عوامل حواس پرتی و راه های درمان آن

    کد خبر :167775

حواس‌ پرتی مساله ای است که اکثر ما درگیر آن می شویم. مثلا موقع درس خواندن، نماز خواندن، کار کردن یا موارد دیگر حواس مان سر جایش نیست و مدام پرت می شود.

به گزارش افکارنیوز، حواس‌ پرتی مساله ای است که اکثر ما درگیر آن می شویم. مثلا موقع درس خواندن، نماز خواندن، کار کردن یا موارد دیگر حواس مان سر جایش نیست و مدام پرت می شود. در این بخش قصد داریم درباره عوامل حواس پرتی و راههای درمان حواس پرتی اطلاعاتی را تقدیم کنیم. یک روش اینست که در هنگام انجام کار، فکر مورد نظر را در برگه ای بنویسیم تا وقتی کارمان تمام شد به سراغ آن برویم.

عوامل حواس پرتی

در این قسمت درباره عوامل حواس پرتی اطلاعاتی را تقدیم می کنیم. امیدواریم از این بخش بهره کافی را ببرید.
1- انجام کارهای خسته‌ کننده

یکی از عوامل حواس پرتی انجام کارهای خسته کننده است. طبق اطلاعات بدست آمده هنگام انجام کارهای خسته‌کننده حواس انسان بیشتر پرت می شود. کارهای خسته کننده شما را بی حوصله می کند و باعث می شود حواس شما حتی به گرد های روی میز هم پرت شود.

برای درمان حواس پرتی در این زمینه شما باید چند دقیقه یکبار به خودتان استراحت بزنید. مثلا قدمی بزنید، نرمشی کنید یا مثلا یک لیوان چای یا یک میوه بخورید. نباید اجازه دهید کارتان خسته کننده شود، در اینصورت اصلا از زمان تان استفاده نمی کنید و همه اش هدر می رود.
2- افکار آزاردهنده

یکی از عوامل حواس پرتی افکار آزاردهنده است. کار کردن در شرایطی که فکرتان مشغول است یا نگران هستید، سخت است. اگر مدام فکرتان مشغول است، مثلا به اتفاقی که دیروز افتاده یا قرار است بیفتد فکر میکنید، مطمئن باشید نمی‌توانید کارتان را به خوبی انجام دهید.

برای درمان حواس پرتی به این دلیل باید فکرهای مزاحم را در برگه ای بنویسید و وقتی کارتان تمام شد، به سراغ آن افکار بروید.

3- انجام چند کار با هم

انجام چند کار پشت هم یکی از عوامل حواس پرتی است. هر بار که انسان توجه و تمرکزش را تغییر می‌دهد تا کار دیگری انجام دهد، زمانی از دست خواهد رفت. بنابراین نتیجه می‌گیریم انجام سه کار هم‌زمان بیشتر از انجام دادن آن‌ها به ترتیب و پشت سر هم زمان می‌برد.

برای درمان حواس پرتی به این دلیل کارهای تان را یکی یکی اما سریع و با تمرکز انجام دهید تا همه آنها به خوبی پایان یابد.

4- گرسنگی

گرسنگی یکی دیگر از عوامل خستگی است. شخص وقتی گرسنه است، مغز بدون تأمین سوخت مورد نیاز نمی‌تواند درست عمل کند. یادتان باشد صبحانه یکی از مهم‌ترین منابع تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن است که نباید فراموش شود.

برای درمان حواس پرتی همیشه به فکر تامین انرژی تان باشید و از غذاهای مقوی و کم کالری برای انرژی گرفتن استفاده کنید. شما نباید هیچ وقت زیاد گرسنه بمانید، چون گرسنگی حواس شما را پرت می کند.
5- افسردگی

افسردگی فقط غمگین بودن نیست. افسردگی علاوه بر ایجاد حس نا امیدی، غمگین بودن، بی‌ تفاوتی و پوچی تمرکز و توجه شما را هم از بین میبرد. بنابراین اگر شما هم این مشکلات را دارید، بهتر است به روانپزشک مراجعه کرده و مشکل تان را رفع کنید.

برای درمان حواس پرتی باید مشکل افسردگی تان را رفع کنید. حال یا میتوانید خودتان اراده کنید و آن را نابود کنید یا اینکه از یک روانپزشک و روانشناس کمک بگیرید تا آن را درمان کند. با درمان افسردگی تمرکز شما افزایش می یابد.
6- استرس و خستگی

استرس یکی دیگر از عوامل حواس پرتی است. مخصوصا اینکه استرس در جسم هم خودش را نشان دهد. از علایم استرس میتوان به عضلات سفت و دردناک، سردرد یا افزایش ضربان قلب اشاره کرد.

برای درمان حواس پرتی باید یا با اراده خود به همراه داروهای گیاهی و یا به کمک پزشک استرس تان را کم کنید. در غیر اینصورت در کنار حواس پرتی مشکلات خیلی زیادی برای جسم و روح تان اتفاق می افتد.
7- کوچک شدن مغز

کوچک شدن مغز یکی دیگر از هوامل حواس پرتی است که موجب بروز آلزایمر و زوال عقل هم می شود. این مشکل اکثرا در میانسالی و با افزایش سن رخ میدهد. روشهای درمانی زیادی هم برای کاهش سرعت کوچک شدن مغز وجود دارد که پزشک آن را به شما معرفی می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید