ترکیه نمی تواند مانع روابط عربستان با مصر شود

    کد خبر :170011

پروفسور « چارلز اشمیتز» استاد دانشگاه توسون آمریکا گفت: نزدیکی مصر به عربستان طبیعی است و ترکیه نمی تواند مانع روابط آنها شود.

فاطمه محمدی پور: روابط مصر و ترکیه در پی برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهوری وابسته به گروه اخوان المسلمین مصر در سال ۲۰۱۳ تاکنون به سردی گراییده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با حمایت از مرسی و اخوان المسلمین، دولت جدید مصر که برآمده از دل ارتش این کشور است را نامشروع خواند و روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت مصر به عنوان رئیس جمهوری این کشور را یک کودتا خواند.

تحلیلگران، دوران قدرت یابی اخوان المسلمین در مصر را به عنوان عصر طلایی در روابط قاهره و آنکارا به شمار می آورند. بعد از سقوط رژیم حسنی مبارک در مصر، اخوان المسلمین قدرت را در دست گرفت که با حزب عدالت و توسعه ترکیه دارای ایدئولوژی واحدی بودند. ترکیه تلاش کرد تا مناسبات خود را با دولت محمد مرسی هرچه بیشتر تقویت کند. بعد از سقوط اخوان مقام های ترکیه به شدت از اخوان حمایت کردند تا شاید بتوانند با بازگشت دوباره اخوان به مصر و تقویت مناسبات با این کشور نقش منطقه ای خود را تحکیم بخشند. بعد از دوره ای کوتاه از نزدیکی روابط آنکارا و قاهره، دو طرف از زمان سقوط دولت اخوان المسلمین در مصر روابط پرتنشی را سپری کرده اند.

این در حالی است که وزیر خارجه ترکیه پس از حمله تروریستی به مسجد مصر، پیام تسلیت رسمی برای رئیس جمهوری مصر ارسال کرد. تحلیلگران بر این باور هستند که ترکیه تلاش می کند جهت کاهش فشارها بر اخوان المسلمین با مصر روابط نزدیک تر برقرار کند.

جهت روشن شدن دلایل نزدیکی ترکیه به مصر خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «چارلز اشمیتز» استاد دانشگاه توسون بالتیمور انجام داده که در ادامه می آید.

پروفسور چارلز اشمیتز متخصص مسائل خاورمیانه و یمن بوده که مهمترین تالیفات وی عبارتند از: اقتصاد سیاسی توسعه در یمن، حقوق بین الملل و سیاست مبارزه با تروریسم فعلی، حکومتمداری بین المللی و دولتهای شکست خورده و جامعه شناسی جامعه یمنی معاصر .

*در حمله تروریستی اخیر در مصر، ترکیه ضمن تسلیت به دولت السیسی یک روز هم عزای عمومی اعلام کرد. با توجه به تیرگی روابط دولت اردوغان با دولت السیسی که اخوان المسلمین را تروریستی می داند دلیل رویکرد اخیر آنکارا چیست؟

درست است که روابط بین آنکارا و قاهره بعد از برکناری مرسی از قدرت به تیرگی گرایید اما این دو کشور دارای منافع مشترک هستند که نمی توانند برای مدت طولانی در تنش باشند. طبیعی است که این دو کشور به سمت عادی سازی روابط حرکت کنند.

*برخی معتقد هستند دلیل نزدیک شدن آنکارا به دولت السیسی وساطت برای کاهش فشار بر اخوان المسلمین مصر است. نظر شما چیست؟

بحث اخوان المسلمین یکی از مهمترین مسائلی است که می تواند باعث نزدیکی روابط مصر و ترکیه شود.

*از حیث معادلات منطقه ای آیا نزدیکی اردوغان به دولت مصر از بیم نزدیکی بیشتر مصر به عربستان نیست؟

واقعیت این است که مصر بخشی از اتحاد «عرب» علیه ایران به رهبری عربستان بوده و اینکه رهبر مصر مدیون تلاش مقامات سعودی است زیرا رهبران عربستان در کودتا از وی حمایت کرده اند. پس نزدیکی مصر به عربستان تعجب بر انگیز نبوده و نزدیکی ترکیه به مصر نیز نمی تواند مانع از روابط عربستان با مصر شود.

*جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا اعلام کرده که در زمان اوباما دولت مصر به واشنگتن برای حمله نظامی به ایران فشار وارد می کرد. دلیل این رویکرد تهاجمی دولت مصر چه بوده است؟

منظور «جان کری» از این اظهارات این است که مصر تلاش می کرد تا آمریکا را وادار کند از موضع سعودیها علیه ایران حمایت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید