اروپا باید برای اصلاح تصمیم ترامپ درباره قدس تلاش کند

    کد خبر :169282

یک کارشناس برجسته آلمانی با اشاره به عواقب وخیم تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، از اروپا خواست برای تغییر موضع ترامپ با وی صحبت کرده و دلیل و برهان بیاورند.

تصمیم یکجانبه اخیر “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعتراضات و انتقادهای زیادی را از طرف شخصیت ها و سیاستمداران مختلف دنیا به دنبال داشته است.

ترامپ بار دیگر با یک تصمیم ناگهانی و بی فکرانه غوغا و هرج و مرجی به پا کرد تا شاید این گونه با عمل به یکی دیگر از وعده های انتخاباتی خود تنها در دل رای دهندگانش جای بیشتری باز کند.

در این ارتباط گفت‌وگویی را با دکتر “ینز پیتر استفن” از کارشناسان برجسته موسسه صلح “پزشکان جهانی برای جلوگیری از جنگ های اتمی” در آلمان (ippnw) انجام داده است.

دکتر “استفن” درباره عواقب تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: ابتدا باید این مسئله آشکار شود که این دستور رئیس جمهور آمریکا نقض آشکار قوانین بین المللی و یک اقدام تحریک آمیز خطرناک با عواقب نامطلوب برای کل منطقه است.

وی با اشاره به اینکه پیامدهای این تصمیم ترامپ بسیار قابل توجه خواهد بود. اگر تازه اوضاع به خوبی پیش رود روند صلح به دور دست ها می رود و اگر بد پیش رود در دراز مدت این روند به پایان خواهد رسید.

“استفن” در ادامه این گفت‌وگو درباره تاثیرات این تصمیم ترامپ بر نقش و وجهه آمریکا در سطح بین المللی نیز گفت: دونالد ترامپ با این تصمیم خود گزینه راه حل دو دولتی برای برقراری صلح در خاورمیانه را خنثی می کند. اگر رئیس جمهور آمریکا همچنان بر جدایی و سختگیری خود در این راستا اصرار ورزد آمریکا دیگر نمی تواند به عنوان یک میانجی قابل اعتماد در این اختلافات عمل کند. به این ترتیب ترامپ با این تصمیم، خود را آشکارا به عنوان یک طرف درگیری ها تثبیت می کند.

دکتر استفن در ادامه در پاسخ به این پرسش که اروپا در چنین اوضاعی باید چگونه موضع گیری کند گفت: دولت آلمان تصمیم رئیس جمهور آمریکا در این باره را آشکارا محکوم کرده و این قابل تمجید است. اکثر کشورهای اروپایی نیز واکنش های مشابهی به این مسئله داشته اند. اما این کافی نیست، آن ها باید با شریک و متحد خود آمریکا در این باره صحبت کنند و برای اصلاح این تصمیم دلیل و برهان بیاورند. به ویژه نقش یک اروپای متحد سیاسی و اقتصادی به عنوان یک منطقه مرزی مستقیم با خاورمیانه می تواند بسیار مهم باشد. بنابراین برای توسعه صلح، تعادل و اعتماد متقابل نیاز به چشم انداز اقتصادی و رفاه برای همه است.

تسنیم این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه این گفت‌وگو به سرانجام راه حل دو دولتی در چنین اوضاعی پرداخته و گفت: بدیهی است که راه حل دو دولتی در بحرانی بسیار عمیق قرار دارد. یک واکنش مناسب دولت آلمان و اروپا می تواند این باشد که به رسمیت شناختن دیپلماتیک دولت فلسطین که از سال 2012 جایگاه ناظر در سازمان ملل را پیدا کرده است را به مرحله اجرا درآورد. در شرایط کنونی این امر می تواند نشانه مهمی برای احیای روند صلح در مسیر یک راه حل دو دولتی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید