نکوداشت پرویز کلانتری برگزار می‌شود

    کد خبر :16793

مراسم نکوداشت پرویز کلانتری شنبه ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۸ در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در این مراسم آیدین آغداشلو، محمدرضا اصلانی، جمال‌الدین اکرامی، غلامرضا امامی، محمد سریر، علیرضا سمیع‌آذر، اکبر عالمی و ناصر فکوهی سخن می‌گویند.

در آستانه نخستین سالگرد درگذشت پرویز کلانتری، نکوداشت این هنرمند فقید شنبه ۳۰ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در این مراسم آیدین آغداشلو، محمدرضا اصلانی، جمال‌الدین اکرامی، غلامرضا امامی، محمد سریر، علیرضا

سمیع‌آذر، اکبر عالمی و ناصر فکوهی درباره شخصیت و فعالیت هنری پرویز کلانتری سخن خواهند گفت.

پرویز کلانتری؛ نقاش، طراح، تصویرگر و نویسنده متولد ۱۳۱۰ زنجان بود و ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت. کلانتری در سال ۱۳۳۸ در رشته هنرهای تجسمی دانش‌آموخته شد. آشنایی او با همایون صنعتی‌زاده موجب راهیابی او به مؤسسه انتشاراتی فرانکلین ناشر کتاب‌های درسی و نشریه پیک شد و به تصویرگری کتاب‌های درسی روی آورد.

کلانتری در مراکز هنری از جمله دانشکده هنرهای زیبای تهران و کالج هنری کودکان در کالیفرنیا کار کرد و مدتی نیز مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران بود. وی نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بسیاری در داخل و خارج از ایران برگزار کرد. از سال ۱۳۵۳ با شروع نقاشی‌های کاهگلی، دوره تازه‌ای را در زندگی هنری خود آغاز کرد  و تا پیش از بیماری آن را ادامه داد.

تابلوهای او جلوه‌ای ملموس از زندگی مردمان کویر و ساحل را در خود دارد. او بیش‌تر با تابلوهای کاهگلیش شناخته می‌شود. کلانتری هم‌چنین از هنرمندان بنام مکتب سقاخانه بود. پرویز کلانتری به نویسندگی و روزنامه‌نگاری نیز پرداخت و چند مجموعه داستان منتشر کرد، کتاب‌های «ولی افتاد مشکل ها»، «چهار روایت» و «نیچه نه، فقط بگو مشد اسماعیل» ازجمله آثار او به شمار می‌روند.

مراسم نکوداشت پرویز کلانتری شنبه ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۸ در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و حضور در این مراسم برای عموم آزاد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید