اختلاف اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر سر بیانیه پایانی

    کد خبر :166463

اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص بیانیه پایانی موجب شد برخی اعضا از جمله عربستان و بحرین سطح مشارکت خود را در سی و هشتمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت کاهش دهند.

گفته می شود موضوعاتی مانند بحران روابط با قطر و همچنین ایران ، باعث بروز این اختلاف شده است .
روزنامه الرای کویت ، روز سه شنبه با اعلام این مطلب ، به نقل از منابع دیپلماتیک ، نوشت :نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه اعضای شورا که وظیفه تهیه دستور کار اجلاس سران را بر عهده داشت یک برنامه کاری عادی مانند مسائل مربوط به زنان ، همکاری اقتصادی و نقش هایت های مستشاری ، توافق مشترک ، طرحهای گاز و برق و … را تهیه کرده است .
بر اساس این گزارش ، برنامه کاری از بحث درباره بحران روابط قطر با کشورهای محاصره کننده (عربستان، امارات، بحرین و مصر) خودداری کرده تا این موضوع باعث شکست تلاش ها برای حل اختلاف های این کشوها و نزدیکی آنها نشود.
این منابع پیش بینی کرده اند که موضوع بحران در روابط کشورهای عضو شورای همکاری به رهبران این کشورها و نشست های امروز و فردای آنها در پشت درهای بسته ارجاع داده شود و نشست آنها به تحولات یمن و کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق می پردازد.
الرای می نویسد؛ همچنین عربستان ، بحرین و امارات تلاش کردند تا در بیانیه پایانی ایران به شدت محکوم شود و به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم شود همچین از جامعه بین المللی خواسته شود تا ضمن نظارت بر برنامه های موشکی ایران ، تهران به اقدامات فرقه گرایانه و توسعه طلبانه متهم شود اما کشورهای دیگر خواستار دعوت ایران به گفت و گو و التزام به تعهدات و میثاق های بین المللی و حسن همجواری شده اند.
این امر باعث اختلاف آرا ء در میان این کشورها شده و به دنبال آن بحرین تصمیم گرفته که سطح مشارکت خود را در نشست سران شورای همکاری کاهش دهد و در نشست امروز محمد بن مبارک بن حمد آل خلیفه معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سابق این کشور شرکت می کند.
بنابراین گزارش کویت، ریاض و منامه تا لحظه آخر تلاش خود را کرده اند تا سطح مشارکت بحرین ارتقاء یابد.
منابع روزنامه الرای همچنین افشا کردند که هیات قطری در نشست روز گذشته بیشتر سکوت کرده اند و بند اجرایی را خارج از جدول کاری در خصوص موضوع قطع رابطه میان کشورهای عضو این شورا ارایه داده اند. امری که باعث شده این امر به نشست های سران محول شود.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر دیروز اعلام کرد که کشورش آماده گفت و گو در خصوص همه پرونده ها بخصوص بحران جاری میان این کشورهادر خلال نشست شورای همکاری است.
وی ابراز امیدواری کرد که اختلاف میان قطر با کشورهای محاصره کننده در چارچوب شورای همکاری و با میانجیگری کویت حل شود.
نشست مقدماتی کشورهای شورای همکاری روز گذشته با حضور صباح الخالد معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه کویت، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر،انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات، عبدالله الدوسری معاون وزیر خارجه بحرین، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان تشکیل شد.
صباح الخالد الصباح امیر کویت به دنبال این نشست گفت :همه چیز روز سه شنبه مشخص می شود.
هممچنین بنابر گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، ‘فهد بن محمود آل سعید’ معاون نخست وزیر عمان در امور کابینه دولت این کشور به نمایندگی از سلطان قابوس بن سعید شاه عمان در این نشست سران این شورا شرکت خواهد کرد.
این درحالی است که بنابر گزارش کونا، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز برای مشارکت در سی و هشتمین دوره نسشت سران شورای همکاری خلیج فارس وارد کویت شده است.
همچنین از عربستان نیز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مشارکت خواهد داشت درحالی که انتظار می رفت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در این نشست شرکت کند.
کویت امروز سه شنبه میزبان نشست سران شورای همکاری است که روز گذشته نشست مقدماتی آن در سطح نمایندگان برخی کشورها و وزرای خارجه برخی دیگر در قصر بیان تشکیل شد.
شورای همکاری خلیج فارس در ۲۵ مه ۱۹۸۱ میلادی و با هدف یکپارچگی اقتصادی و نظامی میان اعضای آن تشکیل شد. اعضای این شورا را عربستان، بحرین، امارات ، قطر،عمان و کویت تشکیل می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید