جدیدترین اخبار
۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵ اقتصادی کد خبر :167523
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازتاب:

ما حدود ۵۰ سال است که خودرو می سازیم اما این خودروها بی کیفیت هستند/ ما خودروساز نیستیم و بی خود و بی جهت هزینه هایی به مصرف کنندگان تحمیل می کنیم

در روزهایی که سایت ثبت‌ سفارش خودرو همچنان بسته و بازار نیز با کاهش تقاضا روبه‌رو است، قیمت خودروهای وارداتی برعکس سرمای این روزهای پاییز به شدت داغ شده به طوریکه طی چند ماه گذشته و در چندین نوبت شاهد افزایش قیمت بی رویه آنها هستیم.
استارت افزایش قیمت خودروهای وارداتی از اوایل تابستان امسال و با بسته شدن سایت ثبت‌سفارش آغاز شد که این استارت با رسیدن به روزهای پاییزی سرعت زیادی گرفته و روند گرانی شدیدتر شد به طوریکه قیمت برخی از خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته فعالان این عرصه، افزایش قیمت‌ها در شرایط رکود و همچنین کاهش عرضه برخی از خودروهای وارداتی باعث شده علاوه بر اینکه تعدادی از خودروهای خارجی در بازار نایاب شوند بلکه برخی نیز در تعداد محدود یافت شده که طبعا از قیمتی بسیار بالایی نیز برخوردارند.

بازار مکاره خودرو های وارداتی باعث شده تعدادی از وارد کنندگان با استفاده از رانت اطلاعاتی و نفوذ خود سود های کلانی به جیب بزنند و بازار خودرو های خارجی را دچار آشفتگی بیش از پیش نمایند .

در همین راستا هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی، به خبرنگار بازتاب گفت: در حال حاضر ثبت سفارش خودروهای وارداتی بسته شده و خودروهایی را هم که ثبت سفارش کرده اند اجازه واردات آن به داخل کشور داده نشده و وقتی چنین محدودیت هایی برای واردات قرار می دهند، طبیعتا قیمت خودروهای وارداتی بالا می رود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه خودروهای داخلی از کیفیت لازم و مطلوبی برخوردار نیست، لذا خودروهای با کیفیت کمیاب و به تبع آن نیز قیمتشان بالاتر می رود.

قوامی با بیان اینکه گران شدن خودروهای وارداتی می تواند بر افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل نیز تاثیر بگذارد، یادآور شد: وقتی خودروهای وارداتی گران می شود، خودروهای داخلی ها هم به دلیل پایین آمدن تعداد خودروهای وارداتی قیمت را بالاتر می برند چون در این صورت معمولا قیمت کالا یا خودرو جانشین بالا می رود چون وقتی به خودرو وارداتی اجازه ورود ندهند و باز هم این خودروسازان داخلی هستند که از این موقعیت سود می برند.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما به هیچ وجه خودروساز خوبی نیستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما حدود ۵۰ سال است که خودرو می سازیم اما این خودروها بی کیفیت هستند، لذا ما خودروساز نیستیم و بی خود و بی جهت هم هزینه هایی به مصرف کنندگان داخل کشور تحمیل می کنیم، حال آنکه اگر اجازه دهیم خودروهای با کیفیت وارد شود مصرف سوخت هم پایین می آید و در مقدار مصرف بنزین هم صرفه جویی می شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه در ادامه افزود: بدین ترتیب می توانیم مبلغی که از کاهش مصرف بنزین در نتیجه استفاده از خودروهای کم مصرف وارداتی کسب می کنیم را صرف گسترش شبکه ریل سازی کشور کنیم تا مردم بجای استفاده از خودروهای شخصی به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی روی آورند که البته این به کاهش آلودگی محیط زیست هم می تواند کمک فراوانی کند.

وی با بیان اینکه در این صورت صنعت خودروسازی ما تعطیل هم نمی شود بلکه محدود به قطعه سازی و کارهای خدمات پس از فروش گردد، گفت: در این صورت ما به سمت کارهای اصلی خود می رویم و منابع کشور آزاد می شود و کالاهای با دوام و با کیفیت می شوند چون عمر متوسط ماشین های با کیفیت وارداتی ۳۰ سال است و هنوز هم ما نمونه های با کیفیت این ماشین ها را در خیابان ها می بینیم.

قوامی همچنین تصریح کرد: ما خودرو ساز نیستیم و اگر چنین بودیم الان بازارهای دنیا را قبضه می کردیم چون نگاهمان غلط است. کره جنوبی صنعت خودروسازی را بعد از ما شروع کرد، اما الان دنیا را گرفته است و ما تنها به چند کشور محدود صادر می کنیم و نتوانستیم وارد بازار دنیا شویم و خودرو تولید داخلی ما قابل رقابت با خودروهای دیگر کشورهای دنیا نیست.

وبگردی

عادل

خوب که خودتون هم میگید. ولی چه فایده تا جیبتان را سریعا پر کنند دیگه همین حرفش را هم نمیزنید.




2



0

روی خط خبر

  • آیین‌نامه‌ای که معلمان فاقد صلاحیت را به کشور بازمی‌گرداند
  • پوشش ۷۰۰ هزار خانواده جدید در کمیته امداد طی امسال/افزایش ۱۳ درصدی مستمری مددجویان
  • بررسی جزئیات لایحه اصلاح و دائمی کردن قانون خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی
  • اعتراف تکان دهنده بازیگر زن مشهور
  • پخش جام جهانی فوتبال در سینماها تصویب شد
  • اظهارات صریح معاون بهزیستی درباره «زنان ویژه»
  • آغاز فعالیت خط ۵ متروی تهران در روزهای جمعه
  • راه‌اندازی سامانه ثبت نظارت الکترونیکی بر صندوق‌های صدقه
  • دو سناریو برای استراتژی پومپئو
  • واردات شبانه پورشه و مازراتی صحت ندارد
  • بله، مردم از تریبون نماز جمعه تحریک شدند، اما توسط آقای نماینده/ چرا مردم کازرون مخالف تجزیه شهرشان هستند؟
  • ایمن آبادی: توئیتر کاملا بی آزار است / کاش ديگر نمايندگان مجلس را هم در جریان نامه رفع فیلتر توئیتر قرار می‌دادند تا ما هم آن را امضا می کردیم
  • محمدرضا گلزار مجری کدام شبکه صدا و سیما می شود؟
  • تخلیه مسافران در ایستگاه ملت برای ایمنی مسافران
  • ایران روزانه ۲.۷ میلیون بشکه نفت صادر کرد
  • نرخ جدید عوارض آزادراهی در سال ۹۷+جدول
  • بحران قارچ‌های سمی و ۴ سئوال کلیدی که مغفول مانده است!
  • ۱۰هزار واحد مسکن برای مددجویان روستایی ساخته می‌شود
  • زمینه بررسی پرونده تخلفات در محاکم قضایی فراهم شد
  • شناسایی پنج گونه سمندر در چین
  • اطلاعیه مهم سخنگوی دولت درباره دوتابعیتی‌ها
  • رئیس سابق سیا:ترامپ تقابل با متحدان اروپایی رابرگزیده است
  • اتاق بازرگانی به جوانان میدان نمی‌دهد
  • ضرورت حفظ ذخایر ژنتیک با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین
  • رشد ۸درصدی مصرف سوخت در ادیبهشت
  • آخرین وضعیت اکران فیلم پربازیگر “ناخواسته”
  • جهانگیری: وزیر خارجه ترامپ ٤٠ سال از زمان عقب است
  • بهاره رهنما سفیر شد
  • ترامپ به پروتکل‌های امنیتی درباره تلفن همراه بی توجه است
  • طرح تفحص از مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام در مجلس کلید خورد