جدیدترین اخبار
۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵ اقتصادی کد خبر :167523
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازتاب:

ما حدود ۵۰ سال است که خودرو می سازیم اما این خودروها بی کیفیت هستند/ ما خودروساز نیستیم و بی خود و بی جهت هزینه هایی به مصرف کنندگان تحمیل می کنیم

در روزهایی که سایت ثبت‌ سفارش خودرو همچنان بسته و بازار نیز با کاهش تقاضا روبه‌رو است، قیمت خودروهای وارداتی برعکس سرمای این روزهای پاییز به شدت داغ شده به طوریکه طی چند ماه گذشته و در چندین نوبت شاهد افزایش قیمت بی رویه آنها هستیم.
استارت افزایش قیمت خودروهای وارداتی از اوایل تابستان امسال و با بسته شدن سایت ثبت‌سفارش آغاز شد که این استارت با رسیدن به روزهای پاییزی سرعت زیادی گرفته و روند گرانی شدیدتر شد به طوریکه قیمت برخی از خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته فعالان این عرصه، افزایش قیمت‌ها در شرایط رکود و همچنین کاهش عرضه برخی از خودروهای وارداتی باعث شده علاوه بر اینکه تعدادی از خودروهای خارجی در بازار نایاب شوند بلکه برخی نیز در تعداد محدود یافت شده که طبعا از قیمتی بسیار بالایی نیز برخوردارند.

بازار مکاره خودرو های وارداتی باعث شده تعدادی از وارد کنندگان با استفاده از رانت اطلاعاتی و نفوذ خود سود های کلانی به جیب بزنند و بازار خودرو های خارجی را دچار آشفتگی بیش از پیش نمایند .

در همین راستا هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی، به خبرنگار بازتاب گفت: در حال حاضر ثبت سفارش خودروهای وارداتی بسته شده و خودروهایی را هم که ثبت سفارش کرده اند اجازه واردات آن به داخل کشور داده نشده و وقتی چنین محدودیت هایی برای واردات قرار می دهند، طبیعتا قیمت خودروهای وارداتی بالا می رود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه خودروهای داخلی از کیفیت لازم و مطلوبی برخوردار نیست، لذا خودروهای با کیفیت کمیاب و به تبع آن نیز قیمتشان بالاتر می رود.

قوامی با بیان اینکه گران شدن خودروهای وارداتی می تواند بر افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل نیز تاثیر بگذارد، یادآور شد: وقتی خودروهای وارداتی گران می شود، خودروهای داخلی ها هم به دلیل پایین آمدن تعداد خودروهای وارداتی قیمت را بالاتر می برند چون در این صورت معمولا قیمت کالا یا خودرو جانشین بالا می رود چون وقتی به خودرو وارداتی اجازه ورود ندهند و باز هم این خودروسازان داخلی هستند که از این موقعیت سود می برند.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما به هیچ وجه خودروساز خوبی نیستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما حدود ۵۰ سال است که خودرو می سازیم اما این خودروها بی کیفیت هستند، لذا ما خودروساز نیستیم و بی خود و بی جهت هم هزینه هایی به مصرف کنندگان داخل کشور تحمیل می کنیم، حال آنکه اگر اجازه دهیم خودروهای با کیفیت وارد شود مصرف سوخت هم پایین می آید و در مقدار مصرف بنزین هم صرفه جویی می شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه در ادامه افزود: بدین ترتیب می توانیم مبلغی که از کاهش مصرف بنزین در نتیجه استفاده از خودروهای کم مصرف وارداتی کسب می کنیم را صرف گسترش شبکه ریل سازی کشور کنیم تا مردم بجای استفاده از خودروهای شخصی به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی روی آورند که البته این به کاهش آلودگی محیط زیست هم می تواند کمک فراوانی کند.

وی با بیان اینکه در این صورت صنعت خودروسازی ما تعطیل هم نمی شود بلکه محدود به قطعه سازی و کارهای خدمات پس از فروش گردد، گفت: در این صورت ما به سمت کارهای اصلی خود می رویم و منابع کشور آزاد می شود و کالاهای با دوام و با کیفیت می شوند چون عمر متوسط ماشین های با کیفیت وارداتی ۳۰ سال است و هنوز هم ما نمونه های با کیفیت این ماشین ها را در خیابان ها می بینیم.

قوامی همچنین تصریح کرد: ما خودرو ساز نیستیم و اگر چنین بودیم الان بازارهای دنیا را قبضه می کردیم چون نگاهمان غلط است. کره جنوبی صنعت خودروسازی را بعد از ما شروع کرد، اما الان دنیا را گرفته است و ما تنها به چند کشور محدود صادر می کنیم و نتوانستیم وارد بازار دنیا شویم و خودرو تولید داخلی ما قابل رقابت با خودروهای دیگر کشورهای دنیا نیست.

وبگردی

عادل

خوب که خودتون هم میگید. ولی چه فایده تا جیبتان را سریعا پر کنند دیگه همین حرفش را هم نمیزنید.




2



0

روی خط خبر

  • قانون نظام جامع رفاه، آرمان بلند عدالت اجتماعی
  • ایران منطقه را از نفوذ اسرائیلی‌ها حفظ کرد
  • مطهری: احتمالا سه‌شنبه طرح سوال از رئیس جمهور کلید بخورد
  • بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی در بازار سرمایه
  • حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به منطقه «ضاحیه الاسد»
  • اسامی نامزدهای جنبش امل در انتخابات ۲۰۱۸ پارلمانی لبنان اعلام شد
  • محسن رضایی به نتانیاهو: تل‌آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد
  • کنایه های رئیس قوه قضاییه به احمدی نژادی ها؛ برخی در اعتراض به یک حکم، نظام و رهبری را زیر سوال می‌برند
  • گفت‌وگوی ایسنا با مسافر جامانده از پرواز یاسوج
  • سیف: بازار به تعادل رسید
  • لیلا حاتمی و علی مصفا در برلین
  • پورابراهیمی: خطرات بسته پیشنهادی دولت برای کنترل قیمت ارز
  • چطور یک نفر با ۱۵ روز تبلیغ در فضای مجازی تبدیل به خواننده می‌شود؟
  • مدل‌های پیشنهادی سردار نقدی برای «سربازی»
  • آزمایش موفق موشک “آرو ۳” در سرزمین‌های اشغالی
  • سیدمهدی طباطبایی: مسئولین کشور به گونه ای عمل نکنند که روزی مردم بگویند جمهوری اسلامی نباشد
  • روند افت قیمت نفت متوقف شده است
  • مسافران نوروزی بلیط سفر را از منابع معتبر خریداری نمایند
  • آیا این کودک قربانی خطای پزشکی شده است؟
  • جانسون برای تحریم روسیه تحت فشار قرار دارد
  • افزایش ۹ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه
  • فرودگاه های اقلیم کردستان عراق به زودی بازگشایی می شوند
  • طرفداران موسیقی پاپ بخوانند/ “اشوان” کنسرت برگزار می کند
  • داعش ۷۵ درصد اردوگاه الیرموک در جنوب دمشق را تصرف کرد
  • اردوغان: اوباما بارها ما را فریب داد
  • آخوندی: شخصا در کابین هواپیما همه شرایط را بر فراز کوه دنا دیدم
  • صعود طلای جهانی به مرز ۱۳۵۰ دلار
  • تماس مشکوک با فرودگاه کرمان: در پرواز «کرمان – تهران» مواد منفجره وجود دارد
  • جهانگیری: شرایط اقتصادی اکنون به آن بدی که مردم فکر می کنند، نیست
  • آمریکا دنبال گرفتن تعهد برجامی از E۳ است