اردوغان: در صورت معرفی قدس به عنوان پایتخت، روابط خود را با اسرائیل قطع می کنیم

    کد خبر :166469

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت که قدس خط قرمز مسلمانان است و در صورت معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع می کنیم.

اردوغان روز سه شنبه در جلسه حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه افزود: به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی مساله احتمال معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا را تا آخر پیگیری خواهیم کرد و اگر چنین اقدامی صورت گیرد، ظرف چند روز با سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول تشکیل جلسه خواهیم داد.
وی در ادامه بیان کرد: با کسانی که در آمریکا سعی دارند با ادعای نقض تحریم ایران برای ما مشکل بتراشند و در مرزهای ترکیه دولت تروریستی راه بیاندازند، برخورد خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: همان طور که در 17-25 دسامبر به بهانه فساد مالی تلاش کردند از طریق کودتا در دستگاه قضایی و امنیتی، حکومت مبتنی بر قانون اساسی ترکیه را سرنگون کنند، هدف از تشکیل پرونده علیه برخی اتباع و مقامات ترکیه در آمریکا نیز تلاش برای تحقق همان هدف است.
وی تاکید کرد: امروز بوی توطئه علیه ترکیه می آید و هر کسی که از این پرونده به عنوان ابزار سیاست در داخل ترکیه استفاده کند، شریک خیانت خواهد شد.
وی اضافه کرد: موارد مطرح شده اخیر در روند قضایی علیه مقامات بانکی ترکیه در آمریکا، پیش از این در دستگاه قضایی ترکیه بررسی و احکام مربوطه صادر شده است.
اردوغان تاریخ روابط ایران و ترکیه را خیلی بیشتر از تاریخ کشور آمریکا عنوان کرد و گفت: ترکیه حق دارد با هر کسی که دوست دارد به تجارت بپردازد و ما باید تصمیم بگیریم که با چه کسی تجارت کنیم نه دیگران.
وی افزود: در طول تاریخ تنش و اختلاف نظر بسیاری با این کشور داشته ایم و امروز نیز در مواردی با آنها همفکر هستیم یا اختلاف نظر داریم، اما با مردم ایران پیوندهای بسیار عمیق انسانی و فرهنگی داریم.
وی واردات گاز و نفت را مهمترین اقلام تجاری ترکیه با ایران عنوان کرد و اظهار داشت: در گذشته درخواست آمریکا جهت کاهش تجارت نفت با ایران را بررسی کرده و میزان واردات نفت از این کشور را تا حدود معینی کاهش دادیم این در حالی است که برخی کشورها میزان تجارت نفت خود با ایران را اصلا کاهش ندادند و بسیاری از شرکت های خودروسازی غرب به ایران صادرات بزرگ انجام دادند.
وی واردات گاز طبیعی از ایران را یکی از الزامات و نیازهای استراتژیک صنعت، برق و گرمایش خانگی ترکیه عنوان و اظهار کرد: در دوران تحریم منبعی جایگزین نداشتیم، اما از سویی روابط خود با ایران را تا حد ممکن در چارچوب درخواست آمریکا برقرار کردیم و در مقابل، شاهد چنین رویکردی در آمریکا نبودیم.
اردوغان تاکید کرد: تردیدی نداریم که آمریکا برنامه ای برای ترکیه دارد چرا که در طول تمام نقاط مرزی ترکیه با سوریه، کریدور تروریسم ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: تاکنون به دلیل برخی حساسیت ها با وسواس عمل می‌کردیم ولی به زودی شاخه های سوری گروه تروریستی پ.ک.ک را کاملا نابود خواهیم کرد.
رهبر حزب عدالت و توسعه اضافه کرد: با حمایت مردم و با این اصل که ‘دنیا از پنج بزرگتر است’ مقابل ظلم جهانی ایستاده ایم و ملت ترکیه پاسخ حملات 15 ساله علیه ترکیه را به سازمان دهندگان آن خواهد داد.
به گزارش ایرنا،وی با بیان این که ترکیه هرگز تسلیم هیچ قدرتی نخواهد شد، تاکید کرد: اندیشه راست افراطی و بیگانه ستیزی روند تصاعدی در اروپا دارد. آنها با این طرز تفکر، فضای اجتماعی و سیاسی را مسموم می‌کنند و متاسفانه برخی سران پوپولیست کشورهای اروپایی نیز تن به مطالبات این افراد داده اند و شواهد نشان می دهد که مساله تمایز بین حریم خصوصی و عمومی که در دوره ای تبدیل به ابزار فشار بر زنان شده بود، در اروپا، نیز در حال گسترش است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید