بازدید نجفی از خانه هنرمندان

    کد خبر :170287

محمد علی نجفی شهردار تهران، با حضور در خانه هنرمندان ایران، از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

به گزارش افکارنیوز، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و مجید رجبی معمار رئیس خانه هنرمندان، نجفی را همراهی می کنند.

وی در این بازدید صبحگاهی، ابتدا از تماشاخانه استاد سمندریان بازدید کرد و در جریان ساز و کار آن قرار گرفت. نجفی در ادامه از سالن ناظرزاده کرمانی و سالن‌های ایرانشهر بازدید کرد.

در این بازدید رجبی معمار ابراز امیدواری کرد سالن های تئاتری در تپه های عباس آباد ایجاد شود.

بعد از بازدید از مجموعه ایرانشهر، شهردار تهران ابتدا از گالری ممیز و سپس گالری زمستان بازدید و از عکس های نمایشگاه «۱۰ روز با عکاسان» نیز دیدن کرد.

رحبی معمار: خانه هنرمندان غیرسیاسی و مستقل اداره می‌شود

در این دیدار، رجبی معمار رئیس خانه هنرمندان ایران گفت: خانه هنرمندان محل تعامل، همسویی، هماهنگی و ترکیب توانمندی انجمن‌های فرهنگی است. بالغ بر ۱۴ کانون تخصصی در این مجموعه فعال هستند.

وی افزود: این مجموعه منحصر به فرد، غیرسیاسی و مستقل اداره می‌شود و مربوط به آحاد مردم است. در واقع مانند یک نهاد صنفی است. ما این اواخر، هفته فیلم آلمان، برزیل، فیلم سازان زن ایران و فرانسه را داشتیم و بیشتر سفیران در این مجموعه رفت و آمد دارند.

قرار است شهردار تهران در میان اهالی فرهنگ و هنر سخنرانی کند.

شهردار تهران: هرچه اداره یک مکان فرهنگی مستقل‌تر باشد، خدمت رسانی بهتر می‌شود

در ادامه این بازدید، نجفی شهردار تهران با تمجید از فعالیت این مکان فرهنگی گفت: تأسیس خانه هنرمندان یکی از موثرترین و بهترین کارهایی است که در دوران گذشته شهرداری تهران انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه این مکان فرهنگی توانسته با وجود تحولات مدیریتی، همچنان استقلال خود را به عنوان یک نهاد صنفی حفظ کند. من معتقدم هرچه اداره یک مکان فرهنگی مستقل تر باشد، خدمت رسانی بهتر می‌شود.

نجفی تاکید کرد: شهری مثل تهران، بدون هنر نمی‌تواند شهر بالنده ای شود. خانه هنرمندان جای بسیار بزرگی است. قطعا نقاط قوت و ضعفی وجود دارد؛ اما یکی از نکات مثبت آن اساس نامه و سیستم مدیریت است. با ارزیابی شهرداری تهران و شورای عالی مدیریت، رجبی معمار مورد تایید بوده و ما هم خواستیم که مسئولیتشان را ادامه دهند.

وی بیان کرد: باید شورای عالی خانه هنرمندان فعال باشد. از همه شما می‌خواهم که نقش شورای عالی هنرمندان را جدی بگیرید. باید شورای عالی هنرمندان تشکیل شود و سیاست ها و نظرات را دنبال کند.

شهردار تهران اظهار داشت: ارتباط با مراکز فرهنگی بین المللی دنیا مهم است و ما هم از این جریان حمایت می‌کنیم. باید هرچه بیشتر بر بعد بین المللی خانه هنرمندان تاکید کنیم. خانه هنرمندان باید نقطه اتصالی بین بخش خصوصی و دولتی باشد.

وی با تاکید بر نقش مهم خانه هنرمندان در حمایت از این قشر گفت: بیشتر هنرمندان آثار قابل قبول دارند؛ اما محلی برای عرضه ندارند. باید شرایطی را ایجاد کنیم که هنرمندان فضایی برای عرضه کارهای خود داشته باشند.

نجفی با اشاره به لزوم فعالیت مستقل خانه هنرمندان تصریح کرد: شهرداری هیچ علاقه ای به دخالت در کار خانه هنرمندان ایران ندارد. ما خودمان را تسهیل‌گر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می دانیم نه تصدی گر. ما دلمان می‌خواهد فضایی ایجاد کنیم که به نفع شهروندان باشد. بنابراین درباره اداره خانه هنرمندان که خود همیشه یک مجموعه مستقل بوده است، شهرداری هیچ دخالتی ندارد.

شهردار تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت

همچنین، محمدعلی نجفی (شهردار تهران) امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت کافه نادری و پیگیری شهرداری برای حفظ آن بیان کرد: نقشی که شهرداری در مساله کافه نادری ایفا کرد از این جهت بود که این محل به عنوان مکانی تاریخی و حتی نماد فرهنگی و هنری شناخته می‌شود و باید برای حفظ سابقه تاریخی و فرهنگی شهر آن را حفظ کنیم. به مجرد اینکه از بروز این مشکل آگاه شدیم، مدیران شهرداری دست به کار شده و شورای شهر هم کمک کرد و خوشبختانه فعلا مساله به مزایده گذاشتن حیاط کافه نادری منتفی شده است اما آنچه باید اتفاق بیفتد این است که باید سعی کنیم، کافه نادری دوباره تبدیل به مکانی زنده و پویا و یک پاتوق فرهنگی برای شهروندان تهرانی شود تا جوان‌ترها هم با تاریخ خود آشنا شوند.

شهرداری فعلا در ساخت و ساز پردیس‌های سینمایی ورود نمی کند

شهردار تهران همچنین درباره سرمایه‌گذاری‌های این نهاد عمومی برای ساخت پردیس‌های سینمایی اظهار داشت: به دو علت ترجیح می‌دهیم شهرداری در ساخت و ساز پردیس‌های سینمایی ورود نداشته باشد؛ اول اینکه کمبود منابع داریم و بسیاری از طرح‌های ناتمام شهرداری به بیست و سه هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارند. علاوه بر این معتقد هستیم چنین ساخت و سازهایی بهتر است و باید توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های ما جذب سرمایه برای پروژه‌هایی مثل پردیس سینمایی از طریق بخش خصوصی است. با این حال اگر جایی ببینیم که ورود بخش خصوصی نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد، شهرداری نیز برنامه‌های خود را اعلام می‌کند اما این برنامه‌ها مطلقا برای سال‌های 96 و 97 نیستند.

نجفی سپس درباره احتمال حمایت شهرداری از جشنواره‌های فجر نیز گفت: مذاکرات برای چنین حمایت‌هایی آغاز شده و از آنجا که این جشنواره‌ها عمدتا در تهران برگزار می‌شود، شهرداری تهران خود را موظف به حمایت از آنها می‌داند. مخصوصا اینکه نه تنها جنبه ملی که جنبه بین‌المللی نیز دارند.

ظرف هفته آینده طرح برخورد با سدمعبر آماده می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام برنامه‌های شهرداری برای سدمعبرها اعم از دستفروشان و فروشگاه‌هایی که به حریم شهر تجاوز می‌کنند، گفت: مدیریت بحث سدمعبر مساله‌ای سهل و ممتنع است که می‌توان با دستور از بالا به جمع‌آوری دستفروشان یا تخریب پیشروی‌های غیرمجاز در پیاده‌روها و سطح شهر اقدام کرد و اعلام کرد با هر که مقاومت کند؛ برخورد شود. اما این شیوه باعث بروز نارضایتی در میان شهروندان می‌شود. از طرف دیگر اشکال سدمعبر مختلف است و واقعا می‌بینیم در برخی موارد به حقوق شهروندان و شهر تعدی شده است. برای همین هیاتی از معاونان و مدیران در حال آماده‌سازی طرح جامعی برای مدیریت این مساله هستند.

شهردار تهران ادامه داد: نمی‌خواهیم با ناپختگی وارد این ماجرا شویم برای همین به دنبال یافتن راه‌حل‌های منطقی هستیم. ظرف هفته آینده طرح برخورد با سدمعبر آماده می‌شود و پیش‌بینی قول آماده‌سازی این طرح را در مدت یک ماه داده‌ایم. هرچه هست برخی از موارد سدمعبر مثل موارد فروشگاه‌هایی است که پیاده‌رو را به حریم خود اضافه کرده‌اند؛ این نوع سدمعبرها برای مردم قابل درک‌ است و ما نیز از همین نمونه‌ها آغاز کرده و پیش می‌رویم.

وی در پاسخ به برخی هجمه‌ها در فضای مجازی نسبت به او و عملکرد مدیران شهرداری گفت: این هجمه‌ها انگیزه‌های مختلفی دارد و چه بسا پشت برخی از آنها نیت خیر نیز وجود دارد و می‌خواهند با انتقاد به اصلاح مشکلات موجود کمک کنند. جای خوشحالی است که شهرداری در کانون توجه مردم قرار گرفته و هر عزل و نصبی در این نهاد به سرعت مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد؛ البته برخی از این هجمه‌ها نیز انگیزه‌های سیاسی و تخریبی دارد. از دو طیف این عزیزان تقاضا دارم در بیان انتقادات و نظرات خود دست‌کم انصاف را رعایت کرده و موارد دروغ به شهرداری نسبت ندهند. از روزی که لباس خدمت بر تن کردم می‌دانستم که مسائل و مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید.

نجفی درباره ساخت ساختمان جدید در خانه هنرمندان نیز گفت: به نظرم اضافه کردن بنای جدید به این محل درست نیست؛ چراکه اکنون به نوعی محل تفریح شهروندان نیز محسوب می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید