بسته نرم افزاری توانبخشی شناختی حافظه و توجه طراحی شد

    کد خبر :168796

محققان دانشگاه شهیدبهشتی موفق به طراحی بسته نرم افزاری توانبخشی شناختی برای بهبود کارکردهای شناختی اختلالاتی نظیر نقص توجه و بیش فعالی شدند.
دکتر وحید نجاتی دانشیار علوم اعصاب شناختی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص بسته توانبخشی شناختی «آرام» که شامل ۱۵ برنامه نرم افزاری هوشمند برای تقویت اجزاء مختلف توجه و حافظه است، گفت: این بسته با تمرینات نظام مند، پیشرونده و هوشمند برای گروه های سنی مختلف طراحی شده است.

رئیس مرکز پژوهشی علوم اعصاب شناختی رفتار دانشگاه شهید بهشتی افزود: تاکنون اثربخشی این ابزار در بهبود کارکردهای شناختی اختلالات مختلف اعم از کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی، نارساخوانی و بزرگسالان مبتلا به ام اس، مصرف کنندگان مواد، دمانس و آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است.

نجاتی با بیان اینکه پژوهشی های دیگری اثربخشی این بسته را در بهبود عملکرد و کیفیت زندگی دو گروه کودکان و سالمندان سالم در دو پژوهش مجزا نشان داده است، عنوان کرد: یکی از معیارهای اثربخشی یک ابزار توانبخشی شناختی، تعمیم اثرات آن به حیطه هایی است که در آن ابزار هدف مستقیم تقویت قرار نگرفته اند؛ در این خصوص بسته توانبخشی شناختی «آرام» بهبود تصمیم­ گیری و ارزش آینده را در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی نشان داده است.

به گفته وی، همچنین بر اساس پژوهش­ هایی که انجام گرفته این بسته نرم افزاری، موجب ارتقای امید و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به لوسمی تحت شیمی درمانی و همچنین کیفیت زندگی افراد سالمند شده است.

نجاتی خاطر نشان کرد: اثربخشی این بسته توانبخشی، در ۱۷ پژوهش مستقل در یک بازه زمانی ۱۰ساله مورد بررسی قرار گرفته است و امروز می توانیم به پشتوانه این پژوهش­ها آن را به بیماران گروه های مختلف با نقص انواع توجه و حافظه توصیه کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: امروزه تلاش­های فراوانی برای طراحی برنامه ها و بازی ­های نرم افزاری با هدف تقویت توانایی ­های کودکان انجام می­ شود. ضمن ارج نهادن به این تلاش، باید توجه داشته باشیم وقتی در مورد درمان یک اختلال یا تقویت یک کارکرد شناختی خاص صحبت می­ کنیم به هیچ عنوان نمی­ توانیم بدون پژوهش بررسی اثربخشی آن را توصیه و استفاده کنیم.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: این فرایند اولا نیازمند دانش شناختی برای طراحی تمرین هاست و ثانیا باید اثربخشی برنامه های طراحی شده در پژوهش های کارآزمایی بالینی در آن مورد بررسی قرار بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید