جلالی: روس‌ها در سطح پارلمانی هم حامی برجام هستند

  • سیاسی
  • شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ۱۲:۴۸
    کد خبر :168905

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: به پیشنهاد رییس دومای روسیه، گروه کاری مشترک پارلمانی بین ایران و روسیه تشکیل و گفت‌وگوهای مقدماتی در ارتباط با آن در جریان سفر اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس به مسکو انجام شد.

کاظم جلالی اعلام کرد: رییس دومای روسیه برای پیگیری روابط پارلمانی دو کشور پیشنهاد تشکیل گروه کاری مشترک پارلمانی بین ایران و روسیه را داد و در جریان سفر اخیری که تعدادی از نمایندگان مجلس به همراه آقای لاریجانی به روسیه داشتند در این ارتباط بین نمایندگان دو کشور بحث و گفت‌وگوهای مقدماتی انجام شد و جلسه اول این گروه کاری مشترک در روز سه‌شنبه در مسکو برگزار شد.

وی با بیان اینکه این گروه کاری مشترک پارلمانی عمدتا موضوعات روابط مربوط به دو کشور را پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: بخشی از این روابط مربوط به روابط سیاسی است که اکنون روابط تهران و مسکو در این زمینه در حد عالی است و بخشی از آن نیز مربوط به روابط اقتصادی است. در حال حاضر مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور متناسب با سطح روابط سیاسی نیست و می‌توان گفت که مجموعه روابط دو کشور از نظر اقتصادی فقط اندکی بالاتر از دو میلیارد دلار است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روسیه به خصوص در دوره تحریم یک بازار بسیار خوبی برای ایران است، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از محصولاتی که در ایران تولید می‌شود از جمله محصولات باغی به خصوص پسته دارای مشتری‌های خوبی در روسیه است. از دیگر سو روس‌ها نیز دارای توانمندی‌های خوبی هستند و می‌توانند سرمایه‌گذاری‌هایی در داخل ایران داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در بخش بهداشت و درمان و شرکت‌های دارویی از ظرفیت خوبی برخوردار هستیم و باید از این ظرفیت در روابط تجاری دو کشور به خوبی استفاده کنیم.

جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعاملات ایران و روسیه در زمینه انرژی اشاره کرد و گفت: دو کشور در این زمینه از ظرفیت‌های خوبی برخوردارند و در جریان سفر اخیر آقای زنگنه وزیر نفت به روسیه، تحرکی در این زمینه ایجاد شد ولی همچنان نیازمند اقدامات بیشتری هستیم.

در گفت‌وگو با ایسنا رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در بحث جاده‌ای و ریلی نیز می‌توانیم در داخل کشور از توانمندی‌های روس‌ها استفاده کنیم و امکان آن وجود دارد که بخشی از این موضوع از طریق فاینانس پیگیری شود، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که یک مقدار در بدنه کارشناسی و دولتی کشور نسبت به پیگیری مسائل مربوط به روابط اقتصادی دو کشور لختی وجود دارد. از طرف دیگر اقتصاد ایران، اقتصاد صادرات‌محور نیست و زیرساخت‌های لازم در این زمینه در کشور چندان ایجاد نشده است. در زمینه بانکی نیز اختلاف ساختاری بین دو کشور وجود دارد چنان‌که در ایران بانک مرکزی خیلی قوی است ولی در روسیه هر کدام از بانک‌ها دارای چنین جایگاهی هستند.

وی با بیان اینکه باید با پشتیبانی‌های دولتی و پارلمانی اینگونه مسائل و موانع در روابط اقتصادی دو کشور را به نوعی هدایت و حل کرد، افزود: در این جلسه در زمینه مساله سوریه، همکاری های هسته‌ای و اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود از جمله در ارتباط با نیروگاه شماره ۲ و ۳ بوشهر بحث‌های خوبی انجام شد.

جلالی به نگاه روس‌ها به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: آنها بر این موضوع تاکید داشتند که برجام را غیرقابل مذاکره می‌دانند، باید اجرای آن ادامه پیدا کند و در سطح پارلمانی نیز پشتیبان برجام هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین این گروه با گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه وجود دارد؟ توضیح داد: رییس گروه دوستی پارلمانی جناب آقای رمضانعلی سبحانی‌فر هستند ولی در مورد این گروه کاری مشترک از طرف روس‌ها،‌ رییس کمیسیون روابط خارجی دومای روسیه موضوع را پیگیری می‌کند و از طرف ایران، کمیسیون سیاست خارجی مجلس به همراه گروه دوستی مسائل را با هم پیگیری خواهند کرد و ریاست آن بر عهده آقای بروجردی است.

وی تاکید کرد: این گروه یک گروه کاری است که در عرصه داخلی کشورها پروژه‌ها و کارهای مربوط به دو کشور را پیگیری می‌کند و گزارش فعالیت‌های خود را به رییس مجلس ارائه می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید