جدیدترین اخبار
۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶ اجتماعی کد خبر :169748

کاهش سقف سرعت مجاز نیاز به بررسی دارد

کاهش سقف سرعت مجاز، اخیرا از سوی وزارت راه به عنوان راهکاری برای کاهش تلفات جاده ای پیشنهاد شده است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این موضوع نیاز به بررسی های علمی تری دارد.

حوادث رانندگی در ایران پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را می گیرد.

اگرچه آمارها از کاهش تلفات جاده ای در کشور می گویند؛ در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده ای در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است، اما عدد ۱۶ هزار همچنان عدد بالایی محسوب می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز با اشاره به مجموع ۱۶ هزار تلفات جاده ای در کشور می گوید: ۳۰ درصد از این تلفات در داخل شهرها و مابقی در راه های برون شهری رخ داده که بخشی از آن ها در حاشیه شهرها هستند.

قطعا این کاهش تلفات جاده ای با بهبود زیرساخت ها و آموزش های شهروندی و فرهنگسازی محقق شده است، با این حال وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه و دیگر نهادهای ذی ربط تلاش شان این است که این آمار شاهد کاهش بیشتری باشد.

تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی گفت: کشته شدن ۱۶ هزار نفر در سال به معنای این است که در ازای هر صد هزار نفر جمعیت، سالانه ۲۰ نفر کشته می‌شوند که این رقم در آمریکا ۱۰.۵ نفر و در ترکیه ۸.۶ نفر است. همچنین در اغلب کشورهای اروپایی این رقم به ۲.۵ تا ۶ نفر می‌رسد.

کاهش سقف سرعت مجاز

یکی از راهکارهایی که برای سرعت بخشیدن به کاهش تلفات جاده ای پیشنهاد شده است، کاهش سقف سرعت مجاز در جاده ها و آزادراه هاست.

بر این اساس، سقف سرعت مجاز در آزادراه‌ها از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، در بزرگراه‌ها از ۱۱۰ کیلومتر به ۱۰۰ کیلومتر، در راه‌های اصلی از ۹۵ کیلومتر بر ساعت به ۸۵ کیلومتر و در راه‌های فرعی به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش می‌یابد.

چندی پیش حتی خبری در رسانه ها منعکس شد، مبنی بر اینکه رییس سازمان راهداری در حالی کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها را به عنوان برنامه نهایی و در دست اجرا عنوان کرد که مجری اصلی این برنامه نه تنها اطلاعی از نهایی شدن آن ندارد که حتی اعلام می‌کند این موضوع تنها در حد یک پیشنهاد مطرح شده است.

کشاورزیان چند روز پیش به منظور کاهش تعداد تصادفات و تلفات رانندگی در جاده‌های بین شهری کشور اعلام کرد: با هماهنگی‌های انجام گرفته از این پس میانگین سرعت مجاز در جاده‌های کشور ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد.

این موضوع درباره آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی تصدیق می‌کند و از این پس جرایم رانندگی در این حوزه جدید اعمال خواهد شد.

همه کارشناسان نظر بدهند

سردار محمد رضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش سقف سرعت می گوید: این موضوع توسط دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده و اولویت آن در وهله اول مربوط به داخل شهر نیست.

وی درباره این طرح و تصویب آن می گوید: به نظر می رسد بحث کاهش سرعت مجاز نیاز به بررسی بیشتر دارد و نباید یک بعدی به آن نگاه کرد.

رئیس پلیس راهور تهران توضیح می دهد: حتما باید کارشناسان فنی، کارشناسان راه، پلیس و همه مسئولان ذی ربط در این باره نظر بدهند. حتی معتقدم باید پا را فراتر گذاشت و نظرات کسانی که در حوزه پزشکی خواب و روانشناسی تخصص دارند، لحاظ شود تا اثرات خستگی و خواب آلودگی در صورت کاهش سرعت بررسی شود.

سردار مهماندار اضافه می کند: این موضوع آن قدر حائز اهمیت است که به نظر من باید مسائل اقتصادی نیز در آن دیده شود و با جمع آوری همه نظرات بتوان به یک تصمیم درست و منطقی رسید.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: همه این افراد باید پای کار بیایند، یک کار تحقیقاتی صورت بگیرد و آن گاه بعد از بررسی همه عوارض و فواید، درباره آن به تصمیم جامع و کامل رسید. والا صرف چنین طرح هایی نمی تواند کارآیی مدنظر را داشته باشد.

نباید به بی راهه رفت

کاهش حدود ۱۰ هزار نفری تلفات جاده ای البته رقم قابل توجهی است و نشان می دهد اقدامات در مسیر درست صورت گرفته است، اما باید تاکید کرد در این زمینه قطعا برای رسیدن به استاندارد جهانی نیاز به حرکتی آهسته و پیوسته و برخورداری از نظر همه کارشناسان و صاحب نظران است تا مسیری که درست انتخاب شده، به بیراهه نرود و به چالش های جدی در این حوزه بدل نشود.

منبع:مهر

وبگردی

روی خط خبر

  • روزنامه آمریکایی: ترامپ غیردیپلماتیک، متخاصم وغیرسازنده است
  • آمار سرقت تلفن‌همراه در کشور از چه زمانی سقوط خواهد کرد؟
  • آیت الله لاریجانی: انتشار موضوع عفو رهبری و رئیس قوه قضاییه در خصوص سارق مسلحانه در فضای مجازی، کذب محض است/ این جوسازی ها فقط علیه نظام و قوه قضاییه بود
  • آقای شریعتمداری! نتیجه‌ی دیپلماسی مورد حمایت کیهان، رای مثبت روسیه و چین به قطعنامه‌های ضدایرانی در دولت محبوب‌تان بود؛ برای خاطر ایران هم که شده، اندکی در حوزه سیاست خارجی به خود مرخصی بدهید
  • درخواست شورا برای شفاف سازی درباره مومیایی کشف شده
  • نعمت زاده: تاتوسعه صنعتی فرسنگ‌ها فاصله داریم
  • همسر بهاره رهنما، رایحه عطر به نام او تولیدکرد
  • شکست سنگین عملیات گسترده آمریکایی‌ها در شرق ایران به روایت شاهدان عینی
  • دارندگان مجوز طرح ترافیک ۹۶ جریمه نمی‌شوند
  • تهران در خطر جیره‌ بندی آب قرار دارد
  • درد کودکان شکنجه شده ماهشهری لاعلاج بوده و لاعلاج خواهد ماند!
  • قیمت سبد نفتی اوپک از ۷۱ دلار فراتر رفت
  • سپاه تهران نشان داد که می‌ توان ظرف یک ماه منزل مسکونی برای زلزله‌زدگان ساخت
  • افزایش ۲۲۹درصدی واردات گوشی
  • روحانی به راست، چپ کرده است
  • ژنرال ووتل: ترامپ نیروهایمان را از سوریه خارج نمی‌کند
  • نشست «اسکندر» در دانشگاه تهران
  • گول “داشتن مجوز بانک مرکزی” را نخورید!
  • اتحادیه اروپا از روسیه، ایران و ترکیه خواست که به وعده‌هایشان درباره سوریه عمل کنند
  • واکنش مجیدی به یک دروغ‌پردازی در فضای مجازی
  • «مهدی المشاط» در برابر پارلمان یمن سوگند یاد کرد
  • مالکیت جناب خان به رسانه ملی واگذار شد
  • تأیید حکم اعدام تعدادی از جوانان بحرینی
  • پیشنهاد برگزاری انتخابات مجدد از سوی نخست‎وزیر موقت ارمنستان
  • ترامپ اتهامات بیخودی به اوپک می‌زند
  • منابع غیرمتعارف انرژی در دریای عمان و خلیج فارس کشف شده است
  • جهانگیری: تحولات بازار ارز و سکه مثبت است
  • «دستپخت‌های خودمانی» ۲ بازیگر زن مشهور
  • کنسرت “سالار عقیلی” همزمان با روز ملی خلیج فارس
  • مسکو: ارسال اس ۳۰۰ به سوریه ارتباطی با اسرائیل ندارد