سیاسی ترین داماد آمریکایی؛ تل آویو به کوشنر بیشتر از ترامپ اعتماد دارد

    کد خبر :167873

در ماه آگوست امسال کوشنر با نتانیاهو در خصوص روند سازش و تعیین نقشه راه مشترک واشنگتن و تل آویو در قبال فلسطین دیدار کرد. طرح مسائلی جنجالی و غیر قابل قبول از جمله تعیین قدس به عنوان پایتخت سرزمینهای اشغالی، از جمله خروجی های عملی این دیدار بوده است.

سعید سبحانی : “جراد کوشنر” داماد رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی روزهای اخیر به شخصیتی جنجالی در ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. این جوان 36 ساله که یک یهودی است، ضمن ارتباطات گسترده با لابی آیپک در ایالات متحده ،ارتباطات بسیار صمیمانه ای با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دارد. در جریان برگزاری رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، کوشنر یکی از پلهای ارتباطی ترامپ با لابی آیپک و نتانیاهو محسوب می شد. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات، کوشنر به یک فرد قدرتمند در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده تبدیل شد. وی حتی اختیاراتی فراتر از مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه ایالات متحده دارد. او به اصلی ترین واسطه و در مواردی تصمیم ساز ایالات متحده در منطقه تبدیل شد.روندی که تا به امروز ادامه دارد.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به شدت از دخالتهای کوشنر در امور غرب آسیا ناراضی است. این نارضایتی روز به روز بیشتر تشدید می شود.چنانچه رسانه های آمریکایی گزارش داده اند،یکی از اصلی ترین دلایلی که احتمال استعفای تیلسون ا افزایش داده است، اقدامات مخفیانه کوشنر در اوضاع منطقه ( منطقه غرب آسیا ) است. او لابی های پنهانی با لابی صهیونیستی و سعودی دارد.بسیاری از این دیدارها و لابی ها، بدون اطلاع و آگاهی وزارت امور خارجه آمریکاست. به عبارت بهتر، ترامپ به کوشنر در خصوص دخالت مستقل در مناسبات سیاست خارجی کشورش، اختیار تام داده است. بنابراین،بسیاری از تحرکات کوشنر، در قالب اختیارات مستقیم و بی واسطه ای صورت می گیرد که ترامپ به داماد خود داده است.

بلومبرگ در این خصوص به نکات قابل تاملی اشاره کرده است :

«رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده همچنان نگران ارتباطات محرمانه جراد کوشنر، داماد یهودی رئیس جمهور این کشور با مقامات سعودی است که مخل تحقق صلح خاورمیانه است. وزیر خارجه آمریکا همچنان این نوع ارتباطات غیررسمی کوشنر را موجب هدایت منطقه خاورمیانه به سوی هرج و مرجی می داند که شاید کنترل آن براحتی امکان پذیر نباشد. اگرچه مقامات کاخ سفید ادعای وزارت خارجه آمریکا مبنی بر انجام مذاکرات خارج از سیستم این وزارتخانه، از سوی کوشنر با رهبران عربی به ویژه با محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی را رد می کند، اما تیلرسون اطمینان دارد که دیدارهای مشاور عالی یهودی دونالد ترامپ، منطقه را به آشوب می کشاند.»

چندی پیش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست ضمن معرفی برخی اعضای یهودی کابینه دونالد ترامپ، از کوشنر به عنوان اصلی ترین و با نفوذ ترین عضو کابینه وی یاد کرد. بر اساس گزاش این روزنامه صهیونیستی کوشنر حقوقی دریافت نمی کند و در عین حال، مشاور ترامپ در بخش خاورمیانه و اسرائیل و نیز شراکت با بخش خصوصی و نیز تجارت آزاد خواهد خارجی بود.

همان گونه که از گزارشها و اخبار موجود بر می آید، کوشنر دامنه نفوذ بسیار گسترده ای در حوزه های تجاری و سیاست خارجی آمریکا دارد. بنابراین، شاهد حضور سیاسی ترین “داماد” تاریخ آمریکا در کابینه ترامپ هستیم. اعطای چک سفید امضای ترامپ به کوشنر، به طور طبیعی منجر به نارضایتی افراد زیادی در وزارت امور خارجه آمریکا شده است. به نظر می رسد هر اندازه زمان می گذرد، بر میزان این نارضایتی افزوده شود.

نکته دیگر اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از نقش آفرینی کوشنر در حوزه سیاستهای منطقه ای آمریکا راضی به نظر می رسد. یهودی بودن کوشنر و تعلق خاطر شدید وی به لابی های صهیونیستی و خصوصا حزب لیکود سبب شده است تا نخست وزیر رژیم صهیونیستی حتی به کوشنر نسبت به ترامپ و متعاقبا تیلرسون بیشتر اعتماد داشته باشد. بسیاری از تعاملات واشنگتن و تل آویو طی یکسال اخیر از طریق کوشنر صورت گرفته است.

در ماه آگوست امسال کوشنر با نتانیاهو در خصوص روند سازش و تعیین نقشه راه مشترک واشنگتن و تل آویو در قبال فلسطین دیدار کرد. طرح مسائلی جنجالی و غیر قابل قبول از جمله تعیین قدس به عنوان پایتخت سرزمینهای اشغالی، از جمله خروجی های عملی این دیدار بوده است. بدیهی است که هر اندازه زمان می گذرد،بیشتر از داماد ترامپ و نقش پررنگ وی در مناسبات سیاست خاجی ایالات متحده آمریکا خواهیم شنید. برخی از تحلیلگران مسائل آمریکا نیز معتقدند کوشنر می تواند در آینده از حمایت هواداران ترامپ برای حضور در قدرت ( به عنوان رئیس جمهور آمریکات) بهره مند شود. در نهایت اینکه هنوز مشخص نیست سرنوشت سیاسی ترین داماد تاریخ آمریکا چه خواهد شد. بدون شک در صورتی که ترامپ بنا به هر دلیلی از قدرت ساقط شود یا در انتخابات ریاست جمهوری آتی شکست بخورد، تاریخ مصرف سیاسی کوشنر نیز منقضی خواهد شد. این درحالیست که نتانیاهو و سران رژیم صهیونیستی و لابی آیپک در صددند به هر نحو ممکن کوشنر را در مناسبات قدرت در ایالات متحده حفظ کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید