تخلیه و بارگیری 562 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر تجاری کشور در دولت یازدهم

از آغاز بکار دولت یازدهم (شهریورماه 1392) تا پایان سال گذشته در مجموع بیش از 562 میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شده است.

 از وزارت راه و شهرسازی، در سال 1392 در مجموع 139 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این رقم در سال 1393 به 146 میلیون تن و در پایان سال 1395 به بیش از 145 میلیون تن افزایش یافت.
حمل و نقل دریایی و بندری ایران، بخشی از اقتصاد کشور است که در نخستین مراحل اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نوک پیکان تحریم‌ها قرار گرفت، اما با این وجود با تکیه بر توان داخلی و با سرلوحه قراردادن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توانست سر پا بایستد و خود را از تاثیرات مخرب تحریم‌ها در حد امکان به دور نگاه دارد.
با تداوم تحریم‌ها و آغاز فعالیت دولت یازدهم در سال 1392 بخش حمل و نقل دریایی به پشتوانه نیروی انسای کارآمد و با طراحی برنامه‌های مناسب و استفاده بهینه از منابع در اختیار، توانسته است با ایجاد تحرک در فعالیت‌های ناوگان حمل‌و نقل و بنادر بازرگانی و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیشرفته حمل و نقل همگام با تحولات بین‌المللی، موجبات افزایش سرعت، ایمنی و تسهیل ورود و خروج کالا را در کشور از طریق بنادر تجاری فراهم آورد.
با توجه به لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، روند توسعه بنادر و تخلیه و بارگیری کالا در بنادر تجاری کشور نسبت به سال‌های گذشته اندکی شتاب گرفت و بهبود یافت که انتظار می‌رود با بهره‌برداری از فاز دوم و سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی، فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و اجرا و بهره برداری از طرح‌های توسعه دیگر بنادر در سال‌های آتی سرعت بهبود عملکرد بنادر با افزایش بیشتری مواجه شود و سهم حمل و نقل دریایی در تجارت کشورمان از90 درصد فراتر رود.
در 44 ماه فعالیت دولت یازدهم، وضعیت و آمار عملکرد بنادر کشور بهبود یافت، به صورتی که نشانه‌های آنرا می‌توان در ارائه خدمات و عملیات در بنادر، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بنادر، ایمنی و امنیت و محیط زیست بنادر، بهره وری و کیفیت بنادر و شاخص‌های دیگر مشاهده کرد.
بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی، از آغاز سال 1392 تا پایان سال 95 در مجموع 562 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده و فعالیت کانتینری بنادر در 44 ماه فعالیت دولت در مجموع 9.36 میلیون TEU کانتینر بوده است.
ترانزیت کالاهای غیرنفتی از بنادر در برهه زمانی نامبرده به 17.7 میلیون تن بالغ شده که با توجه به اینکه از یک میلیون و 300 هزار تن در سال 1392 به چهار میلیون و 600 هزار تن در سال 1395 رسیده و جهش 253.8 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
شاخص دیگری که در این آمار مورد بررسی قرار گرفته صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر است که در 44 ماهه دولت یازدهم به 172 میلیون تن بالغ شده است.
این در حالی است که صادرات این کالاها از 37 میلیون تن در سال 1392 به 49 میلیون تن در سال 1395 رسیده و موجب افزایش 32.4 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر تجاری کشور شده است.
شاخص واردات کالاهای غیرنفتی در بنادر تنها شاخصی است که در این بازه زمانی با کاهش روبرو شده است، زیرا بر اساس سیاست‌های دولت مبنی بر کاهش واردات، این شاخص نه تنها در آمار گمرک بلکه در آمار سازمان بنادر و دریانوردی نیز کاهش یافت. بر این اساس واردات کالاهای غیرنفتی با کاهش 26.7 درصدی از 35 میلیون تن در سال 1392 به 33 میلیون تن در سال 1395 رسید و جمع واردات 44 ماهه این کالاها در بنادر به 143 میلیون تن کالا بالغ شد.
در این مدت 36 هزار و 646 فروند شناور به بنادر ایران تردد کردند که نسبت به ابتدای دولت 5.5 درصد افزایش یافته و در 44 ماه گذشته حدود 66.8 میلیون نفر از طریق بنادر کشور جابجا شدند که 53.6 درصد افزایش نشان می دهد.
مجموع عملیات بندری کشور در 11 بندر تجاری در شمال و جنوب انجام می شود و سهم بندر شهید رجایی در استان هرمزگان در صادرات و واردات کشور حدود 60 درصد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید