با انتقاد از توقف لایحه محیط‌بانان در کمیسیون قضایی مجلس

فرمانده یگان محیط‌ زیست: محیطبانان می‌ترسند از اسلحه استفاده کنند

    کد خبر :169565

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همه شواهد و مشکلاتی که محیط‌بانان با آن دست به گریبان هستند نشان می‌دهد حفره و ضعفی در قانون حمایت از محیط‌بانان وجود دارد که اصلی‌ترین نتیجه آن محدود شدن محیطبان برای حفاظت از محیط‌ زیست است که باعث آسیب رسیدن به آن می‌شود.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کشته شدن یک متخلف در تعقیب و گریز با محیط‌ بانان در یک منطقه شکار ممنوع اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی زودتر لایحه حمایت از محیط‌بانان را به صحن علنی ببرد و به تصویب برساند. امروز اگر محیطبانی که در منطقه حفاظت شده حنا در نزدیکی سمیرم با یک شکارچی درگیر شده است بیمه مسئولیت داشت، مشکلی نداشتیم. این محیط بان بزودی محکوم می‌شود و باید پرسید دیه فرد فوت شده را از کجا خواهد آورد؟

وی ادامه داد: به هر حال تیراندازی رخ داده است و دستگاه قضا به آن رسیدگی خواهد کرد. اما اگر لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس تصویب شده و در دست یگان حفاظت بود چنانچه محکومیتی از قبیل پرداخت دیه تعیین می‌شد از محل بیت‌المال پرداخت می‌شد یعنی قانونی شبیه به آنچه برای نیروهای مسلح در حین ماموریت وجود دارد و بیمه مسئولیت آن‌ها را پوشش می‌دهد باید برای محیط‌بانان نیز وجودداشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه از آنجایی که نیروهای زحمت‌کش محیط‌بان مشمول قانون نیروهای مسلح نیستند چنانچه در تعقیب و گریز مسلحانه آسیبی به متخلفان بزنند در دادگاه محکوم می‌شوند، نمی‌توان حمایتی از آن‌ها کرد. نمی‌دانم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس چه زمانی تصمیم دارد بالاخره این لایحه را به صحن علنی مجلس ببرد؟

محبت‌خانی در ادامه گفت: از آنجایی که محیط بان در پرداخت دیه ناتوان است باید سال‌های سال در زندان بماند. امروز محیطبانان متعددی داریم که به علت همین حفره قانونی در زندان به سر می‌برند. این حفره‌های قانونی به محیط زیست کشور آسیب می‌زند. اگر محیطبانان در قوانین بکارگیری سلاح جزو کارکنان نیروهای مسلح قرار بگیرند هر امتیازی که کارکنان نیروهای مسلح هنگام به کارگیری سلاح دارند شامل حال محیطبانان و جنگل‌بان نیز می‌شود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها و سمن‌ها در حمایت از محیط‌بانان گفت: همه تلاش خود را باید روی تصویب این لایحه متمرکز کنیم. لایحه حمایت از محیط بانان مدتی است که کمیسیون‌های فرعی را پشت سر گذاشته و به کمیسیون اصلی قضایی و حقوقی آمده اما متاسفانه مدتی است که در همین مرحله باقی مانده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علت توقف این لایحه را نمی‌دانیم اما انتظار داریم به‌زودی جلسه‌ای تشکیل شود و یگان حفاظت محیط زیست با حضور در جلسه، موضوع را برای قانون‌گذاران شرح بدهد. اگر سوالی برای قانون‌گذاران وجود ندارد نیز لطف کنند و هرچه زودتر این لایحه را تصویب کنند.

محبت‌خانی افزود: فراموش نکنیم این محیط‌بان برای دارایی‌های شخصی و مشکلات فردی اقدام به تیراندازی نکرده است. دلیلی غیر از دلسوزی و حفاظت از محیط زیست ایران اسلامی و گونه‌های منحصر به فرد زیست بوم کشورمان نداشته است اما حالا باید به خاطر اقدامی که فقط برای محیط زیست ایران انجام داده سال‌های طولانی عمر را در زندان سپری کند.

وی ادامه داد: با این حفره‌های قانونی دلیلی برای اسلحه داشتن محیط‌بان برای مقابله با شکارچیان مسلح وجود ندارد یعنی اگر اسلحه را از محیطبان بگیریم و یک باتوم به آن‌ها بدهیم شاید منطقی‌تر باشد. امروز محیطبانان برای حفاظت از محیط زیست می‌ترسند از اسلحه استفاده کنند یا حتی شکارچیان را دنبال کنند. آنچه با همه این مسائل انجام می‌دهند فقط از روی دلسوزی است.

محبت‌خانی در پایان با اشاره به حادثه هفته گذشته مازندران گفت: در مازندران شکارچیان به سمت محیطبانان تیراندازی و دو محیط‌بان را زخمی و راهی بیمارستان کردند و خود شکارچیان از محل گریخته‌اند. محیط‌ بانان مازندران از اسلحه خود به خاطر نگرانی‌های موجود استفاده نکرده‌اند البته نیروهای انتظامی استان مازندران موفق شدند شکارچیان را شناسایی و دستگیر کنند. اگر آن دو شکارچی دستگیر نشده بودند چه کسی پاسخگو بود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید