پرداخت سود سهام عدالت تاخیر ندارد

    کد خبر :169032

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد:‌ افزایش ثروت و ایجاد درآمد دائمی برای خانوارهای نیازمند، یکی از مهم‌ترین اهداف طرح توزیع سهام عدالت است. چنانکه در بندهای الف و ب ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی نیز به این مطلب اشاره و در آن تصریح شده که سهام عدالت با دوره تقسیط ۱۰ساله به ۶ دهک پایین درآمدی جامعه تخصیص یافته و مقرر شده است که ارزش سهام مذکور از محل سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر مستهلک شود.

بر این اساس دولت مجاز است در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مبالغ وصولی از محل واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی را در محل مصارف پیش‌بینی شده هزینه کند.

بنابراین بدیهی است آنچه در پایان دوره ۱۰ساله تقسیط به عنوان امانت مردم محسوب می‌شود، سهام واگذارشده سهام عدالت است که بایستی در فرآیند آزادسازی قرار بگیرد که مبلغ دقیق آن ۲۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و باید بابت ارزش سهام تخصیصی به سهام عدالت به خزانه کل کشور واریز و به مصارف مربوطه برسد.

نکته دوم اینکه بر اساس قانون تجارت، شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت از تاریخ برگزاری مجمع عادی سالیانه خود و تعیین سود قابل تقسیم به مدت ۸ ماه مهلت دارند که نسبت به پرداخت سود تخصیص‌یافته اقدام کنند. بنابراین با توجه به اینکه مجامع اکثر شرکت‌های مذکور در پایان تیر ماه سال جاری برگزار شده است قانونا تا پایان اسفند ۱۳۹۶ برای وصول سود سهام مهلت وجود داشته و بنابراین هیچگونه تاخیری در پرداخت سود سهام مشمولان صورت نگرفته است.

همچنین به استناد تبصره ۳ ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی مصوب ۱۳۸۸ توزیع سهام عدالت در صورتی که در پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به طور کامل تسویه نشده باشد، خریداران می‌توانند حداکثر ظرف مدت شش ماه راسا نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند.

به گزارش تسنیم،بر همین اساس مهلت ۶ماهه پرداخت مانده اقساط پرداخت‌نشده با یک ماه تمدید (تا پایان مهر ماه سال جاری) برای کلیه مشمولین لحاظ شده و تصریح می‌شود که در این بازه زمانی تعیین‌شده نیز هیچ‌گونه اجباری در پرداخت مبلغ مانده اقساط پرداخت‌نشده وجود نداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید