جلوگیری از فقر و معلولیت از برنامه‌های مهم دولت دوازدهم

    کد خبر :169231

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی روز شنبه در گردهمایی روز جهانی معلولان اعلام کرد: هدف گذاری این وزارتخانه تامین مسکن برای خانواده های دارای یک معلول در کشور از سال ۱۳۹۷ است.

علی ربیعی افزود: در زمان حاضر تامین مسکن برای خانواده های دارای دو معلول به بالا در نظر گرفته می شود اما هدف گذاری ما از سال 97 شامل خانواده های دارای یک معلول هم می شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ربیعی تاکید کرد:باید از فقر و معلولیت جلوگیری شود و این مساله یکی از برنامه های مهم ما به شمار می آید.واقعیت این است که در برخی استان ها، افراد دارای معلولیت و ناتوانی به هیچ وجه نمی توانند توانمند شوند بنابراین نباید اجازه داد که معلولیت با فقر ، مترادف شود.

وی همچنین به این نکته هم اشاره کرد که با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در سال های آینده می خواهیم از معلولیت سالمندی جلوگیری کنیم.

وزیر رفاه تاکید کرد: معلولان نگاهی به دلسوزی ندارند، البته توجه، بد نیست اما افراد دارای معلولیت باید به حق خود برسند؛ ضمن اینکه افراد دارای معلولیت، توانمند هستند و باید این توانمندی ها دیده شود.

وزیر رفاه در ادامه به لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره کردو گفت: در این لایحه ، الزامات حقوقی برای حقوق معلولان در نظر گرفته شده است. همچنین دولت در این لایحه، حدود سه هزار میلیارد تومان برای خود، بار مالی دیده است.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با 16 ماده و 24 تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 16 اردیبهشت ماه سال 1383 مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یک سند حقوقی- اجتماعی است که اجرایی شدن مواد و تبصره های این قانون نیاز به فرهنگ سازی و همکاری بیشتر افراد جامعه و همچنین دستگاه های اجرایی دارد. اخیرا نیز دولت ، لایحه ای را به مجلس شورای اسلامی داده است که گفته می شود تمام الزامات و تکالیف برای رعایت حقوق معلولان در آن لحاظ شده و کامل تر از قانون یاد شده است .

پیش از این معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، نداشتن ضمانت اجرایی برای عملیاتی کردن این قانون را یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های حوزه توانبخشی به منظور خدمات رسانی به جامعه هدف عنوان کرد.

وزیر رفاه اضافه کرد: مقرر شده است تا انتخابات آزادی برگزار شود تا چهار نفر از افراد دارای معلولیت به عنوان چهار مشاور در کنار وزیر فعالیت کنند.

وی با ابرازگله مندی از تمام نشدن توزیع وسایل کمک توانبخشی بین معلولان، گفت: 50 درصد اجرای این برنامه، باقی مانده است که در حال انجام آن هستیم.

وزیر رفاه خاطرنشان کرد: همچنین کم کردن تعرفه وسایل کمک توانبخشی خارجی را نیز دنبال می کنیم.

ربیعی در ادامه از راه اندازی مراکز تخصصی آلزایمر، اوتیسم و فلج مغزی خبر داد و اینکه پوشش غربالگری شنوایی و بینایی در کشور به بیش از 90 درصد رسیده است.

در گردهمایی روز جهانی معلولان که در سالن برج میلاد برگزار شد ، نمایندگان افراد دارای معلولیت در این گردهمایی از مناسب سازی نبودن بانک ها و وجود دیگر مشکلات، گلایه کردند.

هم اکنون تعداد یک میلیون و 300 فرد معلول در کشور بسر می برند که از این تعداد افزون بر 123 هزار تن در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشغول به تحصیل هستند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 10 تا 15 درصد افراد هر جامعه ای دچار معلولیت خفیف تا شدید هستند، همچنین این سازمان معلولان را افرادی می داند که دچار معلولیت شدید باشند به طوری که امکان زندگی عادی برای آنها فراهم نباشد که این مجموعه نیز 2 درصد افراد جامعه را تشکیل می دهد.

افراد معلول به 2 علت در زندگی مبارزه می کنند، یکی به خاطر چیرگی بر محدودیت های جسمانی و دیگری به جهت اینکه مورد پذیرش دیگران قرار گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید