واردات چمدانی و مسافری کالا از مناطق آزاد

    کد خبر :169482

رئیس کمیسیون نفت خانه اقتصاد ایران گفت: مناطق آزاد با وجود در اختیار داشتن معافیت‌های گوناگون اقتصادی نتوانسته‌اند به دستاورد قابل دفاعی دست پیدا کنند.
رضا حمزه لو، رئیس کمیسیون نفت و انرژی خانه اقتصاد ایران با اشاره به اهداف اولیه شکل‌گیری مناطق آزاد، گفت: این مناطق تا به امروز طبق رسالت اصلی خود یعنی پردازش صادرات عمل نکرده‌اند.

وی افزود: تصور از تاسیس مناطق آزاد این بود مناطق آزاد خواهند توانست ارزش افزوده‌ای برای تولید داخلی از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی و جذب توریست ایجاد کنند.

حمزه‌لو با بیان اینکه مناطق آزاد از کارکرد اصلی‌شان مبتنی بر «جذب سرمایه‌گذاری خارجی»، «گسترش و تسهیل تولید و صادرات کالا» و« انتقال فناوری‌های پیشرفته» فاصله گرفته‌اند، گفت: علی رغم اینکه حتی این مناطق تخصصی شدند، اما به هیچ کدام از اهداف اولیه به شکل مطلوب دست پیدا نکرده‌اند.

عضو سابق اتاق بازرگانی در ادامه گفت: اراضی زیادی به مناطق آزاد اختصاص داده شد و حتی بخشی از این اراضی هم با تصور ایجاد ارزش افزوده به بخش خصوصی واگذار شد که بالغ بر ۹۰ درصد آن اراضی هم به سرانجام نرسید و صرفا به صورت سرمایه راکد در گوشه‌ای افتاده است.

وی با اشاره به این که در مناطق آزاد عمدتا یا تجارت خرد صورت می‌گیرد یا تجارت با مقیاس متوسط اظهار کرد: منظور از تجارت خرد همان کالاهای چمدانی و مسافری است؛ به این معنا که برخی شغلشان این است از مناطق آزاد به صورت انفرادی وارداتی را به سرزمین اصلی انجام می دهند که جنبه تجاری دارد و ارزش افزوده‌ای در زنجیره تولید کالای ایرانی ندارد.

بنا به گفته حمزه‌لو یکی از کارکردهای تعریف شده برای مناطق آزاد، ایجاد درآمد ارزی برای کشور بوده که در صورت تحقق صادرات محصولات غیر نفتی از این مناطق می‌توانستیم از یک منبع درآمد ثانویه و جایگزین نفت بهره ببریم اما متاسفانه پس از ۲۵ سال از تاسیس این مناطق همه می‌دانند چنین اتفاقی نیفتاده و کارکرد اصلی این مناطق بیشتر به عنوان مبادی واردات کالا به کشور است.
بود و نبود مناطق آزاد تاثیری بر توسعه اقتصاد کشور ندارد؛ البته کارکرد کنونی این مناطق ضد اقتصاد مقاومتی است

حمزه‌لو در پایان گفت: مناطق آزاد با وجود در اختیار داشتن معافیت‌های گوناگون اقتصادی نتوانسته‌اند به دستاورد قابل دفاعی دست پیدا کنند. به عبارتی بود و نبود این مناطق تاثیری بر توسعه اقتصاد کشور ندارد البته کارکرد کنونی این مناطق ضد اقتصاد مقاومتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید