گزارشی از حضور استارت آپ های ایرانی در نمایشگاه بین المللی باکو تل

    کد خبر :168137

جمهوری آذربایجان برای بیست وسومین بار نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات معروف به « باکو تل» را با حضور نزدیک به 200 شرکت از 20 کشور برگزار کرده است، جوانان خلاق ایرانی نیز در قالب 10 استارت آپ و با حمایت محمدجواد آذری جهرمی در این نمایشگاه حضور دارند.

حضور صاحبان کسب و کارهای نوپا – استارت آپ – وجه تمایز این نمایشگاه از سایر نمایشگاه ها در این عرصه است، برخلاف سال های گذشته که ایران با شرکت های بزرگ و شناخته شده در این رویدادها شرکت می کرد ، این بار به همت وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات ، شرایط برای حضور جوانان تحصیل کرده و خلاق، صاحبان ایده های نو فراهم شده است.
صاحبان همه غرفه ها در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به اتفاق ضمن یادآوری حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مدیرکل فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی ، قدردان این رویکرد توسعه محور در دولت دوازدهم بودند.

** معاون وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان در جمع استارت آپ های ایرانی
در این نمایشگاه شاهد گفت وگوی صمیمی المیر ولی اف معاون وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان با استارت آپ ایرانی حاضر در نمایشگاه بین المللی باکو تل بودیم.
ولی اف تاکید کرد که وزیر ارتباطات ایران که برای شرکت در اجلاس وزیران اکو و بازدید از نمایشگاه ‘باکو تل’ به آذربایجان سفر کرده بود هنگام ترک باکو از همتای آذربایجانی خود خواست استارت آپ های ایرانی را تنها نگذارند، وی نیز این توصیه را اجابت کرده و علاوه بر حضور در جمع صاحبان کسب و کار ایرانی از آنها برای حضور و برگزاری یک نشست در وزارتخانه دعوت کرد.

** مانعی برای فعالیت استارت آپ های ایرانی در جمهوری آذربایجان وجود ندارد
معاون وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص شرایط حضور استارت آپ های ایرانی در بازار جمهوری آذربایجان گفت: مانعی برای فعالیت وجود ندارد، اگر تقاضا برای خدماتی که ارایه می شود وجود داشته باشد و از طریق دیگر قیمت هایی که صاحبان کسب و کار می دهند قابل رقابت در بازار این کشور باشد ، می توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

** استارت آپ ایرانی با یک شرکت آذربایجانی در زمینه حمل بار تفاهم نامه امضا کرد
محمد حسینی مدیرعامل یک بازارگاه الکترونیک حمل ونقل بار و از صاحبان کسب و کار نوین مبتنی بر استفاده از اینترنت که در نمایشگاه ‘باکو تل’ غرفه دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگترین دستاورد ما از این نمایشگاه امضای تفاهم نامه با یک شرکت از جمهوری آذربایجان است.
وی افزود: ما یک سامانه حمل بار اینترنتی در ایران راه اندازی کردیم ، همین سامانه را در کانادا هم فعال کردیم و در تورنتو و چند شهر دیگر کانادا خدمات حمل بار اینترنتی ارایه می دهیم .
به گفته ‘حسینی ‘ سیستم حمل ونقل سنتی ایرادهایی دارد که با استفاده از تکنولوژی های جدید ،که ما تلاش کردیم در سیستم اینترنتی این ایرادها را برطرف و یک سامانه حمل بار آسان و ارزان تعریف کنیم ، طبق تحقیقی که انجام شده 71درصد کامیون ها پس از حمل بار به مقصد خالی برمی گردند ، در این سامانه این مشکل حل شده است .
وی افزود: مزیت استفاده از این سامانه ، کاهش هزینه های حمل بار، پیگیری لحظه ای بار و حق انتخاب راننده برای مشتریان است .
حسینی گفت : با توجه به اینکه ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر کریدور شمال – جنوب قرار دارند ، برنامه ما حضور در بازار این کشور است ، و این نمایشگاه فرصتی شد که با ما صاحبان کسب و کار در آذربایجان نیز از نزدیک آشنا بشویم و قرار است یک تفاهم نامه امروز امضا کنیم .

** عرضه اپلیکیشن های موفق در نمایشگاه با هدف ورود به بازار کشورهای همسایه
‘احسان خرم ‘ مدیرعامل از دیگر صاحبان کسب و کار حاضر در نمایشگاه ‘باکو تل’ نیز گفت: شرکت ما با یک اپلیکیشن در زمینه پخش زنده و نیز آرشیو برنامه‌های تلویزیونی برای ایرانیان داخل و خارج ایران با کیفیت مناسب و بالا، در قالب وب سایت و اپلیکیشن در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم.
این اپلیکیشن در ایران با استقبال روبرو شده و بر روی پنج میلیون گوشی موبایل نصب شده است.
برنامه ما معرفی این اپلیکیشن به ایرانیان مقیم آذربایجان و همچنین معرفی آن به شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان و توسعه کسب و کار است.
وی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فراهم کردن زمینه حضور استارت آپ های ایرانی در باکو تل قدردانی کرد و گفت : فروش غیرحجمی اینترنت از اقدامات بسیار خوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند ماه اخیر است.

** سه استارت آپ از تبریز
حامد صفری از صاحبان استارت آپ های تبریز ، با یک نرم افزار سفارش تاکسی در این نمایشگاه بین المللی حضور دارد ، آنها نام شرکت خود را از نخستین تراموا – قطار شهری – در تبریز گرفته اند که 120 سال در این شهر فعال بوده و مسافران را از مرکز شهر تبریز به ایستگاه راه آهن می برده است.
وی گفت: ما برای معرفی اپلیکیشن درخواست تاکسی بدون نیاز به تماس تلفنی در این نمایشگاه شرکت کرده ایم مانند همه کسب و کار هدف ما نیز توسعه بازار و دستیبابی به بازارهای کشورهای همسایه و منطقه است.
وی می گوید: با توجه به تعداد زیاد گردشگران آذربایجانی در تبریز این اپلیکیشن را به زبان آذری نیز داریم که برای گردشگران قابل دسترس باشد.
عباس باغبان جوانی تحصیلکرده دیگری که از تبریز است که با ایده کتابخانه الکترونیکی در این نمایشگاه شرکت کرده است ، نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، گفت : ما با یک نرم افزار تحت موبایل برای توسعه مطالعه کتاب در این نمایشگاه شرکت کرده ایم و علاوه بر کتابخانه الکترونیکی شبکه اجتماعی تعریف کرده ایم که کتابخوانان مطالب مربوط به کتاب را درآن به اشتراک بگذارند ، بخش نویسندگان نیز در این نرم افزار تعریف شده که نویسندگان و رمان نویسان ، نوشته های خود را به تدریج عرضه می کنند و بازخورد آن را دریافت می کنند.
وی افزود: حضور در بازار جمهوری آذربایجان به دلیل نزدیکی جغرافیایی و قرابت تاریخی و فرهنگی برای ما مهم است از طرف دیگر این کشور پل ورود ما به بازارهای کشورهای دیگر است.
وی نیز از وزیر ارتباطات قدردانی کرد و گفت: همیشه شرکت های بزرگ در این گونه نمایشگاه ها شرکت می کردند ولی این بار آذری جهرمی به نوعی ریسک حضور شرکت های کوچک ، جوان و نوپا را پذیرفتند و این انحصار را شکستند.
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی « باکو تل» که از 14 آذرماه به میزبانی جمهوری آذربایجان کار خود را شروع کرده ، امروز جمعه پس از چهار روز به کار خود پایان می دهد.
این نمایشگاه همزمان با برگزاری اجلاس وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان همکاری افتصاذی اکو برپا شد ؛ در این نمایشگاه علاو ه بر شرکت های 10 کشور عضو اکو ، شرکت هایی از آمریکا ، کانادا ، روسیه ، امارات متحده عربی، چین ، فنلاند ، فرانسه ، سوئد ، هلند و چند کشور دیگر توانمندی های خود در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات را به نمایش گذاشتند.
همچنین پاویون های ملی 10 کشور از جمله ایران ، روسیه ، امارات متحده عربی ، ایتالیا ، فرانسه ، کانادا ، اسلوونی ، ترکیه ، گرجستان و کرواسی در این نمایشگاه بین المللی دایر است و در این پاویون های ملی پروژه های نوآوری و نیز محصولات و خدمات در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات عرضه شده است.
الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در دومین روز این نمایشگاه همراه با اعضای خانواده در مرکز نمایشگاهی باکو حضور داشته و از غرفه های شرکت های مختلف بازدید کرد.
همچنین وزیران ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران ، جمهوری آذربایجان ، ترکیه و روسیه از این نمایشگاه بازدید کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید