مقام های ارشد کاخ سفید: تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس به روند صلح لطمه زده است

    کد خبر :167358

دو مقام ارشد کاخ سفید امروز پنجشنبه به شبکه سی.ان.ان گفتند که اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی فرایند صلح را موقتا از مسیر خود خارج کرده است.

به گزارش  بازتاب به نقل از سی.ان.ان، یک مقام ارشد کاخ سفید اذعان کرد که پس از اعلام تصمیم ترامپ، تیم وی با مقام های فلسطینی که از این اقدام عصبانی شده اند، گفت وگویی نداشته است.
وی اظهار داشت: ما آماده خروج موقت [مذاکرات] از مسیر هستیم. قطعا موقتی خواهد بود.
یک مقام دیگر کاخ سفید نیز گفت: می دانیم که این امر در کوتاه مدت دردناک است اما در بلندمدت موثر خواهد بود.
تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس بعد از آن اعلام شد که تیمی از کاخ سفید به ریاست جرد کوشنر داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا در ماه های گذشته دیدارهایی با مقام های اسرائیلی و تشکیلات خودگردان فلسطین داشت تا دیدگاه ها بررسی کرده و روابطی با دو طرف برقرار کند.
مقام های آمریکایی می گویند که درحال تدوین یک توافق صلح موقتی هستند اما فعلا برای آوردن دو طرف به پای میز مذاکره تلاشی نکرده اند. اما تصمیم ترامپ باعث عصبانیت مقام های تشکیلات خودگردان فلسطین شده است.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و صائب عریقات مذاکره کننده ارشد این تشکیلات از تصمیم ترامپ انتقاد کرده و گفته اند که اقدام رئیس جمهوری آمریکا موجب شده است تا واشنگتن دیگر صلاحیت میانجیگری در روند صلح را نداشته باشد.
این درحالی است که مقام های کاخ سفید ابراز امیدواری کرده اند که دولت ترامپ به قدر کافی اعتماد فلسطینی ها را جلب کرده باشد و اختلاف فعلی را پشت سر بگذارد اما این مقام ها نتوانستند بگویند که این روابط چه زمانی ترمیم می شود.
ترامپ به رغم اعتراض های شدید جهانی چهارشنبه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.
وی در سخنانی در کاخ سفید گفت که از وزارت خارجه می خواهد که زمینه انتقال سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس فراهم کند.
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را تصویب کرد.
ترامپ اگرچه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، اما انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس اشغالی را تا 6 ماه دیگر تعلیق کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید