آلوارس: فوتبال امروز یک دیپلماسی است

  • ورزشی
  • دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۲۰
    کد خبر :170649

سفیر اسپانیا در امارات به آس اسپانیا گفت: سفیری که فوتبالی نباشد ضعیف است، فوتبال امروز یک دیپلماسی است.
سفیر اسپانیا در امارات به بهانه حضور باشگاه رئال مادرید در جام باشگاه‌های جهان پای صحبت خبرنگار اعزامی آس اسپانیا نشست و به نکاتی اشاره کرد که توجه به آنها می تواند قابل تامل باشد.

آنتونیو آلوراس به سال 1965 در لئون اسپانیا متولد شد و در رشته فلسفه اسپانیا و آشنایی با هویت زبان اسپانیایی فارغ‌التحصیل شد، او در سال 1991 به صورت آکادمیک وارد دنیای سیاست شد و بعد از چند اسباب‌کشی شغلی در جهان سیاست به سمت سفیر اسپانیا در کشور امارات متحده عربی انتخاب شد.

تیم فوتبال رئال مادرید این روزها وارد خاک امارات شده و قرار است در جامی سراسر تبلیغاتی به نام جام باشگاه‌های جهان شرکت کند. خبرنگار آس اسپانیا با سفیر این کشور در امارات هم کلام شده که این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

آیا شما طرفدار فوتبال هستید؟

یک سیاستمدار نمی‌تواند با فوتبال بیگانه باشد. من طرفدار اسپانیول هستم و شاید 13 سال است که مثل یک هوادار دو آتشه بازی‌های تیم خود را دنبال می‌کنم. پدرم هم طرفدار اسپانیول بود و با اینکه فاصله دوری بین من و تیمم وجود دارد اما سعی دارم همه بازی‌ها را تماشا کنم،‌البته که طرفدار فوتبال هستم.

چرا طرفدار اسپانیول؟

این یک حق شهروندی است من تیم خود را انتخاب کردم و این هواداری به من به ارث رسیده است، توضیح دادنش پیچیده است یک جور حس است و نمی‌شود درمورد آن حرف زد، شما که ورزشی هستید خوب می‌دانید هوادار یک تیم بودن یعنی چه. اسپانیول یک تیم تاریخی است و نباید فکر کنیم در اسپانیا فقط رئال مادرید و بارسلونا حضور دارند.

بیرون از لالیگا هواداری یک تیم معنا دارد؟

فوتبال اسپانیا به همین خاطر دوست داشتنی است،‌ما هوادارانی داریم که تیمشان سال‌ها است در دسته دوم یا سوم بازی می‌کنند، مهم نیست،‌مهم این است که از حق شهروندی خودت غافل نشوی و تیمت را داشته باشی.

در این کشور یعنی امارات اوضاع چگونه است؟ منظورم تبادل اطلاعات با جهان است؟

به نظر من این کشور و سایر کشورهای عربی فرصت‌های نابی برای ارائه ایده‌هایی دارند که پیش از این در اروپا جواب مثبت گرفته است. از لحاظ اقتصادی، سیاسی،‌فرهنگی ، اجتماعی و البته ورزش گوش به فرمان توصیه اروپایی‌ها هستند و البته ما هم توصیه بدی برایشان نداریم. بهترین استادیوم‌ها ساخته شده،‌تکنولوژی در اوج است و آنها هم ثروتمند هستند و می‌خواهند از زندگی لذت ببرند. ما هم خدماتی می‌دهیم و پولش را می‌گیریم آنها نیز به هدف خود می‌رسند.

امارات را چگونه توصیف می‌کنید؟

به نظر من مردم اسپانیا با مردم این کشور چندان آشنا نیستند نمی‌خواهم نقش دلال گردشگر را بازی کنم اما واقعیت این است که بهتر است سفر به امارات را تجربه کنند به عقیده من باید کشورهایی مثل عربستان،‌ امارات و به طور کلی کشورهای خاورمیانه را بیشتر شناخت. جالب است که کشور ما پادشاهی است و مثلا کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات نیز به نوعی به صورت پادشاهی اداره می‌شوند و این شاید برای مردم ما (اسپانیا) جالب باشد.

نقش زنان را در این کشور بخصوص در عرصه سیاسی و ورزش چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مساله اینجاست که بازار کار در اختیار غیربومی‌ها است به همین دلیل در بسیاری از فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خرید زنان فعالی را می‌بینید که خب البته اماراتی نیستند. اما شاهد پیشرفت‌هایی هم بوده‌ایم من فکر می‌کنم به لحاظ سیاسی وزرای زن نشان دهنده تغییر نگرش اعراب بوده و در بسیاری از پست‌ها کم‌کم شاهد حضور زنان در امارات هستیم.

آیا اینکه امارات 30 وزارتخانه دارد صحیح است؟‌

این کشور هفتمین ذخیره نفت جهان را دارد و البته روزی این نفت تمام می‌شود،‌اماراتی‌ها به دنبال یک اقتصاد جهانی و استاندارد هستند و ورزش بی‌ارتباط با این اقتصاد جهانی نیست، آنها میزبان رقابت‌های جهانی می‌شوند تا مجبور باشند جهانی زندگی کنند. یک انقلاب صنعتی،‌دانشی و تکنولوژیک در انتظار امارات است. طبیعی است که وزارتخانه‌های زیادی هم داشته باشند. یکی از آنها در حوزه دیجیتال و هوش مصنوعی شکل گرفته و این برای من بسیار ارزشمند و جالب است.

چند اسپانیایی در امارات زندگی می‌کنند؟

فکر می‌کنم بیش از 8 هزار اسپانیایی در امارات هستند و ما بیش از 200 شرکت مستقل اسپانیایی داریم. ارتباط ورزشی،‌فرهنگی و اقتصادی ما با امارات بسیار قوی است.

 آیا اماراتی‌ها هم در اسپانیا حضور فعال دارند؟

حداقل 12 باشگاه دسته دومی فوتبال در اسپانیا مالک اماراتی دارد، بانک‌های اسپانیایی از داشتن مشتریان ثروتمند اماراتی بسیار خوشحالند، حدود 2600 اماراتی به عنوان تاجر یا بازرگان یا گردشگر هدفمند مدام به اسپانیا سفر می کنند. ما مالیات این اماراتی‌ها را به طور کامل صفر کرده‌ایم و تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته‌ایم تا سفر به کشور ما را با کشور دیگری عوض نکنند.

آیا رئال مادرید در جام باشگاه‌های جهان به قهرمانی می‌رسد؟‌

ببینید برای من قهرمانی رئال مادرید در قدم اول مهم نیست، امروز فوتبال یک دیپلماسی است و سفیری که فوتبالی نباشد ضعیف است. من به بهانه سفر رئال مادرید در همین یک هفته چند قرارداد بسیار ارزشمند برای کشورم با اماراتی‌ها منعقد کرده‌ام. احتمالا قهرمان می‌شود چرا که رقبای چندان مطرحی برابرش صف‌آرایی نخواهند کرد.

منبع:فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید