هند به عضویت گروه کنترل سلاح های نظامی درآمد

    کد خبر :169114

گروه کنترل سلاح های نظامی واسنار (Wassenaar Arrangement) یک رژیم بین المللی است که انتقال و دسترسی به سلاح های متعارف و فناوری های دوگانه را کنترل می کند.
وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای گفت: انتظار می رود عضویت هند در گروه کنترل سلاح های نظامی واسنار شرایط را برای استفاده صنایع نظامی هند از تکنولوژی های پیشرفته نظامی سهولت بخشد. عضویت در این گروه همچنین سبب ورود دوباره هند به چارچوب سیاست کنترل صادرات صنایع نظامی خواهد شد.
این دومین گروه از چهار رژیم کنترل سلاح های نظامی و منع سلاح های کشتار جمعی است که هند پس از توافق هسته ای با آمریکا به عضویت آن درآمده است.
هند در سال 2016 به عضویت رژیم کنترل تکنولوژی موشکی درآمد. عضویت در رژیم کنترل تکنولوژی موشکی به هند این امکان را می دهد که تکنولوژی های پیشرفته موشکی را خریداری کند.
هدف این رژیم ،کنترل تکنولوژی موشکی، محدود کردن تولید سیستم های موشکی، پهپادها و سایر سیستم های موشکی مربوطه که می توانند کلاهک های جنگی با وزن حداقل 500 کیلوگرم را با بردی به اندازه 300 کیلومتر حمل کنند،است.
این درحالی است که هند به دلیل مخالفت های چین هنوز نتوانسته است به عضویت گروه تامین کنندگان هسته ای( ان اس جی) درآید.
پکن هند را با کشور پاکستان هم گروه دانسته و اعلام کرده در صورت عضویت کشور های غیر عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، اعتبار سایر قدرت های هسته ای تحت شعاع قرار می گیرد.
گروه تامین کنندگان هسته ای با هدف کنترل صادرات مواد هسته ای و منع گسترش سلاح های هسته ای تشکیل شده است.
عضویت در این گروه به هند کمک می کند تا به طور قابل توجهی بخش هسته ای خود را گسترش دهد. اعضای گروه تامین کنندگان هسته ای اجازه واردات و صادرات تکنولوژی هسته ای را دارند.
به گزارش ایرنا،کارشناسان و تحلیل گران سیاسی هند اعلام کرده اند، با توجه به اینکه چین خواهان عضویت در رژیم کنترل تکنولوژی موشکی است، هند می تواند از این فرصت برای اعمال فشار بر چین جهت موافقت با ورود دهلی نو به گروه تامین کنندگان هسته ای استفاده کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید