارها به‌خصوص با وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت. طرف انگلیسی نیات خود را درباره روابط با ایران مطرح کرد و طرف ایرانی مشکلات در این مسیر و چگونگی گسترش این روابط را مطرح کرد و امیدواریم در نشست‌های بعدی کارشناسان در این مسیر قرار بگیریم. تفاهمانامه‌ای امضا نشد اما آنچه مورد نیاز بود تا مطرح شود، مطرح شد که در برخی موارد اشتراک‌نظرهای قوی وجود داشت.

قاسمی درباره نتیجه سفر جانسون به ایران و نوع روابط دو کشور گفت: ایران از دهه 50 عبور کرده و موازین سیاست خارجی ما بر اساس اصول خاص خودمان است و یکی از شرایط ما احترام متقابل و عدم مداخله در امور کشورهاست و انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. امیدوارم گذشته و تجارب لندن از رابطه با تهران فضای مناسب را برای گام مثبت‌تر برای روابط با ایران فراهم کرده باشد.

از تونس درخواستی برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض نداشته‌ایم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای تونس برای درخواست ایران در میانجیگری بین تهران و ریاض گفت: ما از هر کشوری که در جهت ثبات در منطقه گام بردارد استقبال می‌کنیم اما ما درخواستی را از تونس نداشتیم. مذاکراتی را درباره مسایل دوجانبه و منطقه‌ای داشته‌ایم، اما چیزی به نام میانجی‌گیری مطرح نبوده و نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید