یک کارشناس محیط زیست:

مسئولان گرم شدن زمین را بهانه نکنند

    کد خبر :170349

یک کارشناس محیط‌ زیست ضمن اشاره به اینکه عنصر حیات حتی در سیارات دیگر نیز آب است، گفت: مسئولان به‌خصوص مقامات اجرایی، پدیده گرم شدن زمین (global warming) را بهانه نکنند و همه‌چیز را به آن ربط می‌دهند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل کهرم در همایش «توسعه اقتصاد دریایی؛ چالش‌ها و راهکارها» به توصیف آثار این پدیده در کشور هند پرداخت و گفت: در طول ۳۰ سال گذشته عرض رود سند ۱۰۰متر کاهش پیدا کرده که این به خاطر ذوب شدن یخ‌های هیمالیا است. این موضوع همچنین عرض رودخانه حیات‌بخش گنگ را نیز کاهش داده است.

کهرم با بیان اینکه مردم هند گنگ را مقدس می‌شمارند،اظهارکرد: هر ساله قسمت‌هایی از اسکلت زن و مرد از جمله اسکلت لگن زن و شانه مرد به داخل این رود انداخته می‌شود تا ماهی‌ها از آن تغذیه کنند و عنصر حیات ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به بی‌توجهی به عنصر حیات در ایران گفت: دریاچه وان در ترکیه تنها ۷۰ کیلومتر با دریاچه ارومیه فاصله دارد. دریاچه ارومیه که روزگاری فیروزه ایران بود اکنون یک دهم دریاچه وان هم آب ندارد و هیچ‌یک از عناصر حیات در آن به چشم نمی‌خورد این در حالیست که در گذشته پهنه این دریاچه از نمای بالا به خاطر وجود پرندگان بسیار از جمله ۱۴ هزار فلامینگو و ۲۰۰۰ پلیکان سیاه مشخص می‌شد.

کهرم با بیان اینکه هر رئیس جمهوری می‌خواهد به خطه خود خدمت کند،اظهارکرد: کشاورزی فقط آب نیست و هوا و خاک هم هست. مثلا شهر سمنان علی‌رغم کمبود آب دارای ظرفیت کشاورزی است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کارخانه آب شیرین‌کن نمک‌ها را به دریا برمی‌گرداند،گفت: این نمک‌ها موجب شوری زیاد آب ومرگ ماهی‌ها می‌شود بنابراین بهتر است که چنین خدمت‌رسانی‌هایی انجام نشود.

کهرم ضمن اشاره به فرونشستن دشت میناب، به تعریف پدیده‌ فروچاله پرداخت و اظهارکرد: در فروچاله زمین یک‌باره به عمق حدود شش متر خالی می‌شود که اخیرا منجر به شکستن دست و پای یک شتر شده بود. این پدیده نیز به خاطر انتقال آب به بندرعباس به وجود آمده است.

وی در خصوص وضعیت آب‌های خلیج فارس توضیح داد: حدود ۱۹ سال پیش کشتی اکسان در خلیج آلاسکا به ساحل برخورد کرد و هزاران بشکه نفت به آب ریخت. این نفت‌ها به سبب منجمد بودن محیط آلاسکا همانند نمد در کف خلیج ته‌نشین شد اما در خلیج فارس به سبب گرم بودن آب، نفت همچون ذرات مولکولی در آن پخش می‌شود. پیدا شدن سنگ‌های سیاه در جزایر ما نیز نشان از نفت لایه لایه شده دارد که به روی ساحل آمده‌اند و در هنگام ظهر به طور کامل ذوب می‌شود.

کهرم در پایان ضمن اظهار تأسف از بسته بودن محیط آب‌های خلیج فارس و دریاچه خزر، لزوم ایجاد تمدن دریایی را حفظ حرمت پاکی این آب‌ها دانست و گفت: در این زمینه باید همچون زمان‌های گذشته فرهنگ‌سازی صورت گیرد و حرمت آب رعایت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید