وزیر بهداشت:

“سهم درمان تامین اجتماعی” به “خزانه” می‌رود/تنهایی دویدن کار را به جایی نمی‌رساند

    کد خبر :170263

وزیر بهداشت ضمن اشاره به چالش‌های طرح تحول نظام سلامت گفت: قرار شده سهم درمان تامین اجتماعی در یک حسابی در خزانه متمرکز شود؛ بنابراین این سازمان موظف است اعتباراتی که مربوط به درمان است به نسبتی که به حساب واریز می شود، بین دستگاه‌ها توزیع کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: به دلیل کاستی های زیاد در ارائه خدمات در حوزه درمان و مشکلاتی که مردم داشتند، طرح تحول نظام سلامت با دستور رییس جمهور و موافقت اعضای هیات دولت در سال 93 آغاز شد. در آن زمان تصور بر این بود که یارانه نقدی جز برای فقرا، قطع شده و به جای آن یارانه جدید که همان خدمات سلامت است، جایگزین آن شود، اما مشکل اینجاست که یارانه نقدی قطع نشد و یارانه غیرنقدی که طرح تحول سلامت بود، ایجاد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: برخی چالش های طرح تحول سلامت از جایی شروع شد که اعتبارات طرح تحول سلامت را به پول نفت و یارانه نقدی که حذف نشد، گره زدند و در عین حال بیمه اجباری از 5 میلیون نفر به 11 میلیون نفر حرکت کرد، بدون اینکه منبعی برای آن دیده شود.

هاشمی با بیان اینکه دکتر روحانی با وجود مشکلات مالی دولت، مصمم به ادامه طرح تحول سلامت هستند، گفت: البته اشکالات طرح باید برطرف شود که اشکال، عمدتا در سبد هزینه است و علت اینکه در این جلسه دور هم جمع شده‌ایم، پیدا کردن راهکاری برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در صرفه‌جویی هزینه‌ها باید مراقب باشیم تا به اصل طرح آسیب نرسد و برای کنترل هزینه‌ها، تحت فشار رسانه، منتقدین، سیاستمداران، دستگاه‌های مالی و نظارتی، از خدمات درمانی کم نکنیم. ما برای کاهش آلام و غم مردم آمده‌ایم و انگیزه دیگری غیر از این نداشته و نداریم.

هاشمی اظهار داشت: در وزارت بهداشت پذیرش مسئولیت‌های کلان با سایر دستگاه های دیگر متفاوت است و افرادی که مسئولیت قبول می کنند با جسم، مال و آبروی خود معامله می کنند و ارزش آن بالا بوده و رضایت مردم و خداوند را در پی دارد و لذا در صرفه جویی ها مردم نباید آسیب ببینند و از طرفی هم، فشار روی ارائه دهنده خدمت گذاشته نشود، بنابراین اگر خدمتی به مردم ارائه شده است، نباید آن را پس بگیریم.

وزیربهداشت بیان کرد: آنچه طبق قول رییس محترم جمهور قرار است اتفاق افتد، این است که بودجه ما تا سال 1400 مشخص شود و بدانیم چقدر اعتبار به حوزه سلامت اختصاص داده می شود و بعد بر اساس سقف اعتبار تخصیص یافته، برنامه ها تنظیم شود و بعد هم مطمئن باشیم که این اعتبار را خزانه به ما خواهد داد و البته نمی خواهم بگویم، همه چیز به همین راحتی رقم می خورد، اما به هرحال روسای دانشگاه ها و معاونین درمان سهم شان مشخص می‌شود. معاون درمان خوب معاونی است که در کنار انجام مسئولیت خود حساب و کتاب هم بلد باشد تا پولی را که در اختیار دارد، بین بیمارستان ها به درستی تقسیم کند.

وزیربهداشت با بیان اینکه خوب است که یاد بگیریم که چگونه حساب و کتاب مجموعه را کنترل کنیم، ادامه داد: در بیمارستان ها نیز روسایی منصوب شوند که به اقتصاد وارد باشند و بتوانند هزینه کرد ها را حساب کنند و مانند افرادی نباشند که حقوق شان را روز اول خرج می کنند و برای روزهای بعد پول قرض می گیرند.

هاشمی با بیان اینکه حدود 50 درصد مسیر را پیش رفته‌ایم، گفت: امیدوارم در قالب بودجه ای که در مجلس تصویب می شود، تکلیف مان از این بابت مشخص شود و بعد از آن در سقف رقم مشخص شده، هزینه می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: رییس جمهور، به اعتبار قانون، شورای عالی بیمه را به وزارت بهداشت منتقل کردند و در این شورا تصمیمات مهمی در جهت حمایت از ارائه دهنده و ارائه کننده خدمت گرفته می شود و علاوه براین قرار شد سهم درمان تامین اجتماعی در یک حسابی در خزانه متمرکز شود و بنابراین این سازمان موظف است اعتباراتی که مربوط به درمان است به نسبتی که به حساب واریز می شود، بین دستگاه ها توزیع کند و به نظر می رسد انضباط بهتری اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه یکی از مهم ترین خریداران ما در کنار سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی است و هر مشکلی که امروز وجود دارد، مربوط به معوقاتی است که وجود دارد و افرادی که از ما مطالبه دارند عمدتا پزشکان و فروشندگان دارو و تجهیزات پزشکی هستند.

دکتر هاشمی افزود: از جمله اقداماتی که باید انجام شود، بسته خدمت پایه است که حاکمیت موظف است آن را در اختیار همه بگذارد و حمایت 90 درصدی از همه را داشته باشد که این اقدام توسط معاونت درمان در حال پیگیری است تا بسته کامل شود و در این میان باید بررسی های لازم به عمل آید تا مشخص شود کدام دارو ضروری و کدام دارو غیر ضروری است تا داروهای حیاتی و ضروری که پوشش بیمه ندارد، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

وزیر بهداشت درخصوص کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت گفت: با توجه به اینکه کتاب باید هرسال بازنگری شود، دکتر فاضل اظهار علاقه کردند تا سازمان نظام پزشکی در تعیین نسبت ارزش خدمات پیشقدم شود و وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر هم از این موضوع استقبال کردند.

وزیربهداشت تصریح کرد: در سال 93 که کتاب ارزش گذاری نسبی مورد بازنگری قرار گرفت یک اشکال عمده وجود داشت و این بود که اگر قرار بود کتاب به طور کامل اجرا شود، به اندازه همین میزانی که برایش اعتبار دیده بودند، اعتبار لازم بود و بیمه ها نپذیرفتند و بنابراین نسبت ها دستکاری شد. درست این بود که عین کتاب را اجرا می کردیم، و در این راستا بهترین راه این است که این وظیفه به خود صنف واگذار شود و آنها به هر طریقی که می‌توانند نسبت ها را عادلانه تنظیم کنند.

وزیر بهداشت بیان کرد: در این دوره، قبل از تدوین بودجه، بیمه ها تعرفه را بررسی و پیشنهاد کردند که در سقف نرخ تورم افزایش پیدا کند و طبیعی است که سازمان های بیمه گر مدعی هستند که اگر منابع داده شود، این اتفاق می‌افتد، بنابراین باید منتظر تصمیم هیات وزیران برای تصویب تعرفه بود.

هاشمی با بیان اینکه باید کمیته هایی در سطح استان تشکیل شود تا نظارت ها را انجام دهند، گفت: گایدلاین ها ( دستورالعمل های بالینی) ویترینی نیست، بلکه ابزار دست معاونین درمان است تا خدمات شایع و پرهزینه را کنترل کنند. در کنار ادامه خدمات سایر بسته‌ها، در مورد بیماران صعب العلاج و خاص هم اقداماتی در جهت حمایت مطلوب‌تر انجام خواهد شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: نظارت مهم است و مدیری که نظارت نداشته باشد، مدیر نیست و البته موضوع نظارت باید سیتماتیک صورت گیرد، چراکه با تعریف سیستم، نظارت ها و دیده بانی ها منظم صورت می گیرد، نظارت بر خدمات حق مردم است و باید وجود داشته باشد.

بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی با بیان اینکه سند درمان ابلاغ شد، اما ابهاماتی دارد که باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: هدف ما این است که تکلیف بخش دولتی و خصوصی مشخص شود و بسیاری از مجوزهایی که گرفتار کارشناسان ما و سلیقه پردازی های آنها هستند و باعث بی اعتبار شدن وزارتخانه می شود، حذف شود.

هاشمی با تاکید براینکه در کنار سند درمان سند نیروی انسانی هم مهم است، عنوان کرد: معاونت آموزشی زمانی کارش ارزش دارد که مشکلات معاونت درمان را حل کند، وگرنه معاونت آموزشی برای چیست و چرا اصلا آموزش ادغام پیدا کرد؟

وزیربهداشت با بیان اینکه درست است که امروز شرایط سختی داریم، اما بعد از این سختی ها، اوضاع بهتر خواهد شد، گفت: البته خودم خیلی خوشبین نیستم اما اگر می گویم اوضاع بهتر می شود، ان شاالله این اتفاق می‌افتد.

هاشمی در پایان با تاکید بر اینکه یکی از کارهای اصلی معاونت ها، انتخاب مدیر و همکار خوب است، گفت: در انتخاب مدیران خود دقت کنید، زیرا تنهایی دویدن کار را به جایی نمی‌رساند و از یک طرف حرکت تیمی و از طرف دیگر اولویت‌گذاری در خدمات است که در نهایت نتیجه خوب را حاصل می کند، زیرا هر فردی که مسئول شد، نمی تواند تمام کارها را باهم انجام دهد، بلکه دو یا سه کار را به کمال انجام دادن، ارزشمند است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید