جدیدترین اخبار
۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵ اجتماعی کد خبر :168817
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد

ایجاد مدرسه برای بیماران مبتلا به اوتیسم در تهران

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه ۱۳۷ هزار دانش‌آموز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می‌کنند، گفت: متاسفانه در حوزه معلولان در کشور از یکدستی و توازن خوبی برخوردار نیستیم این در حالی است که باید در این حوزه مانند یک پازل عمل کنیم.

به گزارش ایسنا، مجید قدمی در سومین همایش بین‌المللی اوتیسم با بیان اینکه ما با گروه‌هایی مواجه هستیم که تفاوت‌هایشان با دیگران بیشتر است، گفت: نهادهای خدمت‌رسانی مانند آموزش و پرورش، ابتدا باید این گروه‌ها را شناسایی کرده و سپس براساس ویژگی‌هایشان به آنها خدمت‌رسانی کند. خوشبختانه این اقدام در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیش از ۲۳ هزار پرسنل، ۱۳۷ هزار دانش آموز دارد که ۲۰۰۰ نفر از آنها مبتلا به اختلال اوتیسم هستند.

وی با بیان اینکه از نظر اعتباری برای دانش‌آموزان دارای ویژگی‌های خاص ۴ برابر دانش‌آموزان عادی هزینه می‌شود، گفت: ما براساس طرح سنجش فرآیند شناسایی این دانش‌آموزان را انجام می‌دهیم، براین اساس سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و از بین آنها کسانی را که دارای اختلال یا ویژگی‌های خاص هستند تحت خدمت‌رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار می‌دهیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه رویکرد ما در سازمان آموزش وپرورش استثنایی رویکرد عادی‌سازی است، گفت: ما می‌خواهیم تا حد ممکن این دانش‌آموزان در کنار افراد عادی درس بخوانند زیرا دانش‌آموزان امروز باید بتوانند در جامعه تعامل کنند و این تعامل مبتنی بر مهارت است که باید در مدرسه آموخته شود، البته این آموزش نباید در یک فضای خاص و گلخانه‌ای انجام شود بلکه باید این افراد را در فضایی عادی آموزش داد. در عین حال خط قرمز ما در این رویکرد آنجایی است که یک کودک دارای اختلال یا ویژگی‌های خاص نتواند آموزش عادی ببیند و شرایط آموزش عادی را نداشته باشد.

قدمی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ هزار دانش‌آموز دارای ویژگی‌های خاص در راستای طرح تلفیق در مدارس عادی درس می‌خوانند گفت: همچنین ۷۴ هزار نفر از این دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی تحت آموزش قرار می‌گیرند. همچنین ۱۳۲ نفر از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه اختلال اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی در کشور گفت: اعتقاد دارم که در حوزه‌هایی مانند اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی بضاعت علمی ما در کشور کم است. معلم‌ها باید در مدارس علمی تراز علمی‌شان را بالا ببرند و روش تدریس به گروه‌های خاص را بلد باشند متاسفانه در این حوزه وزارت علمی و دانشگاهی‌مان کم است و باید در این راستا نیرو تربیت کنیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی محتواهایی برای تربیت معلم و آموزش دانش‌آموزان دارای اختلال پیش‌بینی کرده است، گفت: باید توجه کرد که ما گروه‌هایی را می‌پذیریم که توانایی یادگیری داشته باشند. در عین حال متاسفانه در حوزه معلولان در کشور ما یکدستی و توازن وجود ندارد این در حالی است که باید در حوزه معلولین باید مانند یک پازل عمل کنیم و باید همه مراحل اعم از تشخیص به موقع، آموزش و… به خوبی پیش ببریم.

قدمی با بیان اینکه سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلالات خاص را در مراکز تشخیصی‌مان شناسایی می‌کنیم، گفت: تیم سازمان آموزش و پرورش استثنایی تیمی کاملا متخصص است و در بخش‌های تشخیصی برنامه‌ای و آموزشی وارد عمل شده و به موازات این برنامه‌ها توسعه فضای آموزشی را هم پیش می‌برد. البته امکانات ما اجازه نمی‌دهد که مدارس خاص اوتیسم داشته باشیم مگر آنکه تعداد این کودکان به حد نصاب برسد اما سیاست کلی ما در تهران این است که به صورت قطبی مدارسی را برای کودکان اوتیسم ایجاد کنیم.

وی با تاکید براهمیت آموزش والدین دارای کودک مبتلا به اوتیسم گفت: باید به اولیای این کودکان آموزش دهیم تا ادامه برنامه‌های مدرسه را در خانه برای این کودکان انجام دهند و در این صورت است که اثرگذاری مطلوب را در کودکان اوتیسم خواهیم دید.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین گفت: در عین حال باید بپذیریم در حوزه‌هایی مانند اوتیسم و اختلالات چند معلولیتی باید ارتباط‌مان با کشورهایی که در این حوزه‌ها تجربه دارند زیاد شود. همچنین باید از پژوهش‌ها و طرح‌های مطالعاتی که در این زمینه انجام می‌شود، حمایت کنیم. باید بدانیم که اگر همدلی و وحدت در این حوزه وجود داشته باشد، فضای غنی و اثرگذار برای این کودکان آماده می‌شود. خوشبختانه طی ۴ سال گذشته در حوزه آموزش و پرورش استثنایی طبق استانداردها به خوبی پیش رفته‌ایم به طوری که امسال ۳۵۰ نفر از بچه‌های آموزش و پرورش استثنایی بدون سهمیه در کنکور قبول شده‌اند بنابرایم باید بدانیم که معلولیت بن بست یا محدودیت نیست.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • خروج آمریکا از توافق منع موشکهای هسته‌ای با روسیه
  • چند میلیون بشکه دردسر برای سیاست خارجی آمریکا
  • آیا اروپا ناجی اقتصاد ایران است؟
  • چند نفری کار کنیم تا خرج زندگی تامین شود؟
  • جهت‌گیری سازمان حمایت در تعیین قیمت
  • برنامه پرطرفدار «فردوسی پور» به تلویزیون بازگشت / «نود» طبق روال گذشته پخش می‌شود
  • قیمت اتاق های هتــل های مشهد در آبان
  • مجید صالحی سریال طنز می سازد/بازگشت بازیگر پیشکسوت پس از بیماری
  • حمله عضو کنست رژیم صهیونیستی به نتانیاهو پس از تصمیم عبدالله دوم
  • ورود دادستانی به موضوع حادثه دانشگاه کوثر
  • پاریس تمام واقعیات درباره قتل «خاشقجی» را می‌خواهد
  • تاثیر شنبه‌ی نیم‌بها بر گیشه / سینما به سبد خانوار برمی‌گردد؟
  • اردوغان: آزادی هیچ فرد و گروهی در دوره من محدود نشده است
  • جهانگیری باید هنگام تغییرات در دفتر رئیس جمهور این حرف‌ها را می‌زد؛ فرصت طلایی استعفای او از بین رفته
  • طرح دوفوریتی مستنثی شدن ازقانون منع به کارگیری بازنشستگان منتفی شد
  • قاچاق اعضای بدن کودکان بی‌هویت در ایران
  • ابتکار: مهریه با قیمت سکه زمان عقد محاسبه شود
  • ماجرای دستگیری مستندساز ایرانی توسط پلیس عراق
  • پاکسازی تهران از بیش از ۱۹۰ معتاد متجاهر و خرده فروش
  • سطوح بنادر بتنی می‌شود/ ایجاد لیسانس مدیریت بندر در دانشگاه تهران
  • تلاش سریلانکا برای معافیت از تحریم‌های نفتی ایرانی
  • موافقت با استعفای مدیرعامل ایمیدرو
  • گلایه شدید فعالان اقتصادی از عدم حضور همتی در اتاق ایران
  • حملات توپخانه ای صهیونیستها به کشاورزان و چوپانان فلسطینی در غزه
  • وزارت‌ خارجه عراق: تاکنون ۱.۱ میلیون ویزای اربعین صادر شده است
  • تحریمهای مشابه قضیه سالزبری علیه عوامل قتل خاشقجی اجرایی شود
  • اردن تصمیم به پایان الحاقیه های اراضی الباقوره و الغمر گرفت
  • جو بایدن: نگران علاقه بیش از حد “ترامپ” به “دیکتاتورها” هستم
  • خنثی شدن طرح داعش برای نفوذ به ایران
  • عربستان روایت جدیدی درباره قتل خاشقجی ارائه کرد؛ جزئیاتی از سرنوشت جسد تا علت مرگش
  • Ad