آب پاکی مجلس روی دست پوپولیست‌ها

    کد خبر :16660
با آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها ه رکدام وعده‌هایی را مطرح کردند که برخی از آنها واکنش‌های کارشناسان حوزه مربوطه به همراه داشته است. افزایش سه برابری یارانه ها و پرداخت کارانه از این موارد بود. اما گویا کاندیداها فراموش کرده‌اند که هرگونه هزینه دولت باید در بهارستان به تصویب نمایندگان برسد.
به گزارش بازتاب به نقل از فرارو؛ در زمان نام نویسی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر کدام که پا به داخل وزارت کشور می‌گذاشتند، در برابر دوربین خبرنگاران وعده‌هایی را مطرح می کردند و قول می دادند که در صورت تائید صلاحیت و موفقیت در انتخابات آنها را عملی کنند.
در این میان دوکاندیدای جریان اصولگرایی که موفق شدند تائید شورای نگهبان را هم بدست بیاورند، از همان ابتدا مدعی شدند که می توانند یارانه را دو برابر کنند البته این وعده یکی از آنها بود و دیگری قول سه برابر کردن یارانه ها را در زمان نام نویسی به مردم داده بود. اما بعد از تائید صلاحیت و ورود کاندیداها به فضای تبلیغاتی این وعده ها روز به روز پررنگ‌تر و بیشتر تکرار شد.
همین مسئله موجب شد که کارشناسان اقتصادی این افراد را متهم به پوپولیستی و عوام فریبی کنند کارشناسان بر این باور هستند که این کار نیازمند منابع مالی است که از چند طریق می توان آن را تامین کرد که یا خوش آیند نیستند و یا امکان پذیر نیستند. زیرا یا دولت باید با افزایش نرخ حامل‌های انرژی کسب درآمد کند که به هیچ وجه خوشایند نیست و یا اینکه درآمدهای نفتی و مالیاتی را خرج یارانه کند که امکان پذیر نیست. بنابراین بارها و بارها از این کاندیداها سوال پرسیده شد که چگونه می خواهند منابع مالی این هزینه را تامین کنند اما پاسخی به پرسش‌ها داده نشد.
با این حال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز آب پاکی را روی دست این نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ریخت و گفت: سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت افزایش آن امکان پذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد. با وجود اینکه پس از برجام فضای اقتصادی کشور بهتر شده و درآمد کشور افزایش یافته ولی این علاج کار نیست و علاج کار افزایش کارآفرینی و تولید در کشور است.
لاریجانی تاکید کرد: حقیقت این است که تا زمانی که اقتصاد کشور شکوفا نشود و ثروت ایجاد نشود امکان افزایش وام های ازدواج، یارانه، وام مسکن و سایر خدمات وجود ندارد چرا که دولت پولی برای پرداخت ندارد.
اما نکته دیگری که گویا کاندیداهای انتخابات فراموش کرده اند این است که تمامی این وعده‌ها نیازمند تصویب مجلس است و اگر نمایندگان با آنها موافقت نکنند امکان اجرایی شدنشان وجود ندارد.
کاندیداها قبل از وعده دادن برنامه ششم را مطالعه کنند
فریده اولاد قباد نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فرارو بابیان اینکه نامزدهای انتخابات باید متناسب با واقعیت و امکانات وعده دهند گفت: کاندیداها باید به جای وعده های پوپولیستی و عوام فریبانه که باعث می شود به شعور ملت ایران توهین شود، به ارائه برنامه بپردازند. اینکه عده‌ای به عنوان کاندیدا مدعی می شوند که می توانند 250 هزار تومان کارانه پرداخت کنند و یا یارانه را سه برابر کنند، به هیچ وجه صحت ندارد و صرفا برای فریب افکار عمومی مطرح می شود.
او ادامه داد: قاعدتا هر طرحی مانند افزایش یارانه، پرداخت کارانه باید منابع مالی مشخصی داشته باشد. یعنی این افراد بعد از اینکه در انتخابات پیروز شدند باید لایحه ای را تحویل مجلس دهند و در آن توضیح دهند که از کدام منابع قرار است این هزینه‌ها پرداخت شود. اما واضح است که آنها نه برنامه مشخصی در این باره دارند و نه منابعی. در غیر اینصورت در مناظره‌ها یا برنامه های تبلیغی خود آنها را مطرح می کردند.
وی تاکید کرد: هدف دولت‌ها باید فقرزدایی باشد نه فقیر پروری. نمایندگان مجلس و کابینه دولت‌ تلاش دارند که میزان فقر در کشور را کاهش دهند و این مسئله با پرداخت کارانه یا افزایش یارانه امکان پذیر نیست آنچه که موجب کاهش فقر در کشور می‌شود، ایجاد اشتغال است. بنابراین یک کاندیدا اگر قصد فریب مردم را نداشته باشد، اعلام می کند که چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال دارد.
نماینده مردم تهران گفت: من به کاندیداهایی که وعده‌های اینچنینی مطرح کرد‌اند پیشنهاد می کنم برنامه ششم توسعه را مطالعه کنند تا متوجه شوند که وعده‌های آنها تا چه حد با این برنامه فاصله دارند.
اولاد قباد عنوان کرد: بطورکلی طرح های مختلفی وارد مجلس می‌شوند اما به همراه آنها اطلاعات مشخص و مفصلی از منابع تامین مالی هم ارائه می‌شود و اگر این طرح‌ها فاقد منابع مالی باشند یا منابع مناسبی نداشته باشند تصویب نمی‌شوند. تا این جای کار هم کاندیداها صحبتی نکرده اند که ما متوجه شویم منابع مالی مناسبی برای وعده‌های خود در نظر دارند.
با وعده‌های پوپولیستی و بعید به دنبال کسب رای هستند
همچنین قاسم میرزایی نکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس نیز در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: به اندازه کافی همه ملت ایران می دانند که هرگونه پرداختی از سوی دولت باید در بودجه تعریف شود و منبع بودجه برنامه 5ساله است. اینکه می گویند ما یارانه را سه برابر می کنیم یا کارانه پرداخت می کنیم به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. حتی اگر بر فرض محال بتوان این را محقق کرد باید توجه داشت که همین پرداخت یارانه 45هزار تومانی چندین سال طول کشید تا بررسی ها انجام شود و آخر هم با این وضعیت نامناسب اجرا شد.
وی افزود: افرادی که وعده وعید می دهند صرفا یک عده پوپولیست هستند که قصد دارند با شعارهای این چنینی برای خود رای دست و پا کنند. هیچ فردی مخالف حمایت از قشر ضعیف جامعه نیست همه در این مورد اتفاق نظر دارند که باید به این اقشار کمک کرد و تقویت شوند اما پرداخت چنین مبالغی کمک محسوب نمی‌شود و تاثیرات فاجعه باری بر اقتصاد ایران دارد و هیچگاه مجلس دهم با آن موافقت نخواهد کرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: به عنوان مثال شما یک شهرستان 250هزار نفری را در نظر بگیرید. به این شهرستان ماهانه حدود 12میلیارد یارانه پرداخت می‌شود در حالی که بودجه عمرانی آنجا تنها 5میلیارد تومان است. چگونه می خواهند این افزایش یارانه و پرداخت کارانه را انجام دهند؟ شاید بهترین کار این باشد که مبلغ یارانه را در اختیار مردم بگذارند تا هزینه ساخت زیربناها شود. اما سه برابر کردن این یارانه بعید است و هیچ کجای دنیا انجام نشده و مورد تائید نیست.
میرزایی نکو در پایان تاکید کرد: این افراد اگر به دنبال کمک به اقشار ضعیف هستند باید ایجاد شغل کنند. مثلا هر گردشگری باعث می شود 260 نفر موقعیت شغلی پیدا کنند و این بسیار در کاهش نرخ بیکاری کمک خواهد کرد. وگرنه اینکه بخواهند 43هزار میلیاردی که بابت یارانه هزینه می کنند افزایش دهند بسیار مصیبت بار خواهد بود.
مجلس طرح‌های پوپولیستی را تصویب نمی کند
شهاب‌الدین بی مقدار دیگر نماینده مجلس در گفت‌گو با فرارو با اشاره به برنامه ششم گفت: مجلس دهم برنامه ششم را تصویب کرده است که با توجه به آن به هیچ عنوان امکان افزایش یارانه‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه در این برنامه بر هدفمندتر شدن یارانه‌ها تاکید شده است.
وی تصریح کرد: در این برنامه آمده است که در راستای ارتقا عدالت اجتماعی، افزایش بهره وری در مصرف آب و انرژی و هدفمند کردن یارانه ها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد به دولت اجازه داده می شود که قیمت آب و حامل های انرژی و سایر کالاهای و خدمات یارانه ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به تدریج تا پایان سال ۱۳۹۹ با رعایت مفاد مواد ۱، ۲ و ۳ قانون هدفمندی کردن یارانه ها اصلاح و از منابع حاصل به صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیر نفتی، بهره وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی و حمایت های اجتماعی از خانوارهای نیازمند و تامین هزینه های جاری و سرمایه گذاری شرکت های ذیربط در چارچوب بودجه های سالانه اقدام لازم را به عمل آورد.
نماینده مردم تبریز تصریح کرد: بنابراین وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری نه تنها پوپولیستی و عوام فریبانه است بلکه با برنامه ششم توسعه در تضاد هستند و قطعا در صورت موفقیت این افراد در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس با چنین طرح‌هایی موافقت نخواهد کرد و آنها را تصویب نمی کند.
او ادامه داد: مردم باید بدانند که اگر قرار باشد یارانه‌ها افزایش پیدا کند، آنها مجبورند پول حامل‌های انرژی را چند برابر بیشتر پرداخت کنند. یعنی بنزین که امروز 1000تومان است را باید 3هزارتومان یا بیشتر خریداری کنند. آب، برق، گاز و… هم همین طور افزایش نرخ پیدا می کنند.
بی‌مقدار در پایان افزود: ضمن اینکه هیچ فرد تحصیل‌کرده ای علاقه به صدقه گرفتن ندارد که حالا یکی از کاندیداها می آید و می‌گوید قصد دارد به کارانه پرداخت کند. جوان تحصیل کرده ما نیاز به کار دارد نه صدقه شما بیاید و برنامه ارائه کنید که مشخص شود برای ایجاد اشتغال چه طرح‌هایی دارید. واقعیت این است که این افراد صرفا قصد فریب مردم را دارند تا بتوانند خود را محبوب کنند.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید