شاید «جانسون» از تهران عذرخواهی کند

    کد خبر :169442

رسانه‌های غربی در روزهای گذشته کوشیده‌اند مساله آزادی نازنین زاغری، شهروند ایرانی ـ انگلیسی که به جرایم امنیتی به پنج سال زندان محکوم شده است را به عنوان موضوع اصلی سفر بوریس جانسون به تهران مطرح کنند.

از همین‌رو، با «اندرو میچل»، نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس و وزیر توسعه بین‌الملل در دولت کامرون که از نزدیک مسائل مرتبط با روابط دوجانبه انگلیس و ایران را پیگیری می‌کند، گفت‌وگو کرده و به بررسی اهداف سفر جانسون به ایران پرداخته است.

میچل، زاغری را «زنی بینوا» می‌داند و از دولت ایران خواسته‌ است تا نسبت به او لطف و رحمت به خرج داده و امکان آزادی او را فراهم کند.

او در این گفت‌وگو همچنین در خصوص نقش انگلیس در جنگ یمن توضیح داده و این مسئله را نیز از جمله موضوعات مورد بحث در سفر جانسون به تهران دانسته است.

وزیر خارجه شما در حالی دیروز وارد تهران شد که گمانه‌زنی‌های زیادی درخصوص اهداف سفر او در رسانه‌ها صورت گرفته است. چه موضوعاتی در دستور کار آقای جانسون قرار دارد؟

وزیر خارجه خیلی علاقه‌مند است تا روابط عمیق‌تر و سازنده‌تری بین ایران و انگلیس ایجاد شود و البته بحث‌هایی در حوزه‌های سیاسی و تجاری و همچنین مسائل بین‌المللی نیز صورت می‌گیرد. ما هفته گذشته در مجلس عوام درخصوص بحران یمن گفت‌وگو کردیم و من در آن جلسه با اشاره به مرگ و میر تعداد زیادی از غیرنظامیان و کودکان یمنی، تاکید کردم نیاز است تا هرچه سریع‌تر گفت‌وگوهای سیاسی برای حل این بحران شکل بگیرد. اتهامات مختلفی درباره ایران و حمایت این کشور از حوثی‌ها مطرح شده است. من سال گذشته به یمن رفتم و با رهبری حوثی‌ها دیدار کرده‌ام. باید بگویم که در خصوص نقش ایران در یمن اغراق شده است. همچنین انگلیس محاصره یمن توسط سعودی و اقدامات این کشور علیه یمنی‌ها را محکوم می‌کند.

اما انگلیس یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات سعودی است، فکر نمی‌کنید توقف فروش سلاح به عربستان ضروری باشد؟

موضوع فروش سلاح به عربستان در درجه دوم است. سعودی دشمنان زیادی در اطراف خود دارد و خیلی ثروتمند است و می‌تواند تسلیحاتی که دوست دارد را بخرد. ما بیشتر نگران پیامدهای انسانی محاصره یمن از سوی سعودی هستیم. نخست‌وزیر ما در سفر اخیرش به خاورمیانه تصریح کرد که محاصره یمن باید لغو شود. چیزی که پارلمان انگلیس می‌خواهد نیز لغو فوری محاصره یمن و سپس آغاز گفت‌وگوی میان طرفین است.

قبول دارید پیش از هر چیزی باید به دنبال آتش‌بس نظامی بود؟

بله درست است باید آتش‌بس صورت گیرد.

رسانه‌های انگلیسی سال قبل گزارش دادند مشاوران نظامی انگلیس در اتاق فرمان جنگ سعودی علیه یمن هستند. آیا این مساله را بررسی کردید؟

در جلسه پارلمان از نماینده دولت این موضوع را پرسیدیم و او تصریح کرد هیچ نیروی نظامی که در حال انجام وظیفه باشد، در مسائل مرتبط با هدف‌گیری‌های جنگی سعودی دخالت ندارد. هر چند گزارش‌هایی وجود دارد که از دخالت انگلیس خبر می‌دهد. ولی دولت می‌گوید دلیل حضور انگلیسی‌ها، کسب اطمینان از رعایت قواعد جنگی است و ما دخالتی در انتخاب اهداف حملات سعودی نداریم.

برگردیم به موضوع سفر بوریس جانسون. گفته می‌شود مساله نازنین زاغری نیز از سوی انگلیسی‌ها دراین سفر مطرح می‌شود. شما اطلاعاتی در این خصوص دارید؟

موضوع دیگر، نازنین زاغری است. من برای آزادی او کمپین تشکیل دادم و با وزارت خارجه انگلیس و همچنین سفیر ایران در لندن برای آزادی وی رایزنی کردم و امیدواریم دولت ایران بر پایه مسائل بشردوستانه و روحیه بخشندگی و مهربانی در زودترین زمانی که ممکن است، او را آزاد کند.

ممکن است مقام‌های ایرانی درخصوص اظهارنظر اخیر جانسون که گفته بود زاغری برای آموزش خبرنگاران در ایران حضور داشت از او سوال کنند. او چه پاسخی در این باره دارد؟

خیلی خوب است که این مساله را بپرسند. وزارت خارجه روشن کرده جانسون منظورش را بد و اشتباه بیان کرده است و اثری که گفته‌های او بر مقام‌های ایرانی گذاشت و تفسیری که از کلمات او شد، صحیح نیست. او منظورش چنین چیزی نبود! امیدوارم مقام‌های ایران حرف‌های او را در این‌باره بشنوند. من مطمئنم وزیر خارجه در تهران هم می‌خواهد که به مقام‌های ایرانی این را توضیح بدهد و از هرگونه تفسیر اشتباهی که به‌وجود آمده، عذرخواهی کند و خواستار لطف و رحمت دولت ایران نسبت به این زن بینوا بر مبنای مسائل بشردوستانه شود.

رسانه‌های انگلیسی ادعا کرده‌اند موضوع بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران مرتبط با آزادی خانم زاغری است. شما این موضوع را تائید می‌کنید؟

من کاملا هرگونه ارتباط میان مساله بازپرداخت بدهی انگلیس را به ایران و نازنین زاغری رد می‌کنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید