ابتکار در روز دانشجو مطرح کرد

نگرانی از ستاره‌دار شدن برخی دانشجویان/پیگیری وزیر علوم برای ستاره‌زدایی

    کد خبر :167546

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه آزادی بیان و پس از بیان از شروط اولیه پویایی و نشاط اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: خوشبختانه در دوران دولت یازدهم و دوازدهم شاهد برگزاری گسترده مراسم روز ۱۶ آذر و فضای بهتر اجتماعی و سیاسی بوده‌ایم؛ گرچه موانع و محدودیت‌هایی در این زمینه دیده می‌شود و ستاره‌دار شدن و محدودیت برای ادامه تحصیل برخی دانشجویان نگرانی‌هایی را به وجود آورده، اما با اطلاع و پیگیری جدی وزیر علوم، تعدادی از این موارد کاهش یافته و روند ستاره‌زدایی ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار ضمن تبریک سالروز جنبش دانشجویی در ۱۶ آذرماه در کانال تلگرامی خود نوشت:

«شانزدهم آذر نقطه عطف مبارزات آزادی خواهانه، ضد استبدادی و ضد استعماری، ضد امپریالیستی و عدالت جویانه جنبش دانشجویی ایران در حساس‌ترین نهضت قبل از انقلاب اسلامی بوده است؛ وقتی در سال ۱۳۳۲ و چند ماهی پس از کودتا علیه دکتر محمد مصدق، خون سه شهید اهورایی به خاطر اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در دانشگاه تهران بر زمین ریخت تا میزان وابستگی و دلدادگی به عمو سام و تسلط و سرکوب مردم ایران در برابر اراده خارجی باشد.

حالا بیش از ۶ دهه از آن ایام می گذرد و روزگار بازی‌های فراوان و مردم ما نقش آفرینی های بسیار داشته‌اند. با همت و فداکاری مردم و راهبری الهام‌بخش امام و رهبری، سایه شوم سلطه بیگانه و دخالت قدرت‌ها از سر ملت رفع شده و مردم به رغم فراز و نشیب‌های رخ داده، با اصالت بخشیدن به صندوق های رای، سرنوشت خود را با جابجایی مسالمت‌آمیز قدرت به دست گرفته‌اند.

در سال‌های اخیر نرخ رشد آموزش عالی و تعداد دانشجویان در ایران به بالاترین رتبه‌ها در دنیا رسیده و ۴/۲ میلیون دانشجوی ایرانی در مقطعی سریع‌ترین شتاب رشد مقالات را داشته‌اند. در این میان ۱/۸ میلیون نفر از دانشجویان را زنان و حدود ۲۷% اعضای هیئت علمی را نیز بانوان تشکیل می‌دهند.

تراز جهانی مرحوم پروفسور مریم میرزاخانی در حالی نسل جوانان جوینده علم و پیشرفت ایران را نمایندگی می‌کند که رشته‌های علوم مهندسی و ریاضی یا STEM به عنوان پیشران اقتصادی مورد توجه قرار گرفته‌اند و دانشجویان ایرانی به ویژه دختران در STEM پیشرو بوده و سرمایه بزرگی برای ایران به شمار می‌آیند؛ سرمایه‌ای که باید در زمینه اشتغال مد نظر قرار گیرد و البته در کنار آن می‌بایست دوره‌های فنی و حرفه‌ای اهمیت لازم را در آموزش عالی به عنوان یک گزینه میان‌بُر برای اشتغال به دست آورند.

از سوی دیگر اما نگرانی‌های موجهی در میان دانشجویان وجود دارد که به عنوان پیش درآمد پویایی، خلاقیت و رشد علمی و فن آوری نباید آنها را نادیده گرفت.

آزادی بیان و پس از بیان از شروط اولیه پویایی و نشاط اجتماعی محسوب می شود. روحیه و انگیزه دانشجویی که با تکیه بر آن بزرگ ترین انقلاب دینی، سیاسی و اقتصادی معاصر رقم خورد و از سوی امام و رهبری به عنوان سرمایه یاد شده است، نباید توسط تفکرات یا عده‌ای خاص تحدید شود یا آسیب ببیند.

خوشبختانه در دوران دولت یازدهم و دوازدهم شاهد برگزاری گسترده مراسم روز ۱۶ آذر و فضای بهتر اجتماعی و سیاسی بوده ایم، گرچه موانع و محدودیت هایی هم قابل احصاء باشد. چنانچه ستاره دار شدن و محدودیت برای ادامه تحصیل برخی دانشجویان نگرانی هایی را به وجود آورده که با اطلاع و پی گیری جدی وزیر علوم، تعدادی از این موارد کاهش یافته و روند ستاره زدایی ادامه دارد.

از طرفی رشد تشکل ها و ارایه مجوز به برخی اتحادیه ها و نشریات دانشجویی، فعالیت های ورزشی، فرهنگی و هنری دانشجویان مورد حمایت قاطع دولت بوده و حاکی از بهبود شرایط عمومی است، در عین حال اما ضرورت توجه به مهارت های زندگی در دانشگاهها، توان افزایی دانشجویان در زمینه های حقوقی، ‌ ارتباطی، فضای مجازی، حل و فصل اختلاف و کاهش خشونت، مقابله با آسیب ها، خودمراقبتی، خودشکوفایی و حفاظت از محیط زیست بسیار جدی است. دختر و پسر هر دو برای آینده و زندگی سالم خود نیازمند این رویکرد بوده و هستند.

با وجود همه کاستی ها از پویایی و شور جنبش دانشجویی کاسته نشده است. حضور موثر و تعیین کننده دانشجویان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بر کسی پوشیده نیست. دانشگاه زمینه طرح مباحث نظری، نقد و آینده نگری را فراهم کرده و با تضارب آراء و دیدگاهها، افتراق با جریان رقیب و ائتلاف جریان اعتدال و اصلاحات را میسر کرد.

مقابله فعال با افراط گرایی و خشونت داعشی، در بعد نظری و عملی در جریان دانشجویی مشهود بوده و از سوی دیگر دانشجویان در فعالیت داوطلبانه اجتماعی مانند امداد رسانی به مناطق زلزله زده و خدمات خیریه ای به صورتی بسیار امیدوارانه حاضر هستند.

امروز دانشجویان از موضع عزتمند ایران در برجام و اهمیت تلاش برای تحقق آن و موفقیت های منطقه ای کشور غافل نیستند. مطالبه گری برای اصلاح امور و عدالت جویی و استقلال طلبی حق جریان دانشجویی است و دولت و دستگاههای حاکمیت باید سعه صدر و تسامح برای شنیدن صدا و نقد مشفقانه دانشجو را داشته باشد.

دانشجویان همواره مراقب نفوذ و دخالت و هدایت جریان های سیاسی بوده و سعی کرده اند استقلال و عزت خود را در مواضع حق مدارانه و انتقاد سازنده و نه تخریب و ملامت تقویت کنند.

دولت بیشترین اهتمام خود را برای اشتغال دختران و پسران تحصیل کرده صرف می کند تا آینده روشنی برای ایرانیان رقم خورد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید