قابل توجه کاندیداهای انتخابات

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۱۰
    کد خبر :16950

معاون فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک شرکت ملی پست ایران به مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت : همه کاندیداها و اعضای مرتبط با تبلیغات انتخاباتی در بخش فضای مجازی ملزم به اجرای دستورالعمل فعالیت های تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی و استفاده از سامانه بیتاک هستند.

 به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،’عیسی نجفی’ روز دوشنبه با بیان این که اکنون نامزدها می توانند با مراجعه به صفحه مخصوص به خود اطلاعات جدیدی را در این سامانه بارگذاری کنند ، خاطر نشان کرد : کاندیداها باید اطلاعات مربوط به سایت ها ، وبلاگ ، کانال ها و گروه های تلگرامی و صفحات مربوط به شبکه های اجتماعی که به صورت رسمی متعلق به خودشان و یا مورد تایید آنان است را در صفحه مربوط به این کاندیدا در سامانه بیتاک معرفی کرده تا از سوء استفاده ها و مشکلات بعدی جلوگیری شود.
به گفته این مقام مسوول، برای نخستین بار اطلاعات شخصی کاندیداها به صورت رسمی در این سامانه منتشر می شود.
نجفی به اهمیت و تاثیر گذاری فضای مجازی در بحث انتخابات اشاره کرد و خاطرنشان ستاخت : به همین علت متولیان انتخابات در کشور، برای ساماندهی این فضا و همچنین طراحی و راه اندازی بستر یکپارچه تبلیغات کشور’ بیتاک ‘ ، دستورالعملی را تهیه و ابلاغ کردند .
معاون فناوری اطلاعات شرکت ملی پست به چالش های فضای تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و افزود : گاهی در این فضا بداخلاقی هایی اتفاق می افتد که باعث ایجاد مشکلاتی برای کاندیداها می شود و برای رفع این مشکلات ستاد انتخابات کشور و وزارت کشور بستری را فراهم کردند که این بستر علاوه بر امکان ارتباط بین ستاد انتخابات و نامزدها ، امکان ارتباط دو بازیگر دیگر انتخابات یعنی مردم و منتشر کنندگان رسمی محتوا را نیز برقرار می کند.
نجفی با بیان اینکه زیرساخت های فنی و طراحی سامانه بیتاک با پیشنهاد ستاد انتخابات کشور انجام شد ، تصریح کرد : سامانه مذکور طوری طراحی شده است که برای 3 انتخابات پیش رو ریاست جمهوری ، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا آماده و در حال فعالیت است .
وی تاکید کرد : حداقل کاری که ستاد انتخابات کشور بر اساس شئونات فعالیت در فضای مجازی می توانست انجام دهد این بود که حداقل یک صفحه وب پیج رسمی به نام همه نامزدهای انتخابات اختصاص دهد که اطلاعات اصلی کاندیداها در زمان ثبت نام در وزارت کشور را ارایه می کند .
وی خاطرنشان کرد : در فضای وب برای نامزد خاصی کانال و یا صفحه ای ایجاد می شود که بر علیه و یا له آن کاندید تبلیغ می کند و کاندیدا به وسیله سامانه بیتاک این امکان را داشته باشد که در همین فضای مجازی بتواند تعلق این کانال یا صفحه مربوطه را تایید یا رد کند و امکان رسیدگی به این موضوع در کمترین زمان فراهم شود.
نجفی با بیان این که اکنون اطلاعات حدود 250 هزار کاندیدا برای شورای شهر و روستا به تفکیک روستا و شهر در این سامانه وجود دارد گفت:مردم می توانند با مراجعه به این سامانه ، آخرین اطلاعات موجود در صفحه شخصی کاندیداها را مشاهده کنند.
وی ضلع سوم در ارتباط با سامانه بیتاک را منتشر کنندگان محتوا اعلام کرد و افزود : از 10 روز گذشته ثبت نام منتشرکنندگان محتوا در این سامانه آغاز شده است و بسته های تبلیغاتی برای ارایه به کاندیداها توسط منتشرکنندگان در این سامانه به کاندیداها ارایه می شود و کاندیداها در صورت نیاز می توانند از این بسته های تبلیغاتی استفاده کنند.
معاون فناوری اطلاعات وتجارت الکترونیک ضلع چهارم این سامانه را وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور اعلام کرد و افزود : مجری و ناظر انتخابات به وسیله این سامانه می تواند نظارت لازم را در تبلیغات فضای مجازی انتخابات داشته باشد و در ضمن همه اطلاع رسانی های رسمی ستاد انتخابات کشور به کاندیداها و انتشاردهندگان محتوا از طریق سامانه بیتاک انجام می شود.
وی درباره الزام های قانونی استفاده از سامانه بیتاک نیز با اشاره به دستوالعمل فعالیت های تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی ، تاکید کرد: این دستورالعمل به استناد قانون مجازات اسلامی ، قانون جرایم رایانه ای و همچنین مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی تهیه و ابلاغ شده است و همه کاندیداها و اعضای مرتبط با تبلیغات انتخاباتی در بخش فضای مجازی ملزم به اجرای آن هستند.
این مقام شرکت ملی پست با بیان اینکه این دستورالعمل با 16 ماهده و 5 تبصره به تصویب رسیده است ، افزود : در ماده 10 این دستورالعمل به الزام استفاده از بستر یکپارچه تبلیغات اننتخابات کشور ‘ بیتاک ‘ اشاره شده که مسوولیت این سامانه به صلاحدید ستاد انتخابات کشور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ملی پست ایران سپرده شده است .
وی با بیان اینکه نخستین باراست که این سامانه برای انتخابات معرفی و آغاز بکار می کند ، تاکید کرد: اما با این حال همه زیرساخت های مورد نیاز برای سامانه بیتاک آماده بود و به دلیل تاخیر در ابلاغ آیین نامه این کار با کمی تاخیر راه اندازی شد و در حال حاضر برای نخستین بار در کشور اطلاعات همه کاندیداهای انتخابات و صفحات شخصی آنان به صورت رسمی در سامانه بیتاک و تحت نظارت ستاد انتخابات کشور منتشر شده است .
معاون فناوری اطلاعات وتجارت الکترونیک در پاسخ به سوالی در زمینه ضمانت اجرای این دستورالعمل نیز تاکید کرد : ستاد انتخابات کشور بر همه فرآیند انتخابات از آغاز تا پایان نظارت و اعمال قانون دارد و در حال حاضر با همین سامانه و سازو کار های نظارتی دیگر خود این حوزه را پایش و نظارت می کند و اگر تخلفی در این حوزه مشاهده شود توسط سازو کارهای مربوط به آن رسیدگی می شود.
وی درباره وظیفه شرکت ملی پست ایران در رابطه با سامانه بیتاک توضیح داد : براساس قانون اساسنامه جدید مصوب مرداد ماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی ، برای شرکت ملی پست ایران و وزارت ارتباطات تکالیفی در حوزه فعالیت درفضای مجازی در نظر گرفته شده است و ورود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ملی پست ایران نیز به درخواست ستاد انتخابات کشور و در راستای تکالیف قانونی خود بوده است.
نجفی تصریح کرد : شرکت ملی پست ایران در محتوای تولیدی هیچ دخل و تصرفی ندارد و به عنوان زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور این بستر را فراهم کرده است.
سامانه بیتاک ، برای انتخابات پیش رو ریاست جمهوری ، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا طراحی شده است.
سامانه بیتاک به نشانی www.Bitaak.ir یک واسط بین تولیدکنندگان محتوای تبلیغات (نامزدهای انتخابات و طرفداران آنان) و انتشاردهندگان محتوا (پنل های ارسال پیامک، شبکه های اجتماعی و تارنماهای انتشار محتوای چندرسانه ای) است و ضمن ایجاد یک بازار رقابتی و کارآمد بین انتشاردهندگان محتوا، امکان رصد را برای ستاد انتخابات وزارت کشور نیز فراهم می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید