جزئیات طرح سوآپ نفتی ایران و عراق / انتقال ۶۰ هزار بشکه نفت با تانکر از کرکوک به‌ دره شهر

    کد خبر :168185

با وجود اینکه ایران و عراق در بازار جهانی نفت رقیب یکدیگر هستند، می‌توانند در زمینه‌های نفتی بایکدیگر همکاری کنند. چراکه پتانسیل نفتی عراق به دلیل قرار گرفتن عمده میادین نفتی این کشور در خشکی، بالاست درحالیکه اکثر میادین نفتی ایران در دریا قرار دارد و هزینه سرمایه‌گذاری در میادین نفتی ایران بیشتر است؛ بنابراین برگزاری جلسات مشترک و تعاملات نفتی و گازی دو کشور می تواند نتیجه رضایت بخشی به همراه داشته باشد.

در این راستا برگزاری جلسات نفتی بین این دو کشور مجددا از سر گرفته شده و یکی از مباحث مهم آن سوآپ نفت و گاز است که در راستای آن نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرده است.

درحال حاضر کلیات بحث مذکور مطرح شده و مطالعاتی در حال انجام است تا بررسی شود که آیا اجرای این طرح که نفت عراق به ایران منتقل شود و در پالایشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار بگیرد، امکانپذیر است یا خیر. چنانچه این طرح اجرایی شود می تواند بسیاری از پالایشگاه‌های کشور را پوشش دهد.

قرار است حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام کرکوک عراق به‌ وسیله تانکرهای جاده‌پیما از عراق به ایران منتقل شوند، این میزان در “دره شهر” دریافت و در سه مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره می شود.

تغییر و جابجایی نفت خام از این مرحله به بعد با ایجاد تاسیسات و تلمبه خانه‌ای در دره شهر، بر عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت خواهد بود که این شرکت نیز آمادگی خود را برای این موضوع اعلام کرده است.

نفت خام سوآپ کرکوک عراق به ایران از دره شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می شود. به همین منظور نیز سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد. با ساخت یک تلمبه خانه در دره شهر و تغییراتی که باید میان مخازن شرکت پخش و تاسیسات خط لوله (تغییر کاربری خط لوله از فرآورده به نفت خام) انجام شود، شرایط برای انتقال نفت خام سوآپ عراق به کشور فراهم خواهد شد.

در این راستا بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در یکی از آخرین اظهارات خود درمورد سوآپ گاز بین ایران و عراق ابراز امیدواری کرد که قرارداد ارسال نفت خام کرکوک به ایران با استفاده از کامیون به زودی امضا شود.

به گفته وی، ایران و عراق تفاهم ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه‌ای دارند که بر اساس آن، عراق نفت کرکوک را به پالایشگاه‌های ایران می‌دهد و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب ایران تحویل مشتریان عراق می‌دهد .از زمانی که برای ساخت خط لوله (ارسال نفت به ایران) تصمیم‌گیری شود، ساخت آن، کمتر از دو سال طول می‌کشد. این خط در ایران به ۲۰۰ کیلومتر نمی‌رسد و در عراق هم همین میزان است.

به گزارش ایسنا، زنگنه اظهار کرده که فعلا پیشنهاد این است که نفت عراق به تنگه فنی بیاید، چراکه هم می‌تواند به پالایشگاه‌های شمالی ایران برود، هم می‌تواند به خطوط صادراتی جنوب کشور ارسال شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید