طلا به روزهای «سخت» رسید

    کد خبر :169466

در هفته‌ای که فلز زرد به زیر مرز ۱۲۵۰ دلاری سقوط کرد، شاخص دلار بیش از یک درصد تقویت شد. طلای جهانی در حالی بدترین هفته خود را در طول هفت ماه اخیر سپری کرد که بازار سهام آمریکا آمادگی خود برای صعود را تا ساعات پایانی بازار هفته به رخ می‌کشید. بازار سهام روز جمعه نیز پس از انتشار گزارش اشتغال در بخش غیرکشاورزی رشد قابل‌توجهی کرد.

تعداد فرصت‌های شغلی که در ماه نوامبر سال جاری میلادی تولید شده بودند، ۳۰ هزار شغل بیشتر از پیش‌بینی ۱۹۸ هزارتایی ثبت شد. شاخص دلار نیز همانند بازار سهام، از گزارش وزارت کار آمریکا استقبال کرد و درنهایت نزدیک به عدد ۹۰/ ۹۳ واحدی بسته شد.
فشار دلار بر اونس

اونس طلا پرونده این هفته خود را زیر قیمت ۱۲۵۰ دلاری بست. با اینکه از شدت موج کاهشی فلز زرد در آخرین روز هفته بازارهای جهانی کاسته شده بود، اما بازهم بدترین هفته طلا در طول هفت ماه اخیر رقم خورد. قیمت هر اونس طلا در طول هفته‌ای که گذشت حدود ۵/ ۲ درصد نسبت به جمعه گذشته افت کرد؛ به‌طوری که قیمت ۱۲۸۰ دلاری که پایان کار جمعه هفته گذشته را ثبت کرده بود به قیمت ۱۲۴۸ دلاری سقوط کرد. سومین هفته متوالی کاهشی در شرایطی برای فلز گرانبها رخ داد که شاخص دلار هر پنج روز فعال هفته را افزایشی پشت سر گذاشته بود. کارشناسان، علاوه بر اثرگذاری توافقات مربوط به لایحه کاهش مالیات، گزارش‌هایی را که چشم‌انداز مثبت برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده‌اند، عامل تقویت دلار و تضعیف فلز زرد عنوان کردند.
ابقای نرخ بیکاری ۱/ ۴ درصدی!

کاهش تعداد مطالبان بیمه بیکاری و افزایش مشاغل ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی دو گزارش تقویت‌کننده شاخص دلار بودند. ثبت سومین هفته متوالی که مطالبان بیمه بیکاری در آمریکا از پیش‌بینی‌ها عقب ماندند، موجب بهبود چشم‌انداز اولیه اشتغال شد. در ادامه، گزارش مشاغل تولید‌شده در بخش غیرکشاورزی ADP در ماه نوامبر، از ثبت ۱۰۰۰ شغل افزون بر پیش‌بینی ۱۸۹هزار‌تایی حکایت داشت. یک روز پس از انتشار این آمارها، گزارش رسمی وزارت کار آمریکا درخصوص اشتغال نیز در روز جمعه منتشر شد. مشاغل تولید‌شده در ماه نوامبر با اینکه ۱۹۸ هزار پیش‌بینی شده بود، از ثبت ۲۲۸ هزار شغل جدید در این ماه حکایت داشت. از طرفی نرخ بیکاری در آمریکا ۱/ ۴ درصد گزارش شد که همانند دو ماه گذشته پایین‌ترین نرخ در ۱۷ سال اخیر را نشان می‌داد. روند مناسب اشتغال آمریکایی‌ها باعث شد شاخص دلار حمایت لازم به‌منظور سلطه بر طلا را داشته باشد.
اشتغال به سود بازار سهام

انتشار داده‌های اشتغال وزارت کار آمریکا، بیش از آنکه شاخص دلار را افزایش دهد، بازار سهام آمریکا را تقویت کرد. شاخص S&P۵۰۰ روز جمعه را به کمک چشم‌انداز مثبت اشتغال، در عدد ۲۶۵۱ واحدی بست که رشد ۴۵صدم درصدی روزانه این شاخص را نشان می‌داد. در همین مدت شاخص آتی نزدک نیز ۳۱صدم درصد تقویت شد و به نزدیک ۶۳۴۳ واحدی رسید. شاخص داوجونز در نسخه DOW۳۰ نیز ۴۹صدم درصد افزایش یافت. بازار سهام آمریکا پیش از این نیز آمادگی خود را برای صعود نشان داده بود. با اینکه آمادگی بازار آمریکا بیشتر به دلیل اجرایی شدن کاهش مالیات شرکت‌ها از ابتدای سال آینده میلادی بود؛ اما رشد اشتغال‌زایی در شرکت‌های نوپا و جوان‌تر، از سوی برخی از کارشناسان بازار سهام، عامل اصلی تقویت جمعه محسوب می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید