اندیشکده لوئی: کنگره آمریکا نه تحریم‌های ایران را برمی‌گرداند و نه متمم تازه‌ای به قانون بازنگری برجام می‌افزاید

    کد خبر :170444

یک اندیشکده استرالیایی با اشاره به بررسی برجام در کنگره آمریکا تأکید کرد که احتمالا کنگره نه تحریم‌های قبلی علیه ایران را باز می‌گرداند و نه متمم جدیدی به قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران اضافه می‌کند.

اندیشکده استرالیایی «لوئی» در گزارشی درباره بررسی توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا تأکید کرده که احتمالا کنگره نه تحریم‌های قبلی علیه ایران را باز خواهد گرداند و نه متمم جدیدی به قانون تحریم‌ها خواهد افزود.

بنا بر این گزارش، کنگره آمریکا می‌تواند این هفته در فرایند بررسی توافق هسته‌ای ایران، این توافق را بر هم زند اما بعید است که چنین کاری صورت دهد.

به گزارش فارس دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا کنون علیه این توافق موضع‌گیری کرده است. در سخنرانی 13 اکتبر خود، ترامپ اعلام کرد که برجام یکی از بدترین و یکجانبه ترین توافقات تاریخ آمریکا بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به برجام را به کنگره اعلام کند، بنابراین، بیانیه ماه اکتبر ترامپ درباره اینکه نمی‌تواند این پایبندی را تأیید کند، آن هم با وجود ارزیابی‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بارها پایبندی ایران را تأیید کرده بود، آمریکا را بیش از پیش به خروج از برجام نزدیک کرد. با این وجود، ترامپ به جای اینکه شخصا خروج از برجام را اعلام کند، این مسئله را به کنگره واگذار کرد. تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط رئیس‌جمهور آمریکا تحت قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران (INARA) که در می ماه سال 2015 میلادی تصویب شده بود، یک ضرورت است.

پس از سخنرانی اکتبر ترامپ، کنگره تا 12 دسامبر فرصت دارد تا درباره وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران (تحریم‌هایی که به واسطه برجام لغو شده بود) تصمیم‌گیری کند. دموکرات‌های کنگره به طور گسترده از این توافق حمایت می‌کنند و در نتیجه قصد ندارند تحریم‌های جدیدی وضع کنند که برجام را از بین ببرد. بنابراین، جمهوریخواهان باید هرگونه تلاشی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را هدایت کنند که انی مسئله بسیار بعید به نظر می‌رسد. که این امر نیز بسیار بعید به نظر می‌رسد چرا که جمهوریخواهان با توجه به جنجال‌های اخیر در کنگره فرصت چندانی برای بحث درباره برجام نداشته‌اند و فقط تا روز دوازدهم دسامبر یعنی سه شنبه 21 آذرماه فرصت دارند تا نظر نهایی خود را اعلام کنند.

بنا بر این گزارش، ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران، توپ را در زمین کنگره انداخته اما تمام شواهد نشان می‌دهد که احتمال بسیار زیاد، کنگره نیز با رد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و یا افزودن متمم جدید به قانون INARA، توپ را به خود ترامپ پاس خواهد داد. تا ژانویه 2018 میلادی که ضرب العجل بعدی برای اعلام نظر رئیس‌جمهور آمریکا درباره پایبندی ایران به برجام است، بسیار بعید است که ترامپ بتواند به راه‌حلی برای کار با کنگره و متحدان آمریکا در خصوص اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران دست یابد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید