کشف قطعه آمریکایی در موشک شلیک‌شده از یمن به فرودگاه عربستان

    کد خبر :168437

بررسی یافته‌های ادعایی سازمان ملل درباره حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه بین‌المللی ریاض در ۴ نوامبر (۱۳ آبان) نشان می‌دهد که موشک مورد استفاده در این حمله، حاوی یک قطعه آمریکایی بوده

مجله «فارن‌پالیسی» نوشته هیئت محققان سازمان ملل متحد در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند درباره ادعاهای واشنگتن و ریاض مبنی بر نقش ایران در تأمین موشک‌های مورد استفاده گروه‌های یمنی بررسی‌های لازم را انجام دهند.

هیئت تحقیق سازمان ملل ماه گذشته در گزارشی به جانبداری از ادعاهای اثبات‌نشده آمریکا و عربستان پرداخت و ادعا کرد موشک مورد استفاده برای حمله به فرودگاه بین‌المللی «خالد ملک» حاوی قطعات ایرانی بوده است.

فارن‌پالیسی نوشته، اما آن گزارش که به بررسی مجله آمریکایی رسیده نشان می‌دهد موشک مورد نظر حاوی قطعه‌ای بوده که سازنده آن یک شرکت آمریکایی است.

کاخ سفید این حمله موشکی را فرصتی برای جلب حمایت بین‌المللی علیه تهران و کاهش انزوای بین‌المللی واشنگتن بعد از اقدام علیه توافق هسته‌ای برجام می‌بیند.

مقام‌های آمریکایی به فارن‌پالیسی گفته‌اند اعضای دولت ترامپ در هفته‌های گذشته با مقام‌های سازمان ملل رایزنی کرده و تلاش کرده‌اند آنها را درباره نقش ایران در حمله موشکی به عربستان متقاعد کنند.

یک مقام آمریکایی می‌گوید هدف کاخ سفید این است که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل را متقاعد کنند در گزارشی که هفته آینده منتشر می‌شود، قوی‌ترین شواهد موجود درباره نقض تحریم‌های بین‌المللی توسط ایران را ارائه کند.

مقام آمریکایی گفت: «منطق ما این است که با به اشتراک گذاشتن اطلاعات (با سازمان ملل) می‌توانیم نقض تحریم‌های سازمان ملل توسط ایران را آشکار کرده و در مدار توجه قرار دهیم.»

فارن‌پالیسی نوشته شواهد جدید برای متقاعد کردن سازمان ملل جهت متهم کردن علنی ایران به تأمین فناوری‌های موشکی ممنوع‌شده برای اعضای انصارالله کافی نبوده‌اند.

هیئت کارشناسان سازمان ملل که وظیفه نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی یمن را بر عهده دارند ماه گذشته به این جمع‌بندی رسیدند که هنوز درباره هویت تأمین‌کننده یا واسطه انتقال این موشک‌ها به یمن، شواهدی در اختیار ندارند. علاوه بر این، گوترش هم از متهم کردن ایران به تأمین موشک برای اعضای انصارالله خودداری کرد.

گوترش در یک گزارش منتشر نشده که روز جمعه میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد توزیع شد گفته هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران تعهداتش در برجام را زیرپا گذاشته در اختیار ندارد. وی این نگرانی را هم مطرح کرده که اقدامات دولت ترامپ علیه برجام، باعث ایجاد ابهام‌هایی درباره آینده این توافق هسته‌ای شده است.

به نوشته فارن‌پالیسی، بین ۱۷ تا ۲۰ نوامبر، کارشناسان سازمان ملل به بررسی لاشه‌های موشک‌های بالستیکی پرداختند که یمنی‌ها از آن برای چهار حمله به پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی (از جمله حمله ۴ نوامبر به فرودگاه ریاض) استفاده کرده کردند.

هیئت کارشناسان سازمان ملل مدعی شده‌اند که موشک مورد استفاده توسط یمنی‌ها به موشک‌های قیام 1 ساخت ایران شباهت دارد.

اما تحقیقات فارن‌پالیسی نشان می‌دهند که موشک حوثی‌ها حاوی قطعاتی بوده که سازنده آن یک شرکت آمریکایی بوده است.

در گزارش سازمان ملل عنوان شده بطری‌های هوای فشرده به کار رفته در موشک مذکور که نقش چرخاندن سوخت موشک را دارند ساخت یک شرکت در ایالات متحد هستند که اشاره‌ای به نام آن نشده است.

به نوشته فارن‌پالیسی، اینکه چگونه یک قطعه آمریکایی در موشکی مورد استفاده قرار گرفته که ارتش یمن از آن برای حمله به عربستان سعودی استفاده کرده معمایی است که کارشناسان سازمان ملل اکنون در تلاش برای حل آن هستند.

نشریه آمریکایی نوشته وجود یک قطعه آمریکایی در موشک‌های یمنی‌ها می‌تواند در خدمت استدلال‌های ایران و متحدانش، از جمله روسیه باشد مبنی بر اینکه تهران دخالتی در تولید آن موشک‌ها نداشته است.

جنبش انصارالله یمن پیشتر با رد ادعاهای ریاض و واشنگتن اعلام کرده موشک‌های بالستیکی که به سمت عربستان شلیک می‌کند ساخت ایران نیست.

«توفیق حمیری»، عضو کمیته عالی انقلاب گروه انصارالله جمعه هفته پیش گفت: «یگان موشکی یمن در زمینه تولید موشک پیشرفت‌های بسیار زیادی به دست آورده است و همچنین بسیاری از موشک‌ها نیز ساخت این یگان است. دیروز آزمایش موفقیت‌آمیزی در شلیک به داخل عربستان سعودی داشتیم و همچنین تعدادی از موشک‌های بالستیک پیشرفته در آینده آزمایش خواهد شد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید