بودجه «بیمه درمان معتادان» کجا هزینه می‌شود؟

    کد خبر :167855

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به تخصیص بودجه‌هایی از سال 92 تا 96 به منظور اجرای «بیمه درمان معتادان» با طرح این موضوع که معلوم نیست این بودجه‌ها در کجا هزینه می‌شوند، گفت: باید از مسئولان مرتبط سئوال کنیم چرا درباره بیمه درمان معتادان به مراکز درمان سرپایی اعتیاد یا همان کلینیک‌های ترک اعتیاد اطلاع رسانی نکرده‌اند؟ چرا از آنها نخواسته‌اند که با بیمه طرف قرارداد شوند تا بیماران بتوانند با دفترچه بیمه و نرخ دولتی که هزینه بسیار اندکی دارد، برای درمان اقدام کنند؟.

دکتر سعید صفاتیان در گفت‌وگو با ایسنا، دکتر سعید صفاتیانافزود: در سال ۱۳۹۲، ۲۲.۵ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۳، ۳۰ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۴، ۳۰میلیارد تومان، سال ۱۳۹۵، ۳۳ میلیارد تومان و سال ۱۳۹۶، ۷۸ میلیارد تومان برای بیمه درمان معتادان تخصیص داده شده که مبالغ کمی هم نیستند و می توانند مشکلات بیماران بسیاری را حل کنند اما این بودجه ها اصلا معلوم نیست چرا منحرف می شوند و در کجا هزینه می شوند؛ چرا با وجود این همه بیمار بی بضاعت، این مبالغ برای آنها هزینه نمی شود؟.

وی با بیان اینکه دلایل زیادی وجود دارد که فرد مصرف کننده مواد برای درمان مراجعه نکند، گفت: اگر کسی دندانش درد بگیرد مجبور است برای درمان اقدام کند حالا یا با بیمه یا بدون بیمه اما برای درمان اعتیاد وضعیت این طور نیست. بنابر این چون معتادان برای درمان مراجعه نمی کنندِ، کلینیک‌ها بیمار ندارند و چون بیمار ندارند تمایلی هم برای قراردادبستن با بیمه ندارند آنهم بیمه‌ای که حالا ۶ ماه دیگر پول بدهد یا ندهد. اگر بیمه ۷۸ میلیارد پول نقد داشته باشد پای بیمارانی که وضعیت مالی خوبی ندارند و می خواهند درمان شوند به مراکز ترک اعتیاد باز می‌شود. البته در صورتی که اطلاع رسانی درست انجام شود. دولت و وزارت بهداشت باید در این زمینه اطلاع رسانی کند. اگر از طریق جراید و رسانه ها و صدا و سیما اطلاع رسانی شود که بیمارانی که وضعیت مالی خوبی ندارند می توانند به کلینیک‌های ترک اعتیاد مراجعه کنند و با دفترچه بیمه درمان شوند خیلی از معتادان بی بضاعت برای درمان می آیند. اگر مردم بدانند که با دفترچه بیمه می توانند به این مراکز مراجعه کنند و مثلا با ماهی ۳۰ هزار تومان پول درمان بشوند، خیلی‌ها مراجعه می‌کنند.

بیمارانی که صرفه اقتصادی برای کلینیک‌ها ندارند

او با بیان اینکه تبلیغات در حوزه بیمه درمان اعتیاد انجام نشده و مردم از وجود چنین بیمه‌ای بی اطلاع هستند، گفت: کلینیک های درمان اعتیاد انگیزه‌ای برای تبلیغ کردن ندارند چون پول شان را خیلی دیر می‌دهند و اصلا برایشان بیمار بیمه‌ای با این شرایط نمی‌صرفد اما دولت وظیفه تبلیغ و اطلاع رسانی دارد. آن بخشی از وزارت رفاه که به طور تخصصی در حوزه اعتیاد کار می کند وظیفه دارد که در این زمینه تبلیغ کند. بخش اجتماعی وزارت رفاه وظیفه اش انجام تحقیقات، گزارش دادن از وضعیت و بررسی های میدانی در حوزه اعتیاد است. وزارت رفاه می تواند برای این بخش وظیفه دیگری هم تعریف کند آن وظیفه هم این باشد که با مردم درباره بیمه اعتیاد صحبت کنند و تبلیغ کنند که بیماران به کلینیک ها مراجعه کنند و از خدمات بیمه ای بهره ببرند. وزارت رفاه می تواند اصلا بخشی از پول بیمه اعتیاد را صرف تبلیغ در این حوزه کند. اگر بخواهد می تواند انجام دهد و کار سختی نیست.

به گفته او موازی کاری در سیستم اعتیاد خیلی زیاد است. هیچ کس زیر بار مسئولیت نمی رود. دستگاه ها وظایف را گردن یکدیگر می اندازند. این دستگاه می گوید این کار وظیفه من نیست. آن دستگاه هم می گوید وظیفه من نیست و کار روی زمین می ماند. به همین دلیل است که هنوز بعد از این همه سال «بیمه درمان معتادان» اجرایی نشده است.

او ادامه داد: وزارت رفاه ممکن است بگوید بیمه کردن کار من است ولی تبلیغات کار من نیست. به نظرم باید کسی در ستاد مبارزه با مواد مخدر در این حوزه ورود کند و این نابسامانی ها را درست کند و نگذارد که دستگاه ها کارها را به هم حواله کنند. ضعف مدیریتی ما این است که کسی زیر بار مسئولیت نمی رود و کسی هم او را بازخواست نمی کند؛البته در طی چند ماه گذشته اقدامات خوبی از سوی معاونت کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه بیمه معتادان انجام گرفته است.

او معتقد است یک نفر در ستاد مبارزه با مواد مخدر باید کمربندش را سفت کند. همه افراد و سازمان های مرتبط با بیمه را جمع کند و جلسه بگذارد تا مشخص شود که مشکل کار اجرایی شدن بیمه معتادان کجاست، اما این اتفاق نمی افتد چرا که هماهنگی و مدیریت ضعیف است.

400 هزار تومان؛ هزینه ماهانه ارائه بسته کامل خدمات درمانی به هر معتاد
وجود 8 الگوی اصلی درمان اعتیاد

صفاتیان با بیان اینکه، بیمه زمانی بیشتر مهم تر می شود که بحث درمان‌های غیر دارویی مطرح می شود، گفت: چون هزینه این درمان‌ها خیلی بالا است، باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. درمان غیر دارویی است که فرد را در درمان نگه می‌دارند و مانع لغزش مجدد او می شود. اگر قرار باشد بسته کامل درمانی که شامل هزینه دارو، روان درمانی، مشاوره، مددکاری و … است انجام شود، حداقل ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

او با تاکید بر اینکه بیمه درمان معتادان باید همه مدل‌های درمانی را شامل شود تا بیمار حق انتخاب داشته باشد، گفت: هشت الگوی اصلی برای درمان اعتیاد وجود دارد. وقتی که بیمه درمان معتادان در ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب شد قرار بود که همه مدل های درمان مشمول بیمه شود. قرار بود کمپ ها، مراکز درمان سرپایی، تی سی، مراکز گذری و کاهش آسیب و… مشمول بیمه شود. یعنی هر مرکزی که به هر ترتیبی مجوز دارد و بیمار برای اعتیادش به آن مراجعه می کند باید مشمول بیمه می شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد و فقط مراکز درمان سرپایی اعتیاد مشمول بیمه درمان معتادان شدند.

وی در پایان گفت: با توجه به برنامه‌های ارائه شده توسط معاونت کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، شرایط بیمه معتادان روند امیدوار کننده‌ای دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید