صداوسیما و جفا درحق خبرنگاران دیگر رسانه ها

    کد خبر :16962

حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما برای شرکت در برنامه های مختلف از جمله مناظره های تلویزیونی، فرصت منحصر به فردی است که تنها خبرنگاران این سازمان از آن بهره مندند و صدا و سیما خبرنگاران دیگر را از دیدار و سوال رو در رو با نامزدها در این برهه مهم زمانی محروم کرده است.در حالی که برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری در تلویزیون، بویژه مناظره‌ها، از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی به شمار می‌رود، انحصار تهیه و انتشار اخبار آن، در این دوره، تنها در اختیار صداوسیما قرار داده شد.
به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، صداوسیما تنها سازمانی است که به موجب اصل های 44 و 175 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق انتشار صوت و تصویر فراگیر را دارد.
با وجود این حق و صراحت قانون، تنها رسانه صوتی و تصویری ایران در سال های اخیر به دلایل مختلفی از جمله کاهش اعتماد مردم به صداوسیما، تکثر رسانه های مجازی، فعالیت شبکه های اینترنتی محدود، ضعف مدیریت در تقسیم درست آنتن، افزایش ساخت برنامه های مشارکتی، تبلیغات بیش از حد و … با کاهش بیننده روبرو شده و آمارهای مختلف از جمله آخرین نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) این امر را تایید می کند.
اما نباید فراموش کرد امکانات گسترده صداوسیما، صراحت قانون در مورد وظایف آن و در دسترس بودن بسیاری از شبکه های رادیویی و تلویزیونی در همه نقاط کشور باعث شده است قانونگذار نقش مهمی را برای این رسانه در بسیاری زمینه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تعیین کند که تبلیغات انتخابات نیز یکی از این عرصه های بسیار مهم است.
کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز با همکاری صداوسیما برنامه های مختلف ضبط شده و زنده رادیویی و تلویزیونی را برای پخش از شبکه های مختلف بر اساس نظرسنجی های مراکز مختلف تحقیقاتی در نظر گرفت و برای حفظ عدالت قرار شد زمان پخش برنامه های هر یک از نامزدها با قرعه کشی مشخص شود.
با آنکه خبرنگاران شبکه های، خبرگزاری صداوسیما و باشگاه خبرنگاران در فرآیند قرعه کشی (سوم اردیبهشت) نامزدها و حضور آنها در برنامه های زنده و ضبطی حضور داشتند، خبرنگاران دیگر رسانه ها از این فرصت مهم محروم بودند.
ضمن اینکه حضور نامزدها در محوطه صداوسیما برای شرکت در سه برنامه مناظره زنده از حدود یک ساعت قبل از پخش برنامه آغاز می شد که آنهم زمان خوبی برای پرسش از نامزدها و به طور کلی اطلاع از حال وهوای انتخاباتی بود که برای هر خبرنگاری مغتنم است.

** سخنگوی کمیسیون نظارت بر انتخابات: منعی برای حضور سایر رسانه ها نداریم
سیداحسان قاضی زاده هاشمی سخنگوی کمیسیون نظارت بر انتخابات درمورد اجازه نداشتن خبرنگاران دیگر رسانه ها برای حضور در صداوسیما همزمان با مناظره ها و طرح سوال از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگار ایرنا گفت: این مورد مربوط به روابط عمومی سازمان صداوسیما است؛ ما منعی برای حضور خبرنگاران سایر رسانه ها نداشته ایم.
وی افزود: کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات روی نحوه و کیفیت برگزاری کل برنامه های ضبط شده و برنامه های مربوط به نامزدها و نماینده نامزدها نظارت دارد. البته ممکن است صدا و سیما نیز محدودیت های مکانی و …داشته باشد.
با آنکه صداوسیما نیز قطعا از نظر حفظ امنیت نامزدها و نظم برگزاری برنامه های زنده حتی ضبطی ملاحظات پنهان و آشکار دارد، نباید فراموش کرد حرکت به سمت عدالت رسانه ای و ایجاد فضای برابر برای خبرنگاران مختلف نه تنها از رونق کار یک رسانه نمی کاهد بلکه به شفافیت رسانه ای می افزاید و با تدبیر می توان خبرنگاران سایر رسانه ها را به این برنامه ها دعوت کرد تا فضای انتخاباتی را نه تنها در نشست های تبلیغاتی، دانشگاه ها، مساجد و معابر بلکه در ساختمان های شیشه ای، استودیوهای خبری و جام جم نیز برای مردم روایت کنند، باید به این سو رفت.

** مدیر روابط عمومی صداوسیما: حضور خبرنگاران کار ما را پیچیده می کرد
مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما داوود نعمتی انارکی درباره عدم حضور خبرنگاران رسانه‌ها در پشت صحنه مناظرها و دیگر برنامه های نامزدها گفت که به لحاظ زمانی شرایطی وجود نداشت که همه خبرنگاران از رسانه‌های مختلف در صداوسیما حاضر شوند و این حضور کار صدا و سیما را پیچیده‌تر می‌کرد.
نعمتی امروز در پاسخ به یکی از خبرگزاری ها درباره انحصاری کردن مصاحبه برای خبرنگاران صدا و سیما نیز توضیح داد که نتوانسته اند فضایی فراهم کنند تا خبرنگاران رسانه‌های مختلف حضور داشته باشند و فقط توانسته اند شرایط انجام مصاحبه‌ برای چند خبرنگار خود را ایجاد کردند.
نعمتی اذعان داشت که پخش مصاحبه‌ها قبل و بعد از برنامه ها از جمله مناظره ها برای مخاطب جذابیت خاص دارد گفت که آخرین اخبار حضور نامزدها در شبکه های صدا و سیما را همراه با عکس در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید