حضور بخش خصوصی و هدایت نقدینگی به سمت تولید، از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است

    کد خبر :167489

عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری، تامین منابع مالی لازم برای حضور بخش خصوصی و همچنین هدایت صحیح نقدینگی به سمت تولید را از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش ایسنا، کمال‌الدین پیرموذن در نشست با مسئولان صندوق‌های بازنشستگی در اردبیل اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی به همان اندازه که نهاد اجتماعی به شمار می‌روند، اهمیت اقتصادی دارند.

وی با اشاره به تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر راهبرد دولت در صندوق‌های بازنشستگی، خروج از بنگاه‌داری و حرکت به سمت بازار سرمایه است، خاطرنشان کرد: کاهش تصدی‌گری صندوق‌ها یک اولویت است.

نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌های رانتی برای تثبیت حکومت خود نوعی حامی‌پروری را ایجاد می‌کنند و با راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی و با توزیع رانت‌های مرتبط فعالیت‌های بنگاه‌داری بین اشخاص با نفوذ و گروه‌های خاص، روحیه رانتی را بر کشور حاکم می‌کنند.

پیرموذن افزود: رانتی بودن اقتصاد و فربه بودن دولت سبب فقدان و یا ضعف بخش خصوصی شده و توان رقابت در برابر بخش دولتی و خصولتی را سلب کرده است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با فساد و رقابتی کردن اقتصاد کشور با خصوصی‌سازی واقعی و کاهش تصدی‌گری صندوق‌های بازنشستگی ارتباط مستقیم دارد، بیان داشت: اقتصاد ایران سال‌هاست بر خلاف تحولات عصر اقتصاد تولیدی – صنعتی شنا می‌کند و تغییر سیاست‌های اقتصادی دولتی به سیاست‌های پیشروانه و تولید محور با مشارکت موثر بخش خصوصی، شاه کلید رشد و پیشرفت ایران است.

عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: سوء مدیریت‌ها به جد بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و صندوق‌های ما را خفه و زمین‌گیر کرده است و با واگذاری آنها به بخش خصوصی و نوسازی واحدها بی‌تردید جان دوباره می‌گیرند. لازمه ایجاد تحول در صندوق‌ها، انتخاب فعالیت با بنگاه‌هایی است که بتوانند به عنوان بخش‌های پیشران منجر به تحرک در سایر بخش‌های اقتصاد شوند و با تکان خوردن آنها بیشترین حجم از فعالیت اقتصادی راه افتد.

وی یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را تامین منابع مالی لازم برای حضور بخش خصوصی و همچنین هدایت صحیح نقدینگی به سمت تولید در اقتصاد دانست و گفت: از این رو طراحی ابزارهای نوین مالی با استفاده از بازار سرمایه به منظور افزایش سرمایه و تامین مالی هر چه سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر در راستای رونق بازار سرمایه و مشارکت موثر مردم در بنگاه‌های اقتصادی صندوق‌ها، ضروری به نظر می‌رسد.

عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری بیان کرد: روشن است توجه واقعی به پتانسیل و ظرفیت بازار بورس و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی در آن، نقش کلیدی در رفع بلای جان بنگاه‌های اقتصادی صندوق‌ها ایفا می‌کند. بدون شک بازار سرمایه بالاترین پتانسیل را برای خصوصی‌سازی واحدهای اقتصادی صندوق‌ها با شفافیت اطلاعات و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری داراست.

وی شفافیت و پاسخگویی را از اجزای کلیدی حکمرانی خوب اعلام کرد و گفت: رانت‌خواری و عدم شفافیت، باعث نهادینه شدن فساد مالی، حذف وجدان کار، تبعیض ناروا و به بن بست رسیدن صندوق‌ها منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری واقعی از توان بخش خصوصی در بازار سرمایه و با شفافیت و نیز بهره‌گیری از علم و توان و برنامه‌محوری در تصمیمات با افزایش مشارکت مشترکین اجتماعی آنها مقاوم‌سازی عملی اقتصاد صندوق‌ها را بنیان نهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید